استناد به 4 تفسیر قرآن در نگارش «آیات قرآنی در کلام و نهضت حسینی»
کد خبر: 3592006
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۵

استناد به 4 تفسیر قرآن در نگارش «آیات قرآنی در کلام و نهضت حسینی»

گروه ادب: کتاب «آیات قرآنی در کلام و نهضت حسینی» عنوان اثری از حمید مروجی طبسی است که با استناد به 4 تفسیر قرآن منتشر شده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، کتاب «آیات قرآنی در کلام و نهضت حسینی» نوشته حمید مروجی طبسی به کوشش موسسه فرهنگی هنری مشعر منتشر شد. تفاسیر شیعه،‌ امام حسین(ع) و جنبه‌های قرآنی از موضوعاتی است که در این کتاب به آنها پرداخته شده.

در پیشگفتار این کتاب به قلم حجت‌الاسلام والمسلمین حمید احمدی،‌ رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین حسینی که با آیه‌ای از قرآن با این مضمون «آیاتی که در قرآن، بیانگر ارزش‌هاست در حق اهل بیت(ع) است و آنان گنجینه‌های خداوند مهربان هستند. اگر سخن گویند به راستی گویند و اگر خاموش باشند،‌ بر آنان پیشی نگیرند» شروع می‌شود،‌ می‌خوانیم: حرکت عظیم و حماسه جاودانه عاشورا به عنوان یک نهضت رهایی‌بخش و نقطه عطف در تاریخ اسلام، از نگاه‌ها و زوایای مختلف از سوی علما و اندیشمندان مورد توجه و برسی و کنکاش قرار گرفته است. این حرکت بزرگ علاوه بر آن که خود، محرک جنبش‌ها و حرکت‌های آزادی‌خواهانه و ضد ظلم و استبداد در طول قرن‌ها تا امروز برای همه آزادی‌خواهان و مبارزان و حق‌طلبان و به عنوان یک نهضت رهایی‌بخش، الهام‌دهنده جنبش‌های زیادی بوده است، در کانون توجه پژوهشگران و اندیشمندان و علمای علوم اجتماعی و تاریخ و اندیشه و مورخان قرار داشته و دارد.

فهم و ادراک و شناخت درست این حرکت و حماسه بزرگ،‌ بدون کاوش در بیانات رهبر بزرگ این نهضت میسر نخواهد بود. حضرت سیدالشهدا(ع) حرکت عظیم خود را بر محور و اساس قرآن کریم که به عنوان حبل‌الله مورد وفاق جامعه اسلامی و تبیان و نسخه شفابخش الهی است،‌ استوار ساخت و از آغاز نهضت تا پایان آن،‌ همواره برای بصیرت‌بخشی و بیدارگری بر آیات نورانی قرآن کریم استناد کردند.

کلمات نورانی وحی الهی که بر زبان مبارک سلاله پاک رسو‌ل‌الله و عالم آل الله جاری شد، روشن‌ترین تبیین و ترسیم بنیاد و خطوط و جهت‌های حماسه بزرگ عاشوراست. آیات متعددی که حضرت در طول حرکت خود چه در سخنرانی‌ها، مذاکرات و مجالس متعدد در مقابل مخالفان و سپاه ظلم و تیرگی و چه در جمع دوستان و اصحاب برای روشنگری، امیدبخشی و بصیرت‌افزایی از آن استفاده کردند، از یک سو،‌ مجموعه‌ای بسیار ارزشمند برای فهم و درک محتوا و لبّ و روح این حماسه بزرگ است، و از دیگر سو مبین پیوند ناگسستنی قرآن و عترت رسول‌الله(ص) است که خط اسلام صحیح و محمدی(ص) بر آن متعهد و مومن است که راه سعادت و کمال و قرب الهی،‌ جز در سایه تمسک به این ثقل نورانی الهی میسر نخواهد بود.

