شعر مادر فرزند را مداح کرد/ نباید فقط مردم را به گریه‌ بیندازیم
کد خبر: 3589887
تعداد نظرات: ۱۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۳
نوروزی:

شعر مادر فرزند را مداح کرد/ نباید فقط مردم را به گریه‌ بیندازیم

گروه جامعه: اولین باری که قصد مداحی و شعرخوانی داشتم با شعری که از سوی مادرم به من رسیده بود سبک و مداحی خودم را آغاز کردم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)،‌ این روزها کمتر پیش می‎آید که مداح جوانی پای درس استاد بنشیند و با طی کردن سلسله مراتب، مداحی پرورش یافته شود، همین امر موجب شده اکثر مداحان جوان استاد ندیده‌ و شاگرد نشده، استاد شوند و باعث به‎وجود آمدن سبک‎های من درآوردی و تضییع جایگاه تشیع شود؛ این موضوع آنقدر اهمیت دارد که رهبر معظم انقلاب در دیدار با مداحان جوان تاکید کردند:«محسنات اساتید، پیشکسوت‎ها و کسانی را که در این کار از شما یک پیراهن بیشتر پاره کرده‎اند یاد بگیرید و چیزی بر آن اضافه کنید».

حال با توجه به این موضوع خبرگزاری ایکنا در گفت‎وگویی صمیمی به سراغ یکی از مداحان جوانی رفته که در این عرصه با وجود سن کم، مقامات بسیاری را کسب و مداحی‎های زیادی را در این عرصه انجام داده است، تا به دغدغه‌ها، مشکلات، آسیب‎ها و تاثیر حضور مداحان جوان در هیئت‎های مذهبی بپردازد؛ در ادامه با این گفت‏‌وگو همراه خواهید شد.

من محمدرضا نوروزی، اهل تهران و متولد 25 دی ماه سال 1376 هستم. خانواده ما از قبل از تولدم مذهبی بودند و یادم است که مادربزرگ‎هایم جلسه روضه‎های خانگی و ختم قرآن و جلسات اهل بیت(ع) بسیاری را داشتند. هم‎اکنون 19 ساله هستم و دانشجوی ترم دوم که در دانشگاه الهیات تهران مشغول به تحصیل هستم.

*مداحی را از چه سنی و به چه شکل شروع کردید؟
از حدود 12 سالگی مداحی را در هیئت محل به نام هیئت جوانان حضرت ابوالفضل عباس(ع)، آغاز کردم؛ در آن زمان یکی از دوستان بزرگوارم به نام سید طباطبایی که از مداحان خوب اهل بیت(ع) هستند من را در ورود به این عرصه بسیار تشویق و ترغیب کردند و توصیه‎هایی را در این حوزه به من آموختند؛ از این اتفاق به بعد بود که نقطه شروعی برای من و آشنایی با اساتید این حوزه شد؛ لذا چه خوب است که اساتید و بزرگان این عرصه به جوانان میدان دهند و آنها را برای حضور در این عرصه تشویق کنند.

*شما غیر از مداحی، در تلاوت قرآن هم توانا هستید، از فراگیری قرآن و قرائت آن برایمان بگویید؟

غیر از مداحی من در زمینه قرآن هم فعالیت دارم و عقیده دارم که قرآن و عترت مکمل همدیگر هستند و در مداحی هم باید این دو را با هم داشته باشیم؛ البته یک مداح هیچوقت نمی‎تواند قاری قرآن باشد و یک قاری هم نمی‎تواند به طور کامل در این حوزه ورود داشته باشد، اما باید آشنایی داشت و یک فرد قرآنی هم باید در زمینه عترت آشنایی داشته باشد. یکی از آسیب‌هایی هم که امروز در جامعه مداحی است این است که در زمینه‌های مقدماتی قرآن، که هر مسلمانی باید رعایت کند کم رنگ هستیم؛ لذا باید آموزش علوم قرآنی در میان این افراد بیشتر شود.

