اقتصاد مقاوم و خودکفا؛ راهکار رونق تولید و اشتغال
کد خبر: 3590445
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۴

اقتصاد مقاوم و خودکفا؛ راهکار رونق تولید و اشتغال

گروه اقتصاد و سیاست: با ظهور انقلاب اسلامی، شکل جدیدی از حکومت در دنیا پدیدار شد که بنای سازگاری با قطب قدرت استکبار را نداشته و به مبارزه با استکبار پرداخت، ظهور چنین حکومتی آن هم در منطقه خاورمیانه که از لحاظ اقتصادی و ژئوپلیتیکی دارای اهمیت بسیار زیادی است، باعث شد که نظام استکبار جهانی با تمام قوا به مبارزه با انقلاب برخیزد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان‌شمالی، با پایان یافتن جنگ و عدم پیروزی استکبار در زمینه های نظامی، تهاجمات به عرصه‌های دیگر کشیده شده که یکی از این عرصه‌ها به ویژه در سال‌های اخیر با تهاجمات گسترده همراه بوده است، "عرصه اقتصادی" است بنابراین انقلاب اسلامی مکلف به نوآوری و نظریه‌پردازی و الگو‌‌سازی در عرصه‌های جدید اقتصادی است که با راهنمایی مقام معظم رهبری، در برهه حساس کنونی، یک سیاست کلی مبتنی بر محور مقاومت آمیخته با آموزه‌های قرآن درمانی در قالب شعاری با عنوان اقتصاد مقاومتی تجلی گردید. البته تبعیض یکی از مواردی است که باید در اقتصاد مقاومتی برچیده شود، تحقق اقتصاد مقاومتی فقط با مشارکت مردمی امکان‌پذیر است و برای بالا بردن مشارکت مردمی باید از هر نوع فعالیت اقتصادی مردمی استقبال کرد.
فضایی باید بر کشور و جامعه حاکم شود که همه مردم خودشان را مولد در اقتصاد و شریک در پیشرفت و مقاومت کشور حس کنند و بر آن ببالند و باید فضایی به وجود آید که مردم عادی هر فعالیت تولیدی را که خود را در آن توانمند می‌بینند، انجام دهند.
در دوران اقتصاد مقاومتی، حمایت از تولید ملی داخلی یک ضرورت جدی است و باید فعالیت‌های تولیدی و بازرگانی و حتی نظام پولی و مالی کشور، با نیازهای ناشی از اجرای اقتصاد مقاومتی و پیامدهای آن هماهنگ و هم‌خوان شود.
توجه به تولید داخلی و صرفه جویی از کلیدی ترین نکات مورد تاکید ائمه جمعه خراسان شمالی در سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال است. در این گزارش خبرنگار ایکنا طی مصاحبه با ائمه جمعه استان، به بررسی راهکارهای تحقق منویات مقام معظمی رهبری در سال 1396 پرداخته است.
حمایت از تولیدات داخلی، عامل تحقق اقتصاد مقاومتی است
حجت الاسلام ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی، یکی از عوامل مهم تحقق شعار «اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال»، را حمایت از تولیدات داخلی عنوان کرد.
وی با اشاره به شعار «اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال»، اظهار کرد: تکرار عنوان اقتصاد مقاومتی در شعار سال 96 از سوی مقام معظم رهبری نشان می دهد که اقتصاد مقاومتی موضوعی مقطعی نبوده و باید رویکرد همیشگی و همگانی باشد.
وی  با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی عامل رونق اقتصادی، افزایش تولید، رفع بیکاری و حمایت از  تولید داخلی می شود، تصریح کرد: حمایت از تولید، پیش نیاز تحقق اقتصاد مقاومتی است.
امام جمعه بجنورد با اشاره به اینکه اقتصاد مقاومتی برگرفته از آموزه‌های قرآنی و اسلامی بوده و حرکت در مسیر آن از ضروریات نظام اسلامی است، گفت: در این راستا باید حمایت از تولید و تولیدکنندگان داخلی و رفع بیکاری جهت تحقق اقتصاد مقاومتی، اولویت همه بخش‌های کشور باشد.
حجت الاسلام یعقوبی اضافه کرد: با توجه به تعالیم اسلامی لازم است بخش‌های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی جامعه اسلامی در برابر دشمنان مقاوم شود تا امت اسلام بتواند در برابر توطئه‌ها و نقشه‌های دشمنان مقاومت کند.
وی اضافه کرد: جهت تحقق شعار سال، باید همه بخش‌های کشور اعم از دولت و سایر قوا به‌صورت جدی وارد عرصه عمل شوند.
نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی یکی از عوامل تحقق اقتصاد مقاومتی را استفاده از کالاهای ایرانی ذکر کرد و گفت: اگر استفاده از کالای ایرانی در کشور فراگیر شود، تولید و اشتغال رونق یافته و شعار اقتصاد مقاومتی مورد نظر رهبر معظم انقلاب به‌صورت کامل محقق خواهد شد.
