اخلاق اسلامی بر اساس مدارا، مردم‌داری و معاشرت با مردم است
کد خبر: 3589685
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۷
امام جمعه فاروج:

اخلاق اسلامی بر اساس مدارا، مردم‌داری و معاشرت با مردم است

گروه معارف: امام‌جمعه فاروج مدارا، مردم‌داری و معاشرت با مردم را از اخلاق اسلامی و توصیه‌های دین مبین اسلام ذکر کرد.

حجت‌الاسلام عباسعلی قلیزاده، امام جمعه فاروج، در گفت‌و گو با خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از خراسان‌شمالی، با بیان اینکه از نظر اسلام معاشرت دارای اصول و ضوابطی است و فرد مسلمان باید در رفتار خود، کلیاتی را رعایت نماید، معاشرت با دیگران طبق دستورات خدا و حب و بغض ها یا خوش آمدن و دوست داشتن یا ناخوشنودی برای خدا را از از موارد اخلاق اسلامی و معاشرت با مردم ذکر کرد.
وی با اشاره به اینکه عالی‌ترین ملاک انتخاب معاشر و همنشین ملاکی است که خداوند فرموده است، تصریح کرد: این یعنی باید دوست داشتن و دشمنی کردن با کسی، برای خدا باشد.
حجت‌الاسلام قلیزاده اضافه کرد: اگر چنین باشد، آن‌وقت انسان آنچه را دوست دارد که محبوب خدا است، یعنی دوست داشتن مؤمن، عادل، متقی، ایمان پاکیزگی و بیزاری از دشمن خدا یعنی شخص عاصی و گنهکار، ظالم، متکبر، و این یعنی سلامت معاشرت.
امام جمعه فاروج گفت: بنا به گفته امام صادق (ع)، هر کس برای خدا دوست بدارد و برای خدا دشمنی بدارد و برای خدا عطا نماید از کسانی است که ایمانش کامل گشته است.
حجت الاسلام قلیزاده با بیان اینکه امام باقر(ع) نیز می فرماید دوست داشتن مؤمن برای خدا، از بالاترین درجات ایمان است، ادامه داد: دقت در انتخاب دوست و معاشر معاشرت بازار تبادل اخلاق است.
وی با تاکید بر اینکه بسیاری از محاسن و رذائل اخلاقی از همین معاشرات معمولی انتقال و تسری می یابد، اظهار کرد: اگر از انسان‌های موفق بپرسید که عامل موفقیت شما چه بود، بی درنگ یکی از عوامل مهم موفقیت خود را رفاقت با دوستان خوب اعلام می‌دارند.
وی خاطرنشان کرد: عامل ناکامی انسان‌های شکست خورده در زندگی نیز دوست ناباب است و معاشرت با دوستان بد، انسان را از مسیر تکامل باز می‌دارد و به همین دلیل مسلمان باید دوستان خود را با صلاحدید دین خود انتخاب نماید.
امام جمعه فاروج در ادامه سخنان خود، اعتدال و میانه روی در معاشرت را بهترین و پسندیده‌ترین شیوه ای ذکر کرد که در شئون زندگی مراعات آن مفید و شایسته است.
حجت الاسلام قلیزاده با بیان اینکه بهترین کارها اعتدال در اعمال است، افزود: بنا به فرمایش امام علی (ع)، شیوه زندگی مؤمن بر اساس میانه روی و اعتدال است.
وی ادامه داد: در معاشرت نیز افراط و تفریط هر دو مذموم و ناپسند است، علاوه بر اینکه در ابراز دوستی و دشمنی نیز باید میانه رو بود، دوستی نباید در حدی باشد که مایه مشقت شود.
وی به نقل از حدیثی دیگر از امام صادق (ع) اشاره کرد و یادآور شد: ایشان می فرمایند به هنگام دوستی همه اسرارت را مگو (زیاده روی مکن) زیرا ممکن است دوستی شما از بین برود و تبدیل به دشمنی شود.
captcha