تكرار دوباره مشی اسوه صبر و استقامت/ زینب‌های زمانه در عروج مدافعان حرم چه می‌كنند
کد خبر: 3589365
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۴

تكرار دوباره مشی اسوه صبر و استقامت/ زینب‌های زمانه در عروج مدافعان حرم چه می‌كنند

گروه اجتماعی: اسوه صبر و استقامت، آنچنان حماسه‌سازی در صبر بر سختی‌ها و داغ‌ها و تبیین واقعیت‌ها و حقایق و نشان دادن راه اسلام حقیقی كرد كه خط مشی او در طول تاریخ برای تمام عالمیان باقی ماند و امروز نیز مشاهده می‌كنیم كه همسران و مادران شهدای مدافع حرم به این خط مشی اقتدا می‌كنند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، از وقتی كه عاشورا اتفاق افتاد و زمین و زمان در اوج مظلومیت خاندان اهل بیت(ع) در حیرت و سوگ باقی ماندند، زینب(س) نامی جاودانه و حماسه‌ساز در طول تاریخ باقی ماند و چه زیبا سرودند كه كربلا در كربلا می‌ماند اگر زینب نبود.

مشی اسوه صبر و استقامت برای تمام عالمیان باقی ماند

اسوه صبر و استقامت، عقیله بنی هاشم آنچنان حماسه‌سازی در صبر بر سختی‌ها و داغ‌ها و تبیین واقعیت‌ها و حقایق و نشان دادن راه اسلام حقیقی كرد كه خط مشی او به عنوان یكی از بزرگترین و سرسخت‌ترین خط مشی‌ها در طول تاریخ برای نه تنها بانوان بلكه تمام عالمیان باقی ماند.

كیست كه نام زینب كبری(س)، عمه سادات را نشنیده باشد آن زمان كه یزیدیان چنان بی‌رحمانه بر بهترین مخلوق‌های خداوند بر روی زمین می‌تاختند و مردترین مردان مرد روزگار را قلع و قمع می‌كردند و دیدن چنین صحنه‌هایی آن هم برای یك زن چه بسیار ملالت‌آور و مشقت‌بار است چه برسد به آن كه آنان پاره‌های تنش باشند.

حماسه‌سازی زینب(س) در صبر و پیام‌رسانی عاشورا بود

اما این زینب(س) بود كه باید صبر می‌كرد و حماسه صبر می‌ساخت و به حق جز او در زمانی كه حقیقت برای مردمان كور و كر زمانه مرده‌ بود، شخص دیگری یارای ساختن چنین حماسه‌ای نداشت. اما باز هم، صبر بر مصیبت‌ها تنها حماسه زینب(س) نبود، بلكه آغاز حماسه‌سازی‌های او بود. شهر به شهر، منزل به منزل گشت و حقایق عاشورا را با شجاعت هرچه تمام‌تر بیان كرد تا زمانه كر و كور بداند كه حقیقت چیست و برای كیست؟

امروز هم مشی اسوه صبر و استقامت تكرار شدنی است

امروز و با گذشت 1400 سال از آن دوران و حماسه‌سازی زینب(س)، گویا باز هم مشی اسوه صبر و استقامت در حال تكرار است. آن هم در دفاع از سرزمین‌های اسلامی و دفاع از حرم زینب كبری(س). به راستی، رفتار مادران و همسران شهدای مدافع حرم در صبر بر مصیبت، دست كمی از خط مشی عمه سادات ندارند.

همین چند روز پیش بود كه خبر از شهید شدن چند نفر از مدافعان حرم استان فارس شنیدیم و در نخستین روز بعد از پایان تعطیلات نوروزی، مراسم‌های تشییع و تكریم آنان با شكوه هرچه تمام‌تر و با حضور گسترده مردم برگزار شد.

اشاره به رفتار زینب‌گونه همسر یكی از شهدای مدافع حرم فارس

سردار شهید آزاد خشنود، یكی از یادگاران دوران دفاع مقدس از شهرستان سروستان بود كه در دفاع از حرم عقیله بنی هاشم(س) نیز باز هم حماسه‌سازی كرد اما این بار راه آسمان را طی كرد. آنچه از مراسم تشییع این سردار رشید اسلام دیدیم و شنیدیم همه شور بود و شعور به خصوص آنجا كه رفتار زینب‌گونه همسر فداكار وی را در مراسم‌های تشییع سایر مدافعان حرم مشاهده كردیم.

