چگونه در اقتصاد مقاومتی از پتانسیل داخلی بهره ببریم
کد خبر: 3585749
تاریخ انتشار : ۰۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۱

چگونه در اقتصاد مقاومتی از پتانسیل داخلی بهره ببریم

گروه سیاست و اقتصاد: برای دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومتی، فعالیت‌ها باید مردمی شود و مردم باید تولید ثروت و کار و تلاش را یک مهارت بدانند و فرهنگ کار و تلاش و تولید ثروت باید هر روز در جامعه رونق یابد.

به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از آذربایجانشرقی، برای دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومتی، فعالیتها باید مردمی شود و مردم باید تولید ثروت و کار و تلاش را یک مهارت بدانند و فرهنگ کار و تلاش و تولید ثروت باید هر روز در جامعه رونق یابد. اقتصاد مقاومتی یک مدل و الگوی جدیدی است که با توجه به ظرفیتها فرصت و موقعیتهای خاص کشور و جامعه تحقق مییابد.
مردمی کردن اقتصاد، جزو الزامات اقتصاد مقاومتی است
حجت‌الاسلام lمسعودمهدوی، امام جمعه ورزقان؛ در گفت‌وگو با ایکنا اظهار کرد: مردمی کردن اقتصاد، جزو الزامات اقتصاد مقاومتی است، می‌تواند یک تحول به وجود بیاورد و این کار باید انجام بگیرد.
وی، افزود: اقتصاد مقاومتی فقط به اقتصاد توجه ندارد، بلكه معنای اقتصاد مقاومتی تلاش جهادی در همه مسائل سياسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی است.
 امام جمعه ورزقان از لزوم توانمند شدن بخش خصوصی گفت و یادآور شد: بخش خصوصی را باید توانمند کرد، همه فعالان اقتصادی تشویق بشوند، هم سیستم بانکی کشور، دستگاه‌‌های دولتی کشور و دستگاه‌هایی که می‌توانند کمک کنند نظیر قوه مقننه و قوه قضائیه و به این طریق مردم وارد میدان اقتصاد شوند.
حجت‌الاسلام مهدوی از معایب اقتصاد انحصاری گفت و ادامه داد: بخشیدن امتیازهای انحصاری به افراد خاص یعنی دور کردن اقتصاد از مردمی بودن. اقتصاد انحصاری نمی‌تواند به اقتصاد مقاومتی منجر شود، زیرا اقتصاد را از ظرفیت‌های فراگیر مردمی خالی کرده و امکانات را به قشری محدود می‌سپارد.
وی، اقتصاد مقاومتی را قناعت در مصرف دانست و گفت: اقتصاد مقاومتی قناعت در مصرف و تلاش برای کار و تولید تا رفع نیاز خود و جامعه به بیگانه است.
حجت‌الاسلام مهدوی تاکید کرد: اقتصاد مقاوم که بر مبنای مردمی‌سازی و سهیم شدن همه اقشار در اداره کشور تعریف شده است، نمی‌تواند شفاف نباشد.

اقتصاد مقاومتی به معنی سختی کشیدن نیست
حجت‌الاسلام عبدالله باقرنژاد امام جمعه ممقان در گفت وگو با ایکنا اظهار کرد: در اقتصاد مقاومتی اگر چه باید از پتانسیلهای داخل بهره برد، اما مهمترین موضع استفاده از پتانسیل کشورهای دیگر همچون کشورهای همسایه است که ما می‏‌توانیم از طریق صادرات به کشورهایی که در لیست تحریمها نیستند، منافعی را به دست بیاوریم.
وی، افزود: اقتصاد مقاومتی به معنی سختی کشیدن نیست بلکه به معنی حمایت از تولید داخل است.
وی خاطرنشان کرد: اشتغال در کشور امنیت عمومی را به دنبال خواهد داشت که می‌تواند مشکلات فرهنگی را نیز مرتفع کند، بنابراین ایجاد فرصت‌های شغلی از سوی دولت امری ضروری تلقی می‌شود.

امام جمعه ممقان یادآور شد: فرهنگ جامعه در حال حاضر نمی‌پذیرد که کالای ایرانی را با قیمت بالا خریداری کند.
حجت‌الاسلام باقرنژاد ادامه داد: در شرایط کنونی افزایش فرصت‌های شغلی، یکی از الزامات و اقدامات مهم مقامات مسئول در دولت محسوب می‌شود، چرا‌که در راستای دستیابی به اقتصاد مقاومتی، نیازمند نیروی کار بیشتر در کشور هستیم.

وی با اشاره به لزوم مشارکت مردم افزود: تحقق اقتصاد مقاومتی فقط با مشارکت مردمی امکان‌پذیر است و لاغیر. برای بالابردن مشارکت مردمی باید از هر نوع فعالیت اقتصادی مردمی استقبال کرد.

امام جمعه ممقان گفت: فضایی باید بر کشور و جامعه حاکم شود که همه مردم خودشان را مولد در اقتصاد و شریک در پیشرفت و مقاومت کشور، حس کنند و برآن ببالند.
حجت‌الاسلام باقرنژاد، تولید داخلی را ستون فقرات اقتصاد مقاومتی دانست و تاکید کرد: ستون فقرات اقتصاد مقاومتی تولید داخلی است. تولید داخلی اگر بخواهد رونق پیدا بکند، باید، هم به آن کمک تزریق بشود، هم از چیزهایی که مانع رشد آن است جلوگیری بشود، هم برای محصولات، بازار به‌وجود بیاید.

captcha