صبر در کسب معرفت از مهمترین انواع صبر است
کد خبر: 3590199
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۷
آیت‌الله هادوی تهرانی:

صبر در کسب معرفت از مهمترین انواع صبر است

گروه حوزه‌های علمیه: استاد حوزه علمیه گفت: بر خلاف تصور ما که صبر را تنها در مقولاتی مانند مشکلات، فقر و ... می‌دانیم صبر در کسب علم و معرفت از مهمترین شقوق صبر است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی امروز، 27 فروردین در درس تفسیر سوره انبیاء گفت: صبر در کسب معرفت هم مسئله مهمی است زیرا ممکن است ما مسئله ای معرفتی و یا علمی را نفهمیم ولی به علت کم صبری آن را رها می کنیم و خودمان را با توجیهات و تصوری قانع می کنیم و کمتر کسی هست که دنبال فهم واقعی رفته تا به حاق مطلب برسد.
وی اظهار کرد: فرق کسانی که به درجه اجتهاد می رسند با کسانی که به این جایگاه نمی‌رسند در همین مسئله است، زیرا کسانی مجتهد می شوند که بدانند مسئله‌ای ارزش فهم دارد و در ادامه نیز به دنبال فهم دقیق و عمیق مسئله هستند و به فهم ابتدایی هم اکتفا نمی‌کنند.
هادوی تهرانی بیان کرد: صبر فقط صبر بر معصیت و دشواری‌ها و فقر و ... نیست بلکه صبر در کسب معرفت از شقوق بسیار مهم در این زمینه است.
این استاد حوزه عنوان کرد: انبیاء بدون صبر نمی‌توانستند به قله نبوت برسند ولی ما چون تصور درستی از مفاهیم نداریم، تصور می‌کنیم که خداوند ناگهان علمی به انبیاء داده و آنان به این درجه رسیده‌اند در حالی که انبیاء با تلاش خود و توفیق خدا ظرفیت دریافت وحی را در خود ایجاد کرده‌اند.
وی ادامه داد: امام صادق(ع) وقتی نام مبارک پیامبر مطرح می‌شد، سه بار صلوات می‌فرستادند و از جا بر می‌خیزیدند و این مسئله به علت جایگاه والای پیامبر بوده نه به خاطر اینکه پیامبر جد ایشان بوده است.
استاد حوزه اظهار کرد: ماه رجب و شعبان مقدمه ورود به رمضان و پهن شدن سفره ضیافت خاص الهی است و باید در این دو ماه مقدمات بهترین بهره برداری ها را در خود ایجاد کنیم.
هادوی تهرانی همچنین در تفسیر سوره مومنون گفت: ما به حقیقت خداوند که نمی توانیم برسیم هیچ به عظمت مقام پیامبر هم پی نمی‌بریم و فقط انبیاء و اولیاء که خودشان مسیری را رفته‌اند، می‌فهمند.
وی افزود: سلسله علل در نگاه ابتدایی که در فلسفه می‌خوانیم درست ولی در نگاه والاتر همه چیز خداست و علل نقشی ندارند و همه تجلی خداست.
هادوی تهرانی بیان کرد: ما نیمی از زحماتی که برای مسایل ابتدایی می کشیم، برای فهم مطالب تفسیری و فقهی و کلامی به خرج نمی‌دهیم البته استادان و طلابی هستند که این کار را انجام می دهند اما به صورت فراگیر کمتر دیده می‌شود.
captcha