به گزارش
خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، عباس سلیمی، خادمالقرآن و پیشکسوت قرآنی کشور طی سخنانی در همایش تکریم از قرآنیان استان اردبیل با بیان اینکه از زمان آفرینش، ما مورد حسادت یک دشمن جدی قسم خورده به نام ابلیس قرار گرفتیم، اظهار کرد: آیتاللهالعظمی جوادی آملی در تبیین و تفسیر خود در این رابطه، ابلیس را به استناد آیات قرآنی دشمن قسم خورده مینامد چون سوگند یاد کرده که ما را از راه راست به در کند. ابلیس از همان زمانی که دشمنی خود را با ما آغاز کرد، ما مورد حسادت بودیم و از راه خدعه و نیرنگ وارد شد و سوگند یاد کرد و از طریق این سوگند، پدر و مادر بزرگ ما را فریب داد و آنان را از بهشت خدا بیرون راند.
وی در ادامه با بیان اینکه در برابر خداوند متعال نیز ابلیس با یک بیان خاصی سخن گفت، افزود: آیتاللهالعظمی جوادی آملی در این رابطه نیز بیان میکند که اگر چه شیطان در برخورد با آدم و حوا(ع) از راه سوگند و این ادبیات وارد شد، اما در مورد من و شما اینگونه سخن نگفته و با گستاخی در پیشگاه حضرت حق تهدید کرده و به عزت خداوند سوگند یاد کرده که انسان را گمراه کند.
پیشکسوت قرآنی کشور تصریح کرد: نگرانی دیگر در این رابطه فرمایش رسول گرامی اسلام(ص) است که فرمودند «إنَّ الشيطانَ يَجري مِنِ ابنِ آدمَ مَجريَ الدَّم!»، «شیطان مانند خون در شریان و رگهای انسان جریان دارد». بنده سالها در این دو مقوله و این دو تهدید با نگرانی میاندیشیدم که با این حساب راه نجات و برون رفت ما چیست؟ که نهایتا به یکی از فرمایشات امام صادق(ع) رسیدم که فرمودند «مَن قَرَا القُرآن و هو شابٌّ مُؤمِنٌ، اختَلَطَ القُرآنُ بلَحمِهِ و دَمِهِ»؛ «هر جوان مؤمنی که قرآن بخواند، قرآن با گوشت و خون او را در می آمیزد». پس منطقا اگر چنین اتفاقی افتد، راهی برای حضور شیطان در شریان خون ما وجود ندارد و راه نجات تمسک به این قرآن عزیز است.
سلیمی در ادامه با اشاره به حدیثی از امام صادق(ع) که فرمود «یَنْبَغِی لِلْمُؤْمِنِ أَنْ لَا یَمُوتَ حَتَّی یَتَعَلَّمَ الْقُرْآنَ أَوْ یَکُونَ فِی تَعْلِیمِهِ»؛ سزاوار است که مومن نمیرد تا اینکه قرآن را یاد بگیرد و یا اینکه در حال یادگیری آن از دنیا برود»، تصریح کرد: امیدوارم که روزی برسد همگان در این استان و تمامی کشور روخوانی قرآن را بلد باشند که این امر میتواند به عنوان یک نهضت یا پروژه در دستور کار مدیران و اساتید قرار گیرد.
پیشکسوت قرآنی کشور در ادامه افزود: همچنین، در حدیث دیگری از پیامبر اکرم(ص) آمده است که فرمود «يوضع يوم القيامة منابر من نور و عند كل منبر نجيب من نُجُب الجنة ثم ينادي منادٍ من قِبَل رب العزه اين حملة كتاب الله اجلسوا علي هذه المنابر فلا خوف عليكم و لا انتم تحزنون حتي يفرغ الله من حساب الخلائق ثم اركبوا علي هذه النجب و اذهبوا الي الجنة»؛ «برپا میشود روز قيامت منبرهايی از نور كه نزد هر منبر بزرگی از بزرگان بهشت هست، پس ندا میدهد منادی از طرف خداوند كجايند، حاملين كتاب خدا بنشينيد بر اين منبرها، پس ترسی بر شما نيست و شما محزون نباشيد تا خدا از حساب خلايق فارغ شود، پس سوار ميشويد بر اين بزرگواران و ميرويد به سوی بهشت».
وی در ادامه با بیان اینکه این مقام و عظمت شما قرآنیان و افتخاری بس بزرگ است، تصریح کرد: اما رسیدن به این مقام و منزلت نزد خداوند متعال شروطی دارد و همانطور که هر کاری آدابی دارد، تلاوت قرآن نیز آدابی دارد که این آداب براساس تعالیم علمای بزرگوار ما به دو دسته آداب ظاهریه و باطنیه تقسیم میشوند که قرآنیان باید همواره این آداب به ویژه آداب باطنیه را رعایت کنند.
