رشد 2 برابری افسردگی/ دستورات دینی کاهنده بیماری‌های اعصاب و روان
کد خبر: 3591700
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۴
وزیر بهداشت عنوان کرد:

رشد 2 برابری افسردگی/ دستورات دینی کاهنده بیماری‌های اعصاب و روان

گروه سلامت: وزیر بهداشت در سخنرانی پیش‌از خطبه‌های نماز جمعه با اشاره به رشد 2 برابری افسردگی در ایران دستورات دینی را موجب کاهش بیماری‌های اعصاب و روان دانست.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، سید حسن قاضی زده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه اظهار کرد: خوشحالیم به برکت جمهوری اسلای ایران و نفس قدسی امام خمینی(ره)، این یادگار نماز جمعه که در بیش از 1000 شهر برگزار می‌شود وسیله‌ای برای اتحاد مردم مسلمان ایران است.

وی با اشاره به آغاز برنامه‌های هفته سلامت افزود: 3 سال و 8 ماه از شروع کار ما در دولت یازدهم می‌گذرد که یکی از اولویت‌های آن سلامت بوده و با اجرای طرح تحول سلامت گام بزرگی برداشت که حاصل آن کاهش پرداختی از جیب مردم بود.

وزیر بهداشت ادامه داد: در این طرح نزدیک 11 میلیون نفر به صورت رایگان بیمه شدند، بسیاری از کسانی که دفترچه گرفتند امکان مالی برای مراجعه به بیمارستان‌های دولتی نداشتند اما خوشبختانه در این طرح این امکان برای آنان فراهم شد.

هاشمی ادامه داد: در حاشیه شهرها نزدیک 10 میلیون نفر زندگی می‌کنند و وضعیت بهداشتی آنها به مراتب بدتر از روستاها بود، در این راستا به ازای هر 3 هزار نفر یک مراقب سلامت گذاشتیم و در روستاها هم تحول صورت گرفت، ضمن اینکه در زمینه تخت‌های بیمارستانی نیز پیشرفت‌های چشمگیری صورت گرفت.

وی بیان کرد: هزینه های بیمارستانی روستایی ها به سه درصد و شهری ها به شش درصد رسید، به اندازه 20 سال در این دولت تخت بیمارستانی ساخته و سه هزار خانه و مرکز بهداشت دایر شد، از سوی دیگر هرماه دو داروی جدید تولید شد و واردات دارو و لوازم درمانی 350 میلیون دلار کاهش یافت.

وی با اشاره به شعار هفته سلامت عنوان کرد: امسال شعار هفته سلامت از سوی سازمان بهداشت جهانی سلامت روان عنوان شده است؛ سلامتی تنها جسم نیست بلکه روح و روان نیز مورد توجه است؛ ما در کشور در زمینه سلامت روان مشکلاتی داریم. ما کشوری هستیم که به حمدالله امن است؛ اما عوارض نا امنی کشورهای همسایه بر مردم اثر گذار است و حوادث طبیعی هم همینطور، سالانه بالغ بر 17 تا 18 هزار نفر جان خود را در اثر تصادفات جاده‌ای از دست می دهند و بسیاری هم معلول شده و دچار بیماری‌های روحی می‌شود.

هاشمی بیان کرد: ما افسردگیمان بیش از متوسط دنیا نیست خانم‌ها 16 درصد و آقایان 10 درصد که این‌ها دارای عواملی مانند اضطراب هستند.

وی تأکید کرد: اضطراب ناشی از دروغ و گناهان کبیره، تهمت و افترا القای یأس است؛ وقتی اینها افزایش پیدا کند اضطراب بیشتر می‌شود هرچه طمع به قدرت و مال دنیا افزایش پیدا کند اضطراب افزایش پیدا می کند و خشم عمومی بالا می‌رود.

پرهیز از یأس

وزیر بهداشت عنوان کرد: یأس یکی از مشکلاتی است که وقتی در جامعه تبلیغ می‌شود شکوفایی، امید و نشاط از بین می‌رود، یکی از مواردی که باید به آن توجه کنیم پرهیز از یأس است.

وی با اشاره به مشکلات معیشتی و اقتصادی اظهار کرد: علاوه بر این موارد مشکلاتی که در حوزه اقتصادی ست نیز موجب بیماری‌های روحی و روانی شود اختلافات منطقه‌ای و حتی اختلافات شهری نیز از جمله دلایل بیماری‌های روحی و روانی ‌می شود.

هاشمی با اشاره به دستورات دینی برای کاهش اضطراب عنوان کرد: قناعتی که دستور دین ما است اگر مورد توجه قرار نگیرد اختلالات اعصاب و روان را به وجود می‌آورد در عین حال موجب گوشه گیری افراد می شود.

وی با اشاره به خدمات وزارت بهداشت به بیماران عصاب و روان اظهار کرد: به ازای هر 40 هزار نفر یک مشاور سلامت روان داریم که هنوز فرهنگ مراجعه به آن ایجاد نشده است؛ گاهی اوقات هم در خانواده‌ها بی توجهی به این نکات بیشتر می‌شود.

وزیر بهداشت یادآور شد: نتیجه انزوا، آسیب‌های اجتماعی و اعتیاد است، ما در چند سال گذشته آمارهایمان در زمینه افسردگی 2 برابرشده است؛ ما در یک کشور دینی هستیم همین دستورات دینی و نماز جمعه موجب تقویت روح و و روان می شود، بایستی به این موارد توجه کنیم.

وی افزود: امیدواریم در جهت کنترل خشم عمومی و یأس عمومی موفق باشیم و اگر می خواهیم کشوری آباد و انقلابی اثر گذار داشته باشیم به این موارد را در اولویت‌های خود قرار دهیم.

captcha