کار هست، نگاه اشتغال و تولید نیست/ بازار مطلوب نرم‌افزار‌های قرآنی
کد خبر: 3591150
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۱
مسئول اجرایی نمایشگاه كسب‌وكار در فضاي مجازي:

کار هست، نگاه اشتغال و تولید نیست/ بازار مطلوب نرم‌افزار‌های قرآنی

گروه دانشگاه: علی غفاری تصریح کرد: در جامعه گفته می‌شود کار نیست، در صورتی که کار هست اما نگاه تولید و اشتغال دیده نمی‌شود. انباشت منابع انسانی در سازمان‌ها و وجود بروکراسی موجب می‌شود جذب فارغ‌التحصيلان با مشکل روبرو شود.

علی غفاری، مسئول اجرایی اولین نمایشگاه كسب‌وكارهاي موفق در فضاي مجازي در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) با تاکید بر نقش شعار امسال «اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال» در برپایی این نمایشگاه عنوان کرد: تولید و اشتغال پیوند ناگسستنی با هم دارند، یعنی تولید نباشد اشتغال نیست، اشتغال نباشد تولید نیست. در همین راستا، سازمان تجاری‌سازی‌ فناوران و اشتغال‌ دانش‌آموختگان‌ جهاد دانشگاهی که یکی از معاونت‌های جهاد دانشگاهی و در واقع یک سازمان مستقل است، ماموريت بخش بسترسازی اشتغال را برعهده دارد.

وی در ادامه تصریح کرد: بحث اشتغال یکی از موضوعاتی است که در سازمان ما در بخش برنامه‌ریزی دیده شده است؛ یعنی بسترسازی اشتغال همواره از ارکان سازمان ماست. ما قبلا سازمان همیاری دانش‌آموختگان بودیم که از سال 92 با تغییر نام و سیاستهای سازمان، این مساعدت و بسترسازی اشتغال پیگیری می‌شود.

غفاری در خصوص نحوه برگزاری نمایشگاه اظهار کرد: این اولین دوره‌ای است که این نمایشگاه را برگزار می‌کنیم. این نمایشگاه همزمان با کنفرانس بین‌المللی وب‌پژوهی که برای سومین سال متوالی در حال برپایی است، برگزار شده است. برای این دوره نمایشگاه حدود 60 غرفه تعریف شده که البته اين تعداد متغیر است و تا 70 غرفه هم گنجایش دارد. در مجموع، استقبال بسیار خوبی از طرف شركت‌ها نسبت به این نمايشگاه انجام شده است.

وی در رابطه با نحوه جذب و شناسایی شرکت‌های حاضر در نمايشگاه نیز بیان کرد: ما در سازمان یک تیمی را در جهت جذب این شرکت‌ها تشکیل داديم كه بنده دبیر اجرایی آن بودم. ما طبق یک ساختاری که ایجاد کردیم، آمدیم این شرکت‌ها را به سه دسته کلی تقسیم کردیم: یکی شرکت‌های که از نظر نام، اعتبار و شهرت خیلی بزرگ بودند و نمانام‌های مشهوری داشتند. شرکت‌های رده دوم شرکت‌هایی بودند که نمانام و شهرت و کشش اجتماعی از جذب مخاطب را داشتند ولی یک مقدار ضعیف‌تر بودند اما ساختار شرکت را دارا بودند. دسته سوم بحث استارتاپ‌هاست. شرکت‌هایی که زیر 10 کارمند یا کارشناس دارند. ما این تعریف را برای استارتاپ‌ها در نظر گرفته‌ایم. فضای کاري استارتاپ‌ها نیاز به حمایت دارد و نگاه حمایتی و تولید باید به اینها بشود. ما هم هدفمان حمایت همه‌جانبه از استارتاپ‌ها بود که زمینه اشتغال فراهم شود.

وی خاطرنشان کرد: غرفه‌هاي نمايشگاه ترکیبی از شركت‌های بزرگ و استارتاپ‌هاست. در چیدمان سعی شده تمام شرکت‌های بزرگ کنار هم نباشند بلکه استارتاپ‌ها را هم در کنار شركت‌های بزرگ بگذاریم تا به‌واسطه شرکت‌های بزرگ، فعالیت‌های استارتاپ‌ها هم دیده شود. در اینجا، هم استارتاپ‌هایی هستند که ایده‌هایشان را الگو گرفته‌اند و هم استارتاپ‌هایی که ایده‌های نویی داشتند.

مسئول اجرایی نمایشگاه در ادامه با تاكيد بر اينكه  تاکنون نمایشگاهی که این همه شرکت و استارتاپ فعال در فضای مجازی، فعالیت‌های اینترنتی و فعالیت‌های اشتغالی خود را در آن به معرض نمايش قرار دهند برگزار نشده، خاطرنشان کرد: در جامعه گفته می‌شود کار نیست، در صورتی که کار هست اما نگاه تولید و اشتغال دیده نمی‌شود. انباشت منابع انسانی در سازمان‌ها و وجود بروکراسی موجب می‌شود جذب فارغ‌التحصيلان با مشکل روبرو شود. این‌همه فارغ‌التحصیلی که روانه اجتماع می‌شوند با مشکل اشتغال روبرو هستند. ما هدف اصلی‌مان این است که این شرکت‌ها در کنار هم یک هم‌افزایی جدی داشته باشند، یک هم‌افزایی که به هر دو بحث اشتغال و تولید برسیم.

غفاری در رابطه با نحوه جذب و راهنمایی بازدیدکنندگان علاقه‌مند به این حوزه نیز گفت: ما نگاه ادامه‌دار به اين نمايشگاه داریم و می‌خواهیم این نمایشگاه هرسال ادامه پیدا کند. ما به شرکت‌های حاضر در نمايشگاه اهداف‌مان را گفته‌ایم تا بیشتر برای حضور ترغیب شوند. هدف ما اتصال بین بازدیدکننده و استارتاپ است. بازدیدکنندگان که عموما دانشجو و دانش‌آموخته‌اند، بیشتر مشکل اشتغال را در جامعه لمس می‌کنند. ما شركت‌هاي غرفه‌دار را توجیه کرده‌ایم که نگاه اشتغال‌زایی برای دیگران را هم در ضمن نمايشگاه مدنظر قرار دهند.

وی در پاسخ به این سوال که براي توسعه شركت‌هاي دانش‌بنيان و استارتاپ‌ها در حوزه علوم انسانی و قرآنی چه برنامه‌اي داريد عنوان کرد: در حقیقت برخی شرکت‌ها و استارتاپ‌ها در زمینه اپلیکیشن‌ها و نرم‌افزار‌های قرآنی است. این بسیار کسب‌وکار خوبی است و بار فرهنگی بالایی هم دارد. ما در جنب نمایشگاه برای برگزاري کارگاه‌های آموزشی نيز برنامه‌ریزی کرده‌ایم. در این کارگاه‌ها، نحوه مجوزگیری در فضای مجازی با نگاه به علوم مختلف از جمله علوم انسانی به علاقه‌مند آموزش داده مي‌شود. ما مي‌خواهيم به‌واسطه ایده‌های نو، خلأ الگوگیری و ساخت ایده در علوم انسانی را پوشش دهيم.

captcha