انتخابات در فرانسه و دلسردی مسلمانان
کد خبر: 3590904
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۰

انتخابات در فرانسه و دلسردی مسلمانان

گروه بین‌الملل: دور اول انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه در حالی هفته آینده برگزار می‌شود که مسلمانان ناامید از دولت سوسیالیست فعلی و سیاست‌های کلی فرانسه، میل چندانی برای شرکت در انتخابات ندارند.

دلسردی مسلمانان فرانسه از شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، حدود 2 میلیون رأی دهنده مسلمان در فرانسه هستند که در سال 2012 اکثریت به چپ‌گرایان رأی دادند.
فرانسوا اولاند با 60 درصد آرا در دور اول و 90 درصد آرا در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه انتخاب شد اما وی نیز سیاست‌های دولت سارکوزی را در پیش گرفت و در دوران اولاند اسلام‌هراسی به مسئله‌ای پذیرفته شده تبدیل شد.

در دور اول انتخابات قریب‌الوقوع فرانسه، 11 نفر موفق شده‌اند نامزد ریاست‌جمهوری شوند.

از این میان «امانوئل ماکرون»، وزیر سابق اقتصاد که به عنوان نامزد مستقل در این انتخابات شرکت کرده و از گفتمان اسلام‌ستیزی در کمپین انتخاباتی خود استفاده نمی‌کند و حامی به رسمیت شناختن فلسطین است، در میان مسلمانان جایگاه ویژه‌تری دارد.

پس از ماکرون، «فرانسوا آسلینو» که کمتر شناخته می‌شود نیز در میان مسلمانان فرانسوی محبوبیت دارد.

از سوی دیگر «مارین لوپن»، رهبر حزب راست افراطی جبهه ملی فرانسه به خاطر استفاده از گفتمان اسلام‌ستیزی و مخالفت با حضور مهاجران و مسلمانان، محبوبیتی در میان مسلمانان ندارد.

لوپن بهمن ماه گذشته کمپین انتخاباتی خود را با شعار حمایت از فرانسه در برابر آنچه او «افراط‌گرایی اسلامی» می‌خواند، آغاز کرد.

وی با الگوبرداری از دونالد ترامپ، سیاست‌هایی مانند وحشتناک جلوه‌دادن مسلمانان و حمایت از برنامه اسرائیلی‌ها در خاورمیانه را در پیش گرفت.

«فرانسوا فیون»، دیگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری فرانسه به عنوان نامزد حزب جمهوریخواهان، نخست‌وزیر فرانسه در دولت سارکوزی بوده است.

فیون سال گذشته کتابی با عنوان «شکست استبداد اسلامی» منتشر کرد که حکایت از نحوه نگرش وی دارد.

انگد دلسردی مسلمانان فرانسه برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری

در حال حاضر، امانوئل ماکرون، مارین لوپن و فرانسوا فیون و بنویت هامون، نامزد حزب سوسیالیست،4 نامزد مهم انتخابات ریاست‌ جمهوری فرانسه تلقی می‌شوند.
پیش‌بینی می‌شود که لوپن در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری نتیجه را به فیون یا ماکرون واگذار کند.
لازم به ذکر است، انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه هر 5 سال یکبار برگزار می‌شود. نامزدهای احتمالی باید 500 امضا از مقامات منتخب مردم از جمله شهردارها و اعضای پارلمان جمع کنند تا بتوانند به عنوان نامزد در انتخابات شرکت کنند.
این انتخابات در دو دور برگزار می‌شود. در دور اول، مردم می‌توانند به هر کسی که موفق به جمع‌آوری 500 امضا شده است، رأی دهند. تعداد افرادی که موفق به جمع‌آوری این امضاها می‌شوند، از سال 1965 تاکنون بین 6 تا 12 نفر بوده‌ است.
اگر هیچ کاندیدایی در دور اول موفق به کسب اکثریت آرا نشود، دو کاندیدایی که بیشترین رأی را آورده‌اند به دور بعدی انتخابات راه می‌یابند. در تاریخ فرانسه هیچ نامزدی موفق به کسب اکثریت آرا در دور اول انتخابات ریاست جمهوری نشده است.
سپس مردم فرانسه به یکی از این دو نامزد رأی می‌دهند و نامزدی که بیشترین رأی مردم را به دست آورد، رئیس جمهور فرانسه می‌شود.
دور اول انتخابات ریاست جمهوری فرانسه 3 اردیبهشت‌ماه سال جاری و دور دوم آن 17 اردیبهشت برگزار می‌شود. دوره رئیس‌جمهور جدید نیز 10 روز پس از دور دوم انتخابات آغاز می‌شود.
اسلام پس از مسیحیت کاتولیک دومین دین بزرگ در فرانسه است و این کشور 66 میلیون نفری بیشترین تعداد مسلمانان را در خود جای داده است.
آمار دقیقی از تعداد مسلمانان در فرانسه وجود ندارد اما برخی منابع تعداد مسلمانان را بیش از 6 میلیون نفر تخمین می‌زنند.

captcha