با استفاده از آیاتی که حضرت سیدالشهدا(ع) در مسیر حرکت خود برای تبیین نهضت بزرگ الهی به آنها استناد کردند، می‌توان علاوه بر تبیین درست این حرکت بزرگ،‌ مردم را به پیوند بین این دو امانت و راهبر جاوید الهی رهنمون و آنها را در کنار ابراز ارادت به ساحت نورانی اهل بیت(ع) با کلام نورانی حضرت حق مانوس کرد.

در این کتاب مجموعه آیات مورد استفاده از سوی امام حسین(ع) در طول مسیر نهضت عاشورا برای روشنگری، با مراجعه به اسناد معتبر جمع‌آوری و تدوین شده است تا دستمایه‌ای ارزشمند برای مبلغان،‌ خطبا و علاقه‌مندان باشد و مورد استفاده قرار گیرد.

این کتاب شامل چهار فصل با عناوین «در سرزمین وحی»،‌ »در مسیر شهادت»،‌ »در کارزار کربلا» و «تلاوت سر» است که در هر فصل موضوعات متنوعی مورد توجه قرار گرفته که از آن جمله می‌توان به وا اسلاما، حقانیت قیامت،‌ بهترین داور،‌ توکل بر خدا، استمداد از خداوند، درخواست راهبری الهی، بیزاری از کار دشمن،‌ هدایت گمراهان و ... در فصل اول یاد کرد. در فصل دوم این کتاب نیز عناوینی چون امر خداوند،‌ راهنمای مسیر صحیح،‌ بهشتیان و دوزخیان، بازگشت به سوی خدا،‌ چشم به راه شهادت،‌ خداوند توانا،‌ تسلیم اراده الهی،‌ حکم خداوند، خواست خداوند، شئون الهی و ... آورده شده است.

فصل سوم به تلاش بیهوده،‌ یاری خداوند، توشه آخرت، ننگ بر شما و هدف شما، پناه به خداوند،‌ سرپناه الهی، وای بر شما،‌ کوشش نافرجام، توکل الهی، نفرین بر شما و ... اختصاص دارد. واپسین فصل نیز شامل موضوعاتی چون عجیب‌تر از داستان اصحاب کهف،‌ بازگشتگاه ستمکاران و کفایت الهی است.

حمید مروجی طبسی در مقدمه این کتاب چنین نوشته است: کتاب حاضر به شرح و توضیح آیاتی می‌پردازد که حضرت سیدالشهدا(ع) از مدینه تا شام در مکتوبات و سخنرانی‌هایشان مورد استفاده قرار داده‌اند. طبقه آنچه در منابع آمده،‌ 32 آیه از قرآن کریم مورد استناد حضرت بوده که البته با موارد تکراری،‌ به 40 آیه بالغ می‌شود.

متن این اثر بر اساس نیاز مخاطب به دانستن شرایط مکانی و زمانی تلاوت و استناد به آنها، خلاصه‌ای از نکات تفسیری آیات را از چهار منبع تفسیری المیزان،‌ نمونه،‌ تسنیم و نور استخراج کرده و در اختیار گذاشته است. آنچه از تفسیر تسنیم به صورت مکتوب درآمده، از آن منبع و مابقی تفاسیر از دروس تفسیری آیت‌الله جوادی آملی که به صورت پیاده‌سازی شده در تارنمای موسسه اسراء موجود بوده، است.

قرآن کریم با ترجمه مرحوم عبدالمحمد آیتی،‌ الارشاد فی معرفة حجج الله علی العباد اثر شیخ مفید، فرائد السمطین فی فضائل المرتضی و البتول و السبطین و الئمة من ذریتهم علیهم السلام به قلم حموی شافعی از جمله منابع این کتاب هستند.

یادآور می‌شود، «آیات قرآنی در کلام و نهضت حسینی» در هزار نسخه و به بهای 7 هزار تومان به چاپ رسیده است.

captcha