پیشکسوت قرآنی کشور در ادامه با اشاره به احادیثی از اهل بیت عصمت و طهارت(ع) در رابطه با قرآنیان و حاملان قرآن اظهار کرد: اگر کسی قرآن را به خاطر دنیا بیاموزد و به خاطر دنیا و متاع دنیایی به دنبال فراگیری قرآن برود، خداوند متعال بهشت را بر او حرام میکند. امام علی(ع) فرمودند «وَ مَنْ قَرَأَ الْقُرْآنَ فَمَاتَ فَدَخَلَ النَّارَ فَهُوَ مِمَّنْ كَانَ يَتَّخِذُ آيَاتِ اللَّهِ هُزُواً؛ و آن كس كه قرآن بخواند و وارد آتش جهنم شود حتماً از كسانى است كه آيات الهى را بازيچه قرار داده است». اگر قاری قرآن فقط به دنبال صوت و لحن باشد و برای تشویق و مادیات به ئدنبال قرآن برود، عاقبت بخیر نخواهد شد. از پیامبر(ص) پرسیدند چه کسی قرآن را زیباتر میخواند، فرمود که کسی که وقتی تلاوت او را میشنوی، ببینی که از خدا میترسد.
سلیمی در ادامه با بیان اینکه بر این اساس توصیه من به اساتید و قرآنیان این است که در کنار آموزشهای ارزشمند خود در جلسات، بحث آداب تلاوت قرآن را جدی بگیرند و در جلسات حداقل اهم این آداب را برای فرزندان و قرآنآموزان تببین کنند. وقتی در آداب تلاوت قرآن می فرمایند تعظیم قرآن از اولین آداب است، یعنی قاری قرآن باید حرمت قرآن را در جامعه حفظ کند و به گونهای زندگی کند که موجب ایجاد سوژه برای دشمنان نشود.
پیشکسوت قرآنی کشور با بیان اینکه امام صادق(ع) میفرمایند «لازم است تا هر روز انسان قرآن را بگشاید و لااقل 50 آیه را قرائت کند» و این امر بسیار مهم است، گفت: از آداب باطنیه تلاوت قرآن این است که قاری قرآن طهارت باطن داشته باشد یعنی باطنش عاری از گناه و عاری از همه رذایل اخلاقی باشد و وقتی میفرمایند که قاری قرآن باید به گونهای باشد که خود را مخاطب قرآن بداند، یعنی اینگونه نباشد که فقط قرآن بخوانیم ولی بدان عمل نکنیم.
وی در ادامه با اشاره به اینکه وقتی میفرمایند که از آداب تلاوت قرآن، رعایت بایدها و نبایدهاست، یعنی باید به آنچه خدا دستور داده، عمل کنیم و پیامبر(ص) نیز دستور دادهاند که قرآن را هم بخوانید و هم بدان عمل کنید، تصریح کرد: نمیشود که انسان اهل قرآن باشد و ولایتمدار نباشد؛ چرا که این دو با هم هستند. در یک جلسهای جمعی در محضر امام صادق(ع) بودند که مردی گفت از خدا بهشت را طلب میکنم و هنگامی که امام صادق(ع) این جمله را شنیدند فرمودند که هماکنون شما در بهشتید! افراد گفتند یابن رسول الله(ص)! ما الآن در دنیا هستیم که امام فرمودند شما اقرار به ولایت ما ندارید؟ گفتند بله! امام فرمودند معنی بهشت همین زندگی کردن در سایه سار خیمه ولایت است و امروز ما نیز به برکت خون بیش ار 220 هزار شهید و فداکاری جانبازان و ایثارگران در این سایه سار قرار داریم و باید قدر این نعمت را بدانیم.
پیشکسوت قرآنی کشور در پایان با اشاره به مسئله انتخابات پیش رو به ویژه در این شرایط حساس، بیان کرد: از قرآنیان و جامعه قرآنی انتظار میرود تا در صحنه تصمیم گیریهای کشور حضور فعال و با بصیرت داشته باشند و به همگان اعلام کنند که این قرآن، کتاب گورستانها نیست بلکه کتاب زندگی، اقتصاد، جنگ و صلح، خانواده، فرهنگ و ... است و ما اگر پیرو این کتاب الهی باشیم و بدان عمل کنیم، این پیام به ما داده میشود که شما بلندمرتبهترین ملتهای دنیا هستید به شرط آنکه حقیقتا مؤمن و عامل به قرآن باشید.