*فراگیری مداحی نیازمند استاد است و آیا می‎توان آن را براساس تجربه حاصل کرد؟

یکی از نکات مهمی که از همان ابتدای کار به من گفته شد، آموزش زیرنظر استاد بود. تا وقتی که یک مداح استاد نبیند و در محضر یک عالم و مدرس اخلاق زانو نزند، قطعا نمی‎تواند به مراتب بالاتر برسد. خود من هم در کنار اساتید بزرگ و پیشکسوتان اهل بیت (ع) تلمذ کردم و کنارش در رشته انسانی فارغ التحصیل و در دانشگاه تهران الهیات می‎خوانم.  لذا هرکسی که در این وادی قرار می گیرید قطعا باید استاد داشته باشد.

من در محضر اساتید خوبی ازجمله سید محمد جوادی، جواد حیدری از شاعران بنام این عرصه به صورت مستقیم و غیرمستقیم استفاده کردم و در جلسات مختلف هم حضور پیدا کرده و استفاده می‌کنم؛ همچنین در جلسه و هیئت سعید حدادیان هم حضور پیدا کرده و شعرخوانی می‌کنم.

*اولین باری که مداحی را شروع کردید، چگونه بود و به چه شکل آن را اجرا کردید؟

اولین باری که قصد مداحی و شعرخوانی داشتم با شعری که از سوی مادرم به من رسیده بود سبک و مداحی خودم را آغاز کردم؛ ایشان این شعر را به من دادند و از من خواستند تا آن را بخوانم و این شعر اولین شعر و سبک من در مداحی بود که مورد استقبال حاضرین هم قرار گرفت. در اولین شب بعد از برگزاری مراسم شور و شوق نوجوانی با استقبال بسیاری از اهالی مردم روبرو شدم و آنجا آغازی شد تا با شعر و سبکی از سمت مادرم مداحی را به صورت جدی شروع کنم.

*چگونه وارد مسابقات مدیحه‎سرایی شدید و چه برنامه‎هایی را در این حوزه اجرا کرده‎اید؟

مسابقات دانش‌آموزی از برنامه‌های خوب آموزش و پرورش است که عموم این برنامه، بچه‌ها را تشویق می‌کند تا در مدارس وارد این عرصه شوند؛ البته نیاز دارد در چهارچوب خودش، قوانین آن هم مد نظر قرار گیرد. خاطرم هست از اول راهنمایی که این مسابقات شروع می‌شد هر سال شرکت می‌کردم و به لطف اهل بیت(ع)، مقام نخست را در بین جمعیت زیادی از دانش‌آموزان به‌دست می‌آوردم؛ البته خاطرم هست که در مسابقات استان یک بار دوم شدم و در مسابقات دعا و مناجات خوانی در سال 95 و 93 رتبه‌های نخست را کسب کردم.

همچنین در برنامه نوگلان حسینی هم شرکت کردم و هر دو سال اول شدم؛ نوگلان حسینی مسابقات سخت و پیچیده‌ای بود که در اینجا هم به لطف خدا اول شدم و بعد از آن از بعثه مقام معظم رهبری به حج مشرف شدم و بعد به کربلا و زیارت امام حسین(ع)، که در آنجا هم برنامه‌هایی را اجرا کردم.

