نبوغ خود را مرهون دعای پدرش می‌داند/ به من بگویید خادم‌القرآن نه نابغه
کد خبر: 3589995
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۳:۳۵

نبوغ خود را مرهون دعای پدرش می‌داند/ به من بگویید خادم‌القرآن نه نابغه

گروه فعالیت‌های قرآنی: «محمد تقی خان» كه به 51 روش قرآن را حفظ كرده است و در بسیاری از كشورهای دنیا سالانه به اجرای برنامه می‌پردازد، معتقد است این موفقیت‌ها را مرهون دعای پدرش است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، محمد تقی خان، جوان پاكستانی و یكی از نوابغ و اعجاز حفظ قرآن كریم جهان اسلام است كه به همراه برادر بزرگترش محمد نقی خان، به كشورهای زیادی سفر كرده و به اجرای برنامه قرآنی خود می‌پردازد.

حفظ قرآن به 51 روش

او كسی است كه كل قرآن كریم را به 51 روش مختلف حفظ كرده است. به گونه‌ای كه هر بار برنامه خود را اجرا می‌كند، موجب شگفتی و هیجان بسیار زیاد تماشاگران می‌شود.

در تاریخ 23 اسفندماه سال 95 و در همایش ملی «ریحانةالنبی» از محمد تقی خان به عنوان یكی از نوابغ قرآنی جهان اسلام تجلیل شد. در ادامه این گزارش دقایقی را با این نابغه قرآنی هم‌كلام می‌شویم.

وی با یادآوری اینكه هم‌اكنون 19 سال دارد، گفت:‌ وقتی كه 10 ساله بودم شروع به حفظ قرآن كریم كردیم و در عرض 9 ماه موفق به حفظ كل قرآن كریم شدم یعنی در 11 سالگی حافظ كل قرآن كریم شدم.

12 سال است كه مقیم قم هستم

محمد تقی خان با بیان اینكه قریب 12 سال است كه مقیم شهر مقدس قم است، گفت: من موفق شدم تا قرآن را به 51 روش حفظ كنم و برخی از روش‌ها مربوط به روش‌های علوم قرآن كریم است و برخی دیگر مربوط به صفحات قرآن مثلاً اینكه اول و آخر صفحه چه آیه‌ای است و یا اینكه به صورت ضربدری آیات وحی را تلاوت كنم.

اشاره به روش‌های حفظ قرآن محمد تقی خان

این نابغه قرآنی ادامه داد: برخی از روش‌های حفظ قرآنم نیز مربوط به تكلم قرآن و برخی دیگر مربوط به ترجمه قرآن به 4 زبان اردو، فارسی، عربی و انگلیسی است و بعضی دیگر نیز مربوط به سخنرانی به این 4 زبان به اضافه زبان آفریقایی است و البته برخی از روش‌ها هم مربوط به حفظ اشاره‌ای قرآن كریم هستند.

بهترین راه خدمت به پدر مرحومم را در حفظ قرآن دیدم

وی در ادامه در پاسخ به این سؤال كه چه شد وارد عرصه قرآن شده است، گفت:‌ وقتی كه 3 ساله بودم پدرم فوت كرد. از علما و بزرگان بسیار شنیده بودم كه خدمت به پدر و مادر بسیار ثواب دارد و من هم از مادرم درباره پدرم بسیار شنیده بودم به همین دلیل می‌خواستم كاری كنم تا روح پدرم از من شاد باشد، چون نتوانسته بودم به او خدمت كنم لذا بهترین راه را در حفظ قرآن دیدم و ثواب این كار را به روح پدرم هدیه كردم و اكنون فكر می‌كنم هرچه كه دارم از دعاهای ایشان است.

هر انسانی می‌تواند استعداد حفظ قرآن را داشته باشد

محمد تقی خان همچنین در پاسخ به اینكه چگونه متوجه چنین استعداد برجسته قرآنی شده است، گفت: هر انسانی می‌تواند این استعداد را داشته باشد، البته نمی‌گویم همه انسان‌ها اما اكثر آن‌ها این استعداد را دارند ولی ممكن است همه استعداد خود را در كاری كه استعدادش دارند صرف نكنند چون علاقه‌ای به آن ندارند و استعدادشان را در جای دیگر صرف كرده باشند.

توكل، نظم و سعی و تلاش؛ راز موفقیت انسان‌ها

این نابغه قرآنی بر این نكته تأكید كرد كه اگر انسان سه چیز داشته باشد و آن را در راه خدا صرف كند هر كاری كه بخواهد شروع كند، حتماً در آن موفق خواهد شد و ادامه داد: توكل به خدا، نظم و سعی و تلاش سه شرطی است كه موجب موفقیت انسان می‌شود.

وی در ادامه سخنان خود با تصریح اینكه در طول سال به چند كشور جهت اجرای برنامه سفر می‌كند، گفت: ما 5 خواهر و برادر هستیم كه 4 نفر از ما حافظ قرآن كریم هستند؛ دو خواهر و دو برادر و برادر بزرگترم محمد نقی خان كه به همراه من سفر می‌كند چون بعد از فوت پدرم مسئولیت و كفالت خانواده را بر دوش كشید، موفق به حفظ قرآن نشده است.

اگر به من خادم قرآن بگویند بیشتر خوشحال می‌شوم تا نابغه قرآنی

محمدتقی خان در بخش پایانی سخنانش و در پاسخ به اینكه آیا خواهر و برادران دیگرش هم مانند خودش نابغه قرآنی هستند، گفت: اول اینكه من نابغه نیستم و همه جا و از اعماق قلبم می‌گویم اگر كسی به من بگوید خادم قرآن بیشتر خوشحال می‌شوم البته این افتخار بزرگی است كه به راحتی نصیب ما نمی‌شود. اما خواهران و برادرانم در این روش‌ها كار نكرده‌اند و تنها من با این روش‌ها قرآن را حفظ كرده‌ام.

captcha