انسان متقی حق را از باطل به خوبی تشخیص می‌دهد
کد خبر: 3592069
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۲
حجت‌الاسلام مطلبی:

انسان متقی حق را از باطل به خوبی تشخیص می‌دهد

کانون خبرنگاران نبأ: حجت‌الاسلام والمسلمین مطلبی در جمع طلاب حوزه علمیه حجت بن‌الحسن(عج) تهران گفت: اولین اثر تقوا اعطای قوه بصیرت به اشخاص خواهد بود به گونه‌ای چنین فردی به خوبی حق را از باطل می‌شناسد و بعد به راحتی آن را دنبال می‌کند و این همان لطف الهی است که نصیب تعدادی از مومنین خواهد شد.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی مطلبی، شاگرد آیت‌الله العظمی سبحانی در جمع طلاب حوزه علمیه حجت بن‌الحسن(عج) تهران طبق سنت هر هفته به تعریف واقعی تقوا و آثار پیرامون آن پرداخت.
حجت‌الاسلام مطلبی در ابتدا گفت: یکی از عناوینی که در قرآن چندین مرتبه تکرار شده واژه تقوا است زیرا 15 مرتبه در 11 سوره قرآن ذکر شده، بنده خیلی سعی کردم با بررسی های گوناگون در منابع مختلف تعریفی صحیحی درباره تقوا به دست آورم حال می‌گویم آن چیزی که سبب محافظت از خوبی ها و دوری از رزائل خواهد شد تقوا نامیده می‌شود، البته بعضی از کارهای پسندیده ثواب بسیاری برای آن ذکر شده که آن نیز جزو همین دسته است.
وی ادامه داد: در قرآن و روایات آثار بسیاری درباره بعضی از اعمال ذکر شده که تقوا از جمله آنهاست مثلا درباره نماز گفته شده اگر شخصی نسبت به اصل و اوقات آن سخت گیری کند قطعا از فحشاء و منکر دور خواهد ماند، ممکن سوالی مطرح شود که چرا عده‌ای با اینکه نماز می‌خوانند ولی از معاصی دوری نمی‌کنند؟ جواب اینکه عبادات آنان درصدی قبول می‌شود زیرا آداب واقعی نماز را رعایت نکرده‌اند!


مطلبی افزود: یکی از مهم‌ترین اثر تقوا دوری از گناه است ولی باید توجه داشت قدرت و قوه تقوا به راحتی به دست نمی‌آید بلکه باید آن را در طول مدت زندگی به دست آورد مثلا گفته شده باید فرزندان خود را از سن 7 سالگی به عبادات عادت دهید تا آنان با معنویت انس پیدا کنند، به هر حال بسیاری از گناهان آثار منفی در پی دارد که در اثر مرور زمان خود را نشان