*‌جایگاه قرآن و تاثیر آن را در مداحی و هیئت تا چه میزان مورد اهمیت قرار می‌دهید؟

در ابتدای فراگیری مداحی حدود 2 سال قرآن را فراگرفتم و از همان ابتدا در خط قرآن بودم و بخاطر اینکه از کودکی با آن انس داشتم علاقه شدیدی به فراگیری آن پیدا کردم؛ هنوز هم مشتاق هستم که قرآن و مباحث قرآنی را فرا بگیرم و به خواست خودم مباحث اولیه قرآن را فرا گرفتم. قرآن به ما یاد می‌دهد که اگر خطا کردید از چه واسطه‌هایی استفاده کنید و چقدر قشنگ می‌شود ما با واسطه‌هایی به نزد خانه خدا برویم که نزدش آبرو دارند؛ مسئله‌ای که از اهداف هیئات و مداحان هم باید باشد این مورد است؛ هدف هیئت باید این باشد که به خدا برسیم و یکی از راه‌های رسیدن به این هدف قرب به خداست؛ در این مسیر بهترین‌ها اهل بیت(ع) هستند و ما در هیئت‌های مذهبی باید با نام و توسل به اهل بیت(ع) و نشر معارف ایشان، دل‌های مردم را به این وسیله نرم کنیم.

متاسفانه برخی از هیئت‌هایی که امروز داریم در هنگام قرائت قرآن با استقبال کمی مواجه هستند و زمانی که سینه‌زنی شروع می‌شود افراد حضور پیدا می‌کنند و بعد از آن می‌روند؛ اگر این را ما در مسیر درست قرار ندهیم کار بی فایده‌ای کرده‌ایم؛ اهل بیت چیزی جز توجه به معارف قرآن و رضای خداوند از ما نمی‌خواهند؛ ما در تمامی روضه‌های حضرت عباس(ع) داریم که امام حسین(ع) از ایشان می‌خواهند برای خواندن نماز از دشمن مهلت بگیرند و این نشان از اهمیت نماز است اما باز می‌بینیم که در برخی هیئت‎ها در هنگان اذان باز هم در حال سینه زدن و نوحه‌خوانی هستند که این رفتار به هیچ‌وجه مورد رضایت حضرت ابا عبدالله(ع) نیست.

هدف در دیدگاه یک مداح جوان چگونه ترسیم می‌شود؟
هدف مداح باید این باشد که جلسات اهل بیت(ع)، پرشور برگزار شود؛ جلساتی که همراه شعور باشد، از این جمعیت باید بهترین استفاده را کرد؛ در دیدار اخیری که با رهبر معظم انقلاب داشتیم ایشان تاکید داشتند که از جوان‎ها باید استفاده کرد. یکی از آسیب‎هایی که متوجه خودمان است، این است که مداحان ما مطالعه ندارند؛ ما مسائلی را بازگو می‌کنیم که بسیار حائز اهمیت است و لذا نباید از خودمان چیزی را به مردم عرضه کنیم؛ فرض کنید مداحی سهوا گوشه‌ای از روضه را به اشتباه و یا غلط داستان‌پردازی کند، این عین بدعت شده و چیزی را وارد دین کرده که در دین نیست.

مداحان ما باید به متن مستند متون تاریخی مراجعه کنند و از آنها بخوانند؛ از دل آنها مطالب را با بیان زیبا و روان به گوش مردم برسانند؛ هدف ما مداحان تنها این نیست که مردم را به گریه بیندازیم، بلکه باید دل آنها را هم نرم کنیم و با اهل بیت(ع) انس بگیرند و با خدا نزدیک کنیم؛ به تعبیر رهبر معظم انقلاب که فرمودند اگر در هیئت عده‌ای جوان بالا و پایین بپرند و نفهمند که چه چیزی را می‌شنوند و یا چه می‌کنند، به هیچ هدفی نرسیده‌ایم؛ ما باید بفهمیم که امام حسین(ع) از ما چه خواستند، دین و اهل بیت(ع) از ما جوان هیئتی و مداح چه چیزی می‌خواهند؟ اگر ما به اصول محکم و مبانی دینمان اهمیت ندهیم به نیت خالص در جلسات نخواهیم رسید.

من با این حرف که می‎گویند بگذارید هرکسی که دلش خواست به هیئت و وادی امام حسین(ع)، وارد شود مخالف هستم؛ ما می‌بینیم که مداح بزرگ ما با نام امام حسین(ع) چیزی می‌خواند که رسانه‌های معاند آن را علم می‌کنند تا آبروی شیعه را ببرند. ما باید این مسائل را بیان کنیم و با برگزاری جلسات و نشست‌های تخصصی این مسائل را تبیین کنیم؛ در حال حاضر خانه مداحان و کانون مداحان این مسائل را برگزار می‌کنند که باید مورد اقبال بیشتری قرار گیرد.

