قرآن کتاب سبک زندگی اسلامی و کامل‌ترین منبع هدایت است
کد خبر: 3587738
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۲

قرآن کتاب سبک زندگی اسلامی و کامل‌ترین منبع هدایت است

گروه فعالیت‌های قرآنی: نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی گفت: قرآن مجید، دل‌ها و فطرت‌های پاک را هدایت می‌کند؛ اما کسانی که دل‌هایشان به زنگار گناه آلوده‌ شده است از نعمت هدایت بی‌بهره‌اند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان‌شمالی، به نقل از روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در استان، آیت الله ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی در جلسه تفسیر قرآن کریم، با اشاره به اهمیت هدایت انسان‌ها، قرآن را کامل‌ترین و بهترین منبع هدایت انسان دانست و اظهار کرد: هدایت انسان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است تا جایی که خداوند متعال در ابتدای بزرگ‌ترین سوره قرآن کریم صحبت از هدایت انسان می‌کند و قرآن را مایه هدایت متقین می‌داند.
وی در تفسیر آیه دوم سوره مبارکه بقره، گفت: خداوند متعال در بسیاری از آیات ابتدا صفات سلبی و بعد از آن صفات ثبوتیه را بیان می‌کند و در آیه «ذلک الکتاب لاریب فیه هدی للمتقین» نیز به همین‌گونه عمل شده؛ به‌گونه‌ای که خداوند ابتدا صفت سلبی «لا ریب فیه» را آورده و در انتهای آیه صفت ثبوتیه «هدی للمتقین» را بیان فرموده است.
استاد درس خارج فقه حوزه علمیه خراسان شمالی با بیان اینکه معنی آیه این است که این قرآن که در آن هیچ تردیدی وجود ندارد، هدایت‌گر انسان‌های باتقوا است، ادامه داد: خداوند در این آیه از کلمه «هُدی» استفاده کرده از کلمه «هادی» استفاده نکرده است.
آیت الله یعقوبی اضافه کرد: علت این است که هُدی؛ یعنی سرتاسر هدایت و هادی تنها به معنای هدایت‌گر است؛ یعنی قرآن علاوه بر اینکه عین هدایت و مجسمه هدایت است، هدایت‌گر هم بوده و تا آخر راه انسان را دستگیری و هدایت می‌کند که این همان معنای «ایصال الی المطلوب» است.
 امام جمعه بجنورد، در ادامه با اشاره به اهمیت هدایت در آموزه‌های دینی، افزود: هدایت آن‌قدر اهمیت دارد که خداوند در ابتدای بزرگ‌ترین سوره قرآن هدایت انسان‌های باتقوا را بیان می‌کند.
آیت الله یعقوبی اظهار کرد: در روایت آمده که پیامبر اکرم(ص) هنگامی که امیرالمؤمنین علی(ع) را به یمن فرستاد، فرمود: «لأن يهدي الله على يديك رجلا خير لك مما طلعت عليه الشمس و غربت»؛ اينكه خدا به دست تو مردى را هدايت كند براى تو از همه چيزهایى كه خورشيد بر آن تو طلوع و غروب مي‌كند بهتر است.
رییس شورای استانی حوزه‌های علمیه خراسان شمالی با طرح این سؤال که قرآن برای هدایت همه انسان‌ها آمده یا تنها برای هدایت خوبان و متقین است؟ اظهار کرد: طبق تفاسیر مختلف هدایت قرآن هم برای عموم انسان‌ها بوده و هم مخصوص انسان‌های مؤمن و باتقوا است.
آیت الله یعقوبی تصریح کرد: از عبارت «وَمَا هِيَ إِلَّا ذِكْرَى لِلْبَشَرِ» در آیه 31 سوره مبارکه مدثر می‌توان دریافت هدایت خداوند عمومی بوده و همه انسان‌ها از هدایت برخوردارند؛ اما در برخی آیات، هدایت را ويژه معنا می‌کند که مخصوص انسان‌های متقی است.
captcha