ضرورت کاربردی کردن مفاهیم قرآن در جامعه/ کلیشه‌ای عمل کردن؛ حاصل کم‌توجهی به اخلاص
کد خبر: 3589526
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۰
گزارش ایکنا از نشست تخصصی فعالان قرآنی در ارومیه؛

ضرورت کاربردی کردن مفاهیم قرآن در جامعه/ کلیشه‌ای عمل کردن؛ حاصل کم‌توجهی به اخلاص

فعالیت‌های قرآنی: اولین نشست تخصصی فعالان قرآنی با هدف بررسی مشکلات در حوزه فعالیت‌های قرآنی در ارومیه برگزار شد که نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌غربی کاربردی کردن قرآن در جامعه را خواستار شد و گفت: کلیشه‌ای عمل کردن، رقابت ناسالم و کمبود مفسر قرآنی در استان از مهم‌ترین آسیب‌های جامعه قرآنی است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از آذربایجان‌غربی، روز گذشته 25 فروردین ماه اولین نشست تخصصی فعالان قرآنی که مصادف با سالروز تشکیل کارگروه قرآن در استان بود، با حضور نماینده ولی فقیه در استان، مسئول کارگروه قرآن استان و جمعی از فعالان قرآنی برگزار شد.

ضرورت کاربردی کردن مفاهیم قرآن در جامعه/ کلیشه‌ای عمل کردن؛ حاصل کم‌توجهی به اخلاص

تهیه سند چشم‌انداز قرآنی؛ راهکاری برای افزایش هماهنگی فعالیت‌های قرآنی
در ابتدای این مراسم وحید وکیلی مسئول کارگروه قرآن استان به ضرورت فعالیت‌های قرآنی انجام شده زیر نظر شورای توسعه فرهنگ قرآنی اشاره کرد و گفت: باوجود اینکه فعالیت‌های گسترده‌ای در حوزه قرآنی انجام می‌پذیرد؛ اما عدم وجود هماهنگی و انسجام کامل در فعالیت‌های قرآنی موجب کمرنگ شدن تاثیر آن در جامعه شده و باید جهت پیشرفت در حوزه فعالیت‌های قرآنی هماهنگی در توزیع منابع اعم از اختصاص بودجه کافی و نیروی انسانی متخصص در نظر گرفته شود.
وی با بیان اینکه کارگروه قرآنی استان وظیفه نظارت و پیگیری فعالیت‌های قرآنی از سازمانها و موسسات را برعهده دارد افزود: کمبود نیروی متخصص قرآنی در پست‌های اجرایی موجب می‌شود که برنامه‌های موثر ابلاغ شده از سوی این نهاد در سازمان‌ها به کندی پیش رود و نتیجه قابل توجه‌ای مشاهده نشود.
وکیلی تشکیل بانک جامع اطلاعات فعالیت‌های قرآنی را راهکاری برای ساماندهی و همسو کردن فعالیت‌های قرآنی در استان دانست و گفت: تهیه سند چشم‌انداز قرآنی گامی موثر در این راستا بوده که مقدمات لازم جهت طرح‌ریزی آن انجام شده است. 
ضرورت کاربردی کردن مفاهیم قرآن در جامعه/ کلیشه‌ای عمل کردن؛ حاصل کم‌توجهی به اخلاص
اختصاص ساعات مشخص در ادارات جهت قرائت قرآن
سید محمد میرقلنج از اساتید قرآن کریم نیز در این نشست با بیان اینکه جامعه قرآنی باید بیشتر از هر قشر دیگری خود را ملزم به رعایت اخلاق قرآنی و دینی کنند، گفت: توجه جامعه قرآنی به این امر موجب افزایش کمیت و کیفیت فعالیتهای قرآنی در جامعه شده و باید این قشر به رعایت اخلاق قرآنی توجه بیشتری داشته باشند.
وی افزود: نهادینه شدن قرائت قرآن در سازمان‌ها و ارگان‌ها قبل از شروع کار اداری می‌تواند گامی موثر در راستای ترویج فرهنگ قرآنی ادارات باشد.

ضرورت کاربردی کردن مفاهیم قرآن در جامعه/ کلیشه‌ای عمل کردن؛ حاصل کم‌توجهی به اخلاص
عیاری یکی دیگر از اساتید قرآن با اشاره به اینکه لازم است مدیران برای مشاوران قرآنی وقت و انرژی کافی اختصاص دهند، گفت: باید فعالیت‌های قرآنی بصورت کاربردی در سطح جامعه نهادینه شود و این در حالی است که بیشتر از آن جهت  اهداف سیاسی و اداری و بدور از نیت الهی استفاده می‌شود.