*نظر یک مداح جوان درباره ساماندهی مداحی چیست؟
باید مداحان کوچه بازاری ساماندهی شوند و جلساتی با آنها برگزار شود و کلاس‎ها و یا مدرکی هم در صورت لزوم برای آنها در نظر گرفته شود که ما بدانیم و مطمئن شویم فردی که در فلان کوچه و یا محل می‌خواند مسائل و موضوعاتی را گذرانده است و به آنها آگاهی دارد. مداح وقتی پشت تریبون قرار می‌گیرد همچون یک مبلغ است، لذا باید با دقت و مطالعه در تاریخ و سیره اهل بیت (ع)، و اسلام این مطالب را به درستی بیان کند.

*آرزویتان در این عرصه چیست؟
در این عرصه آرزو دارم در محضر امام زمان(عج)، مدح جدشان حضرت اباعبدالله را انجام دهم. مداحی شغل شریفی است نه شغل به معنای راهی که از آن ارتزاق کنیم، بلکه قداستی دارد که باید شان آن حفظ شود؛ باید سعی کنیم در جلسات اهل بیت نیت‌هایمان را درست کنیم و از این راه نباید انتظار ارتزاق داشته باشیم.


گفت‌وگو از وهاب خدابخشی
انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
رحمان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۱/۲۷ - ۱۳:۲۲
0
1
سلام
بسیار لذت بردیم از مصاحبه شما
گمنام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۱/۲۸ - ۰۹:۱۳
0
1
عالی عالی
مواضع خوبی بود
خوشمان آمد
امام حسنی(ع)
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۱/۲۸ - ۲۲:۳۸
0
1
به به
اقامحمدرضا از بهترین های روزگارهستن.
ان شاالله بزودی همه از وجود پربرکت ایشون فیض کافی و وافی رو میبرن
علی مجد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۱/۲۹ - ۰۰:۴۰
0
1
خیلی خوب بود
کاش عکس از اقای نوروزی میزاشتید
ازهری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۱/۲۹ - ۱۷:۲۳
0
1
خیلی مواضع خوبی مطرح کردند . افرین
یادمه چند روز پیش ایشون و در مترو دیدم چقدر خاکی و متواضع
صادقی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۱/۲۹ - ۲۳:۳۱
0
1
عالی بود ماشاءالله
خیلی خوب گفته بودن
بازهم از ایشون مطلب بزارید
الله یاری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۱/۳۰ - ۱۵:۱۱
0
1
خیلی عالی و جامع بود
از ایکنا ممنونم
راشدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۱/۳۰ - ۱۹:۳۰
0
1
عالی بود . طیب الله انفاسکم
ایشان را چندسالی است میشناسم و جز خوبی چیزی از این برادر مداح سراغ ندارم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۲/۰۲ - ۱۲:۱۷
0
0
مطلب خوب و ارزشمندی است
عابد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۲/۰۲ - ۱۶:۵۰
0
0
عالی عالی
بارک الله فیک
مداح خوب و کاربلد
از ایکنا ممنونیم
سادات ساجد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۲/۰۳ - ۱۳:۴۹
0
0
سلام علیکم
والحمدلله رب العالمین
احسنتم
خسته نباشید عزیزانِ ایکنا
امیدواریم شاهد مصاحبه تخصصی تر و مفصل تری باشیم
محمد امین صمدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۱۰/۱۶ - ۰۵:۴۸
0
0
سلام
تازه این مصاحبه را خواندم
بسیار عالی بود
لازمه ایکنا یه مصاحبه تخصصی و کاملتر از آقای نوروزی بره
captcha