جایگزینی تحقیقات کتابخانه‌ای با نیازسنجی مخاطبان
کد خبر: 3591905
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۹
سرگروه داوران حوزه آموزش قرآن عنوان کرد:

جایگزینی تحقیقات کتابخانه‌ای با نیازسنجی مخاطبان

گروه ادب: سرگروه داوران حوزه آموزش قرآن(دانش‌آموزی) جشنواره کتب آموزشی و تربیتی ویژه قرآن کریم با اشاره به اینکه در حوزه آثار قرآنی، اثر چشمگیری دیده نمی‌شود و آثار معمولی به نظر می‌رسند،‌ اظهار کرد: موضوع بیشتر کتاب‌ها عمومی است و نیاز مخاطب کمتر مورد نظر قرار می‌گیرد.

سید مهدی سیف، سرگروه داوران حوزه آموزش قرآن(دانش‌آموزی) جشنواره کتب آموزشی و تربیتی ویژه قرآن کریم در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، عنوان کرد: نامشخص‌ بودن مخاطبان و عمومی بودن آثار و نیز عدم توجه کافی به مسائل مهارتی و میدانی از نکات بسیار مهم است. می‌توان با تبلیغات گسترده‌تر و دیدار رو در رو مولفان و داوران این کاستی‌ها را برطرف کرد.

وی در پاسخ به اینکه چند اثر در این حوزه به دبیرخانه رسیده و مورد ارزیابی قرار گرفته است، افزود: 16 اثر در این بخش به دبیرخانه رسیده بود که به مخاطبانی که معلم و کارشناس این حوزه هستند مربوط می‌شد و بر اساس روال گذشته آن را مورد بررسی قرار دادیم.

سیف با بیان اینکه تفاوت رویکرد داوری امسال با سال گذشته در این بود که فرم‌های داوری خلاصه‌تر شده است،‌ در این باره که آیا بضاعت بازار کتاب در این حوزه همین تعداد کتاب است یا کتاب‌هایی هم هستند که به جشنواره ارسال نشده‌اند، گفت: من از بازار کتاب اطلاع دقیقی ندارم،‌ ولی مشوق‌ها و سازوکارهای تبلیغاتی جشنواره باید بیشتر باشد. به عقیده من صرف داوری و نمره دادن به آثار و اعلام نتایج کافی نیست که در این باره اظهار نظر کنم.

این داور در ادامه اظهار کرد: بهتر است با هر مولف جلسه‌ای برگزار شود و محاسن و ضعف‌ها مورد نقد و بررسی قرار گیرد تا جشنواره سازندگی بیشتری داشته باشد که این امر مستلزم دقت و توجه جدی‌تر است. در غیر این صورت بررسی و اعلام نتایج به صورت صرف،‌ مولفان را به نگارش اثر در این حوزه تشویق و علاقه‌مند نمی‌کند.

سیف تاکید کرد: شاید مناسب‌تر باشد که در بررسی بیشتر برای هر کتاب یا حداقل هر موضوع پرونده‌ای ایجاد شود. مولفان فعال در آن حوزه نیز به یک جلسه دعوت شوند و گفت‌وگویی در این زمینه صورت گیرد،‌ به طوری که با داوران هم دیدار داشته باشند تا آنها به مولفان نمره میدانی بدهند.

این کارشناس قرآنی ادامه داد: جشنواره‌های قرآنی از جمله جشنواره کتب آموزشی و تربیتی ویژه قرآن کریم باید از طریق صداوسیما،‌ جراید و سایت‌های معتبر به صورت جدی‌تر تبلیغ شود. این احتمال وجود دارد که برخی از مولفان و ناشران از جشنواره اطلاع ندارند.

سیف درباره ارزیابی کلی خود نسبت به آثار عنوان کرد: در این زمینه روال چشمگیری حس نمی‌شود و آثار معمولی به نظر می‌رسند. موضوع بیشتر کتاب‌ها عمومی است و نیاز مخاطب کمتر مورد نظر قرار می‌گیرد. وقتی مخاطب کتاب دقیق‌تر مورد توجه قرار گیرد،‌ وضعیت تالیف‌ها مشخص‌تر می‌شود و کارایی بیشتری هم خواهد داشت تا اینکه فقط یک سری تحقیقات کلی کتابخانه‌ای باشد.

این استاد قرآنی در پاسخ به اینکه با چه کاستی‌ها و خلأهایی در این حوزه روبرو هستیم، اظهار کرد: با توجه به نیازهای بسیار مخاطبان، این کتاب‌ها نیازها را به طور جدی تامین نمی‌کنند. در زمینه‌هایی مانند بسیاری از اطلاعات و دانش‌هایی که معلم و دانش‌آموز به‌ویژه آنان که جنبه مهارتی و مسائل میدانی را مورد نظر قرار می‌دهند به آنها نیاز دارند کمتر فعالیت شده است.

captcha