تكرار دوباره مشی اسوه صبر و استقامت/ زینب‌های زمانه در عروج مدافعان حرم چه می‌كنند

در ادامه این گزارش، یادداشتی از سردار مجتبی مینایی‌فرد، یكی از یادگاران دوران دفاع مقدس درباره رفتار زینب گونه این همسر وفادار شهید مدافع حرم حضرت زینب(س) را در سالروز وفات عمه سادات می‌خوانیم.

«چه زیبا فرمود كه شهدا در قهقهه مستانه‌شان «... عِنْدَ رَبِّهِمْ یرْزَقُونَ؛ نزد پروردگارشان روزى داده مى ‏شوند» هستند و شهید نظر می‌كند به وجه الله.

ستاره‌ها همچنان با نورافشانی مسیر درست را نشان می‌دهند

در كشاكش روزمره زندگی و مسابقه‌ای كه در راستای تجمل‌گرایی و تشریفات روزافزون كه در راستای كوتاهی مسئولان فرهنگی جامعه به وجود آمده و نداشتن الگوی سبك زندگی اسلامی مثل همیشه مردانی از جنس ستاره‌ها طلوع دوباره كردند و مسیر درست انسانی را برای دیگران می‌گشودند.

در زمانی كه همه مهیای دیدار بهاری دیگرند و بساط عیش و شادی در هر كوی و برزن برپاست. غوغایی است از دید و بازدید و ریخت و پاش‌هایی كه گاهی اوقات مصداق واقعی دوری از محنت دیگران در حال اجراست اما دل‌های بیدار كه سال‌ها در به ثمر رساندن انقلاب و صیانت از آن درخت تناور در جنگ تحمیلی و پس از آن در همه صحنه ها بوده‌اند از پای ننشسته و امروز كه ندای یا للمسلمین و هل من ناصر مظلومین عراق و سوریه را با گوش جان شنیده و دوباره سربند سبز را به سر بسته و حتی با توجه به مشغله‌های میانسالی گوش به آوای رحیل سپرده و از همه لذایذ ظاهری دنیا دست شسته و پس از وداع با خانوداه در نهایت ادب در پیشگاه مادر زانو می‌زند و خاضعانه از او رضایت می‌طلبد.

در این رویارویی زیباست كه همسر و مادرو خانواده كاری به جز اقتدا به زینب(س) از ایشان توقع نیست. چون كوه صبر و استقامت با تأسی به واقعه كربلا، عزیزشان را بدرقه كرده و او كه سابقه‌ای بس روشن در انقلاب و دفاع مقدس و مجروحیت‌ها دارد همچون حبیب‌بن مظاهر پیشاپیش گردان با غرور و مصمم حركت كرده و پس از جنگ نمایانی كه جز صدای تیر و سفیر گلوله‌ها چیز دیگری دیده و شنیده نمی‌شود رجز می‌خواند و سرود فتح می‌خواند و تا آخرین لحظه شهادت ذره‌ای از منطقه‌ای كه عهده دار بودند از دست نمی‌رود چرا كه ایشان هر صبح و شام دست بر سینه گذاشته و از معبود خویش شهادت را طلبیده است.

برای خانواده‌های مدافعان حرم، زیبایی تنها به شهادت ختم نمی‌شود

امروز گردان به نام حبیب‌بن مظاهر و دفاع جانانه بچه‌های فارس در آن محور مورد تأیید و تشویق سردار جاودانه دفاع مقدس حاج قاسم قرار گرفته است.اما زیبایی به شهادت ختم نشد، آنگاه كه پیكر خونین شهید خشنود در شانه‌های شهر و روستای محل تولدش دست به دست می‌گردد.

همگان شاهد حضور زینب‌گونه همسری با وفا كه بی شك در طول سال‌ها با او شانه به شانه در همه جا همراه بوده با سایر خانواده در تشییع سایر شهدای مدافع حرم دیده می‌شوند به داراب و شیراز و بیضا می‌روند. سبحان‌الله از این همه عظمت روحی كه یك انسان می‌تواند بدان نائل آید. آن‌هایی كه باید به شیون و زاری و بی تابی بپردازند صبر كرده و ثابت می‌كنند شاگردان ممتاز مكتب زینبند.

سلام بر زینب آموزگار صبر و استقامت و سلام بر زینب(س) كه جز زیبایی ندید و رهروانش را همین رفتار می‌باید. سلام بر زینب(س) كه با دیدن همه سختی‌ها دست از پیام كربلا و روایتگری آن برنداشت و در هر كوی و برزن تفسیرگوی واقعه كربلا شد. خانواده‌هایی كه راه را گم نكرده و در كنار مصیبت جانكاهی كه دارند ادامه دهنده راه شهیدند و دیگران را نیز با خود همراه می‌كنند، باید در مقابل آنان دم فرو بست و سر تعظیم فرود آورد».


captcha