اجرای طرح استاد قرآن در خانواده‌ها
حجت‌الاسلام حمید ارشاد، معاون تهذیب حوزه‌های علمیه آذربایجان‌غربی نیز در این نشست با بیان اینکه لازم است نهادها به سوی قرآنی شدن حرکت کنند، گفت: این امر در حوزه‌های علمیه انجام شده و باید در ادارات و سازمان‌ها نیز عملی شود.
وی با بیان اینکه جهت ایجاد انگیزه در بین دستگاه‌های اجرایی، یک درصد از بودجه فرهنگی ادارات را به فعالیت‌های فرهنگی اختصاص دهیم، گفت: باید بحثهای قرآنی در راس امور قرار گیرد که این امر به مراتب موجب پررنگ شدن مسائل معنوی و همچنین موجب تحقق شعار سال می‌شود.
معاون تهذیب حوزه‌های علمیه آذربایجان‌غربی توجه بیشتر به محوریت مساجد در فعالیت‌های قرآنی را ضروری دانست و گفت: همانگونه که طرح پزشک خانواده اجرا می‌شود، طرح استاد قرآن خانواده و روحانی خانواده نیز با محوریت مسجد اجرا شود.
اختصاص فضای قرآنی برای مساجد
محسن رضایی، مسئول اتحادیه موسسات قرآنی استان نیز عدم وجود افق چشم‌انداز قرآنی را از جمله مشکلات فعالیت‌های قرآنی بیان کرد و گفت: جزیره‌ای عمل کردن موجب می‌شود علی‌رغم فعالیت‌های گسترده‌ای که در موسسات قرآنی انجام می‌شود، نتیجه کمرنگی حاصل شود.
وی اختصاص فضای قرآنی در مساجد را جهت انجام فعالیت‌های قرآنی را خواستار شد و گفت: با توجه به اینکه موسسات قرآنی جهت حل مشکل مکانی در مساجد استقرار یافته‌اند اما عدم وجود فضای مناسب جهت فعالیت‌های قرآنی در مساجد موجب می‌شود تا موسسات از مساجد خارج شوند و یک مکان مناسب را جهت فعالیت‌های خود در اختیار گیرند.
رضایی از رویکردهای آموزشی موسسات قرآنی انتقاد کرد و افزود: باتوجه به اینکه استان آذربایجان‌غربی مرزی است و بیشتر در معرض هجمه‌های فرهنگی دشمنان قرار دارد، بنابراین باید بیشتر به مفاهیم سبک زندگی اسلامی و قرآنی در موسسات پرداخته شود و این در حالی است که بیشتر به جنبه‌های ظاهری قرآن توجه می‌شود.
وی همچنین جهت حرکت یکنواخت نهادها و موسسات قرآنی در یک راستا خواستار ارائه شعار قرآنی از سوی دفتر نماینده ولی فقیه در استان شد.
ضرورت فعالیت موسسات قرآنی در فضای دانشگاهی
مسئول کانون قرآن دانشگاه ارومیه با بیان اینکه بروکراسی اداری فعالیت‌های دانشگاهی و تفاوت قائل نشدن به بودجه قرآنی با سایر کانون‌ها از جمله مشکلات قرآنی این نهاد است، بیان کرد: برخورد سلیقه‌ای مسئولان با طرح‌های قرآنی موجب ایجاد مشکلاتی در این راستا شده است.
وی نظارت بر فعالیت‌های قرآنی دانشگاه و حضور کارشناس قرآنی را ضروری دانست و گفت: موسسات قرآنی باید در فضای دانشجویی هم ورود پیدا کنند؛ چرا که این امر در فضای دانشجویی احساس می‌شود.

کارگروه اطلاع رسانی و تبلیغ فعالیت های قرآنی تشکیل شود
نماینده رسانه های دینی و مذهبی استان نیز در این نشست با اشاره به نقش رسانه ها در ترویج فرهنگ دینی و قرآنی اظهار کرد: متأسفانه تا کنون آنچنان که باید به نقش رسانه ها در ترویج مؤثر قرآن و معارف قرآنی توجه نشده است.
وی افزود: شورای هماهنگی و توسعه فعالیت های قرآنی استان بستر لازم برای فعالیت های رسانه ای در راستای تبلیغ و ترویج فرهنگ قرآنی را فراهم آورد.
وی حمایت از رسانه های دینی و قرآنی در استان را خواستار شد و افزود: با همفکری صاحبنظران حوزه رسانه می توان طرح جامع حمایتی از رسانه های دینی استان را طرح ریزی و عملیاتی کرد.
نماینده رسانه های دینی و مذهبی خواستار تشکیل کارگروه اطلاع رسانی و تبلیغ فعالیت های قرآنی در شوراي توسعه فعالیت های قرآنی شد و گفت: این کارگروه می تواند با برگزاری جشنواره ها و طرح های ارزیابی رسانه ای، ضمن ایجاد رقابت، اصحاب رسانه را تشویق به تولید محتوای غنی و ارزشمند در حوزه قرآنی کند.
وی با انتقاد از عملکرد جزیره ای و عدم پاسخگویی مسؤولان حوزه قرآنی گفت: این روند موجب شده است که خروجی رسانه ای مطلوبی از فعالیت های قرآنی استان وجود نداشته باشد.

ایجاد مرکز علمی جهت انجام پژوهش‌های قرآنی

مصطفی صولتی از فعالان قرآنی استان نیز در این نشست با بیان اینکه عملکرد سلیقه‌ای موجب کاهش کیفیت فعالیت‌های قرآنی می‌شود، گفت: ایجاد مرکز علمی قرآن جهت انجام پژوهش‌های قرآنی در آینده‌ای نزدیک ضروری است.

اختصاص مراکز کوچک به آموزش‌های قرآنی

میرقلنج یکی دیگر از فعالان قرآنی نیز در این نشست گفت: نهادینه کردن مفاهیم ارزشی و اخلاقی از طریق آموزش‌های غیردستوری در جامعه قرآنی و غیر قرآنی لازم است و لذا باید تاثیرگذار در جامعه قرآنی نیز باشیم.
وی افزود: در این مسیر می‌توان از ظرفیت آموزش و پرورش، خانه‌های بازی و مهدهای کودک استفاده کرده و بنابراین می‌توان سبک زندگی قرآنی را در محل‌های کوچک به آموزش‌های قرآنی اختصاص داد.

ضرورت کاربردی کردن مفاهیم قرآن در جامعه
 حجت‌الاسلام سید مهدی قریشی نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌غربی و امام جمعه ارومیه رعایت اخلاق را در بین تمامی اقشار ضروری دانست و گفت: عدم رعایت این اصل موجب کلیشه‌ای عمل کردن در بین برخی از نهادها شده و شاید یکی از دلایل آن تهاجم فرهنگی باشد و باید به اخلاص توجه بیشتری شود.
وی گفت: کم توجهی به بحث اخلاص، پرهیز از محرمات و عمل به قرآن درد عمیق و غیرمحسوسی است که متاسفانه نهادهای دینی و فرهگی نیز گریبان‌گیر شده‌اند.
حجت‌الاسلام قریشی رقابت ناسالم را در بین جامعه قرآنی از دیگر آسیب‌های این قشر بیان کرد و گفت: این موضوع در بین اشخاص و مجموعه‌های دینی و قرآنی مشاهده می‌شود؛ که باید رقابت سالم و باتوجه به اخلاص باشد.
نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌غربی اظهار کرد: باید مفاهیم قرآنی در جامعه کاربردی شود و باید برای همه کارهای جامعه به قرآن رجوع کرد.
 وی با اشاره به برگزاری انتخابات تصریح کرد: از این‌رو باید شاخصه ها و معیارهای فرد اصلح از مفاهیم قرآنی احصا شده و به مردم معرفی شود تا مردم شاخصه های قرآنی را معیار انتخاب افراد قرار دهند.
امام جمعه ارومیه کمبود مفسر قرآنی در استان را از دیگر آسیب‌های جامعه قرآنی بیان کرد و گفت: درس تفسیر در شهر بسیار کم بوده و کسانی که عهده‌دار آن شده‌اند به صورت کامل با تفسیر آشنایی نداشته که این آسیب بوده و باید برای حل این مشکل چاره اندیشی شود.

ضرورت کاربردی کردن مفاهیم قرآن در جامعه/ کلیشه‌ای عمل کردن؛ حاصل کم‌توجهی به اخلاص

اعظم اسدپور
captcha