اقتصاد مقاومتی واقعیتی است که باید محقق شود
حجت الاسلام عباسعلی احمدزاده، امام جمعه آشخانه نیز با اشاره به نام گذاری سال 96 با عنوان سال «اقتصاد مقاومتی، اشتغال و تولید»، از سوی مقام معظم رهبری، گفت: اقتصاد مقاومتی واقعیتی است که باید محقق شود.
وی یکی از معیارهای مهم تحقق اقتصاد مقاومتی را صرفه‌جویی ذکر کرد و افزود: محاسبه صحیح و مدیریت منابع مالی و بهره‌گیری از تولیدات داخلی از زمینه‌های تحقق اقتصاد مقاومتی است.
حجت الاسلام احمدزاده اضافه کرد: باید مردم در جهت استفاده از کالاهای داخلی همکاری کنند و استفاده از کالای ایرانی، تبدیل به فرهنگ شود.
وی با اشاره به اینکه اقتصاد مقاومتی واقعیتی است که باید محقق شود، خاطرنشان کرد: باید وجود عزم راسخ برای عبور از تگناهای اقتصادی را باور کنیم.
امام جمعه آشخانه اقتصاد مقاومتی را، مقاومت در برابر کارشکنی‌های دشمنان توصیف کرد و یادآور شد: امروز با عزم ملی، همت و اراده مضاعف، جهاد اقتصادی، حمایت از تولید و سرمایه ایرانی می توانیم اقتصادمان را بومی کرده و از وابستگی به بیگانگان رها شویم.
حجت الاسلام احمدزاده تصریح کرد: لازم است تا فرهنگ مدیریت مصرف در دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی نهادینه شود و آحاد جامعه با پرهیز از استفاده کالاهای بیگانه، در تحقق شعار سال و منویات مقام معظم رهبری گام بردارند.
وی از دولت و مجلس خواست تا با تصمیمات خلق الساعه از تغییر قوانین و سیاست‌های اقتصادی جلوگیری کنند تا کشور بر اساس یک برنامه مدون امور اقتصادی را از پیش برد.
امام جمعه آشخانه اظهار کرد: باید مسئولان با همدلی و پرهیز از تنش و درگیری، خود را موظف به تولید و کارآفرینی بدانند و طبق فرمایشات رهبری، با مدیریت بهینه الگوی مصرف، استفاده از کالای داخلی، توسعه دانش بنیان بومی و اقتصاد مردمی، زمینه تحقق شعار «اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال» را فراهم آورند.
لازمه تحقق شعار سال، کار جهادی است
حجت الاسلام عباسعلی قلیزاده، امام جمعه فاروج، اظهار کرد: مسئولان باید با تفکر بسیجی و جهادی وارد عرصه عمل شده و خود را به پشت میز نشینی و برگزاری سمینار و همایش محدود نکنند.
وی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری بر اساس هجمه های اقتصادی دشمن طی یک دهه گذشته، موضوع شعار سال را با مضمون اقتصاد انتخاب کرده و از سال 89 به صورت مشخص موضوع اقتصاد مقاومتی را مطرح کردند، تصریح کرد: متاسفانه از سال 89 تا کنون خیلی به موضوع اقتصاد مقاومتی و تحقق آن توجه نشده و بسیاری از مسائل امروز جامعه نظیر بیکاری نتیجه بی توجهی به این مسئله مهم است.
امام جمعه فاروج با تاکید بر اینکه باید سخنرانی نوروزی مقام معظم رهبری بازنگری شود و مسئولان با نگاهی عمیق به بررسی این نکته بپردازند که چرا معظم له می فرمایند در سال 95، اقداماتی شده لکن رضایت بخش نبوده است، گفت: حرکت جهادی در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی بسیاری از این کاستی ها را جبرای می نماید.
حجت الاسلام قلیزاده خاطرنشان کرد: همانگونه که در هشت سال دفاع مقدس، تکلیف جهاد و مقابله فیزیکی با دشمنان را داشته ایم، در جنگ اقتصادی نیز وظیفه مان دفاع بوده و باید مانند آن دوران مسئولان و مردم وارد کارزار نبرد شوند.
وی با تاکید بر اینکه لازمه تحقق اقتصاد مقاومتی، تحرک مسئولان و همکاری مردم است، اظهار کرد: سرمایه گذاران جهت ایجاد اشتغال و رونق تولید حضور یابند.
امام جمعه فاروج با گلایه از روند طولانی سیکل اداری و دلسردی سرمایه گذار جهت حرکت در مسیر تولید، یادآور شد: متاسفانه به حدی کاغذ بازی اداری و روند دریافت مجوز، طولانی است که سبب دلزدگی سرمایه گذار برای حضور در عرصه اقتصاد جامعه می شود.
حجت الاسلام قلیزاده گفت: مردم نقدینگی فراوانی دارند اما با توجه به طولانی بودن سیکل اداری سرمایه گذاری، به اندک سود بانکی قناعت کرده و از سرمایه گذاری منصرف می شوند.
وی با اشاره به اینکه دولت باید در همکاری با سرمایه گذار از صفر تا صد همکاری داشته و اگر در جایی مشکل نقدینگی به وجود آمد، این اطمینان خاطر حاصل شود که دولت پشتیبان سرمایه گذار است، افزود: متاسفانه در بسیاری موارد مشاهده شده وقتی سرمایه گذار اقدام به خرید تجهیزات صنعتی کرده و نقدینگی وی به صفر می رسد، برای استارت تولید محصولات و خرید مواد اولیه توقف کرده و از سوی دولت نیز دیگر از وی حمایتی نمی شود.
وی از موارد مهم و نیاز اقتصاد جامعه در زمینه تولید کالای ایرانی را خرید تضمینی عنوان کرد و گفت: پیشنهاد می شود که وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز مانند جهاد کشاورزی برای خرید تضمینی کالای ایرانی از سوی تولید کننده برنامه ریزی کند.
امام جمعه فاروج خاطرنشان کرد: وزارت صنعت معدن و تجارت، جهت خرید تضمینی کالای تولید کننده، استانداردهایی را تعریف کند تا ضمن کاهش دغدغه تولیدکننده در راستای حمایت از تولید کالای ایرانی گام بردارد.
نهادهای فرهنگی، فرهنگ تولید و اشتغال را در جامعه احیا کنند
حجت الاسلام حسین کوثری، امام جمعه شیروان، نیز در گفت‌و گو با خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از خراسان‌شمالی، با اشاره به نام‌گذاری سال 96 با عنوان سال «اقتصاد مقاومتی، اشتغال و تولید»، از سوی مقام معظم رهبری، گفت: نهادهای فرهنگی فرهنگ تولید و اشتغال را در جامعه احیا کنند.
وی اظهار کرد: برای تحقق اقتصاد مقاومتی لازم است تا هم مردم وارد جبهه شوند و مسئولان نیز اقداماتی را انجام دهند.
وی ادامه داد: مسئولان باید بستر کار، تلاش و فعالیت را در جامعه فراهم سازند و نهادهای فرهنگی باید فرهنگ تولید و اشتغال را در جامعه احیا کنند تا جامعه از کسالت، سستی، تنبلی، بیکاری و رکود دور بماند.
امام جمعه شیروان با بیان اینکه اگر امروز تلاش و زحمت به عنوان یک عبادت تلقی شده و این فرهنگ در جامعه زنده گردد، به یقیین به تحقق شعار سال نزدیک تر شده ایم، خاطرنشان کرد: مردم نیز لازم است با شجاعت وارد عرصه کار و تولید شوند.
حجت الاسلام کوثری با بیان اینکه کار از جاهای کوچک آغاز شده اما باید همت و اراده ها، بزرگ شود، اضافه کرد: جوانان جامعه ما باید با تغییر نگاه خود نسبت به بازار کسب و کار، به جای پشت میز نشینی با تکیه بر قدرت بازو و توان خود به فکر تولید و اشتغال باشند.
وی تصریح کرد: در جامعه کار میدانی فراوان است و باید هر شخصی سلیقه و علاقه خود در زمینه شغل مورد نظر خویش را بشناسد تا وارد عرصه کار و بازار شود.
وی یکی دیگر از راه های تحقق شعار «اقتصاد مقاومتی، اشتغال و تولید» را پرهیز از فرهنگ مصرف و مصرف گرایی عنوان کرد.
امام جمعه شیروان با بیان اینکه مردم باید از تولیدات داخلی استفاده کرد و خانواده ها از مصرف کالاهای خارجی در منازل بپرهیزند، گفت: برای رونق چرخه تولیدات داخلی لازم است تا مردم حمایت کنند و این امر از طریق اصلاح الگوی مصرف محیا می شود.
حجت الاسلام کوثری یادآور شد: برای تحقق شعار سال به سمینار، همایش و سخنرانی اکتفا نشود و باید با در نظر گرفتن شعار امسال و شعار سال‌های گذشته، مرد اقدام و عمل باشیم تا منویات مقام معظم رهبری در جامعه به بهترین نحو ممکن اجرایی شود.
واردات محصولاتی که به قدر کفاف در داخل تولید می‌شود، حرام شرعی است
حجت الاسلام قدیر محمدیان امام جمعه اسفراین گفت: واردات محصولاتی که به قدر کفاف در داخل تولید می‌شود، حرام شرعی است.
وی اظهار کرد: بهره گیری از توکل و توسل در فرهنگ وصال به عبودیت الهی امری مهم و انکارناپذیر توصیف کرد.
وی افزود: شعار سال و منویات و بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی نقشه یک ساله انقلاب اسلامی را ترسیم کرد و باید هم اکنون همه برای تحقق شعار سال گم برداریم.
حجت الاسلام محمدیان تصریح کرد: تقویت تولید ملی، توسعه اشتغال و ریشه کنی بیکاری را در پی خواهد داشت.
captcha