تبیین جایگاه عقل و تجربه در ادراکات دینی و معرفتی
کد خبر: 3591124
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۳

تبیین جایگاه عقل و تجربه در ادراکات دینی و معرفتی

گروه سلامت: وزیر بهداشت در پیامی به همایش نظام سلامت در جهان اسلام گفت: یکی از رسالت‌های اصلی این نشست‌ها تبیین جایگاه عقل و تجربه در ادراکات دینی و معرفتی و ترسیم نگاهی جامعه به مقوله علم و دین است دو مقوله‌ای که مکمل یکدیگر هستند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، سید حسن هاشمی، وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در پیامی به همایش سراسری نظام سلامت در اسلام، که در حال برگزاری است مطالعات و نشست‌های بین رشته‌ای را گره گشایی شبه افکنی‌ها، سوء‌تفاهمات و برداشت‌های ناصواب بین علم و دین خواند.

وزیر بهداشت اظهار کرد: سال‌های طولانی است که در محافل علمی به ویژه علوم انسانی، مباحثی همچون رابطه عقل و دین، رابطه علم و دین، اسلامی کردن علوم، تعارض طبیعیات و الهیات، علم دینی و مسائلی از این دست مطرح است. در سال‌های اخیر اما موضوع طب اسلامی، طب معصومین، طب سنتی اسلامی، طب سنتی ایرانی اسلامی با کلید واژه‌های طب و اسلام به ویژه در افکار عمومی رواج داده شده و این در حالی است که متاسفانه در این حوزه قرائتی واحد از متد، قالب و محتوا مشاهده نمی‌شود.

وی افزود: بیم آن می‌رود که در صورت عدم ورود و مداخله موثر محافل دانشگاهی و حوزوی لطمات جبران ناپذیری به بینش طبی، معرفت دینی و باور و اعتماد مردم وارد شود. باید توجه داشت که همان گونه که نمی‌توان با وارد کردن مظاهر اسلامی به محیط‌های دانشگاهی علم دینی تولید کرد با دوری جستن از روش‌های مبتنی بر عقل و تجربه نیز نمی‌توان طب دینی بنیان نهاد. به بیان دیگر برای علوم همچون طب، همان‌گونه که دست برداشتن از تجربه و پژوهش نه مطلوب است و نه ممکن؛ جدا شدن آن از دامان معارف الهی نیز نه مطلوب است و نه ممکن، چرا که با فهم اجتهادی از کتاب و سنت افق‌های جدیدی از زوایای وجودی اشرف مخلوقات به روی محققان گشوده خواهد شد که منشا برکات فراوان در حیطه سلامت انسان خواهد بود.

وزیر بهداشت عنوان کرد: اگر بپذیریم که علم نوعی کشف و قرائت از جهان هستی است و در غایت خود نوعی تصویب و تبیین از فعل خداوند برای بشر به ارمغان می‌آورد آنگاه خواهیم پذیرفت ایدئولوژی و جهان بینی هر مکتب معرفتی رنگ و بوی خاص به علوم تولید شده توسط پیروان آن مکتب خواهد داد از این منظر همه شقوق دانش بشری علم دینی محسوب می‌شود چرا که عقل و سایر مجاری ادراک بشری همه از مخلوقات و مواهب الهی هستند.

وی ادامه داد: این بدان مفهوم نیست که درب علوم طبیعی صرفا بر پاشنه عقل می‌چرخد و تمسک به کتاب و سنت منحصرا در علومی چون الهیات، فلسفه، فقه، تفسیر، اخلاق و غیره کاربرد دارد چنین باوری زمینه سکولاریزم را در بین علوم طبیعی و از جمله طب فراهم می‌کند. مطالعات و نشست‌های بین رشته‌ای به ویژه بین دانشمندان علوم انسانی و علوم اسلامی گره گشایی بسیاری از شبه افکنی‌ها، سوء تفاهم‌ها و برداشت‌ها و القائات ناصوابی است که می‌کوشد بین علم و دین تعارض ایجاد کرده و جامعه دانشگاهی را از جامعه دینی جدا جلوه دهد.

وزیر بهداشت با اشاره به همایش سراسری نظام سلامت در اسلام تصریح کرد: یکی از رسالت‌های اصلی این نشست‌ها تبیین جایگاه عقل و تجربه در ادراکات دینی و معرفتی و ترسیم نگاهی جامعه به مقوله علم و دین است دو مقوله‌ای که مکمل یکدیگر هستند.

همایش نظام سلام در اسلام با تاکید بر آموزه‌های رضوی اقدامی است مبارک در این راستا که می‌کوشد علاوه بر تبیین مبانی و روش شناسی استخراج مبانی طبی از مبانی روایی نگاهی به آسیب‌های ناشی از ورود بی نظام و بی قاعده به مقوله طب دینی داشته باشد.

یادآوری می‌شود، همایش سراسری نظام سلامت در اسلام با تأکید بر آموزه‌های رضوی و در راستای چهاردهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) از سوی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در روزهای 30 و 31 فروردین‌ماه در دانشکده طب سنتی این دانشگاه و با مدیر کل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت و معاون آموزشی جامعةالمصطفی مشهد و سایر اساتید دانشگاهی برگزار می‌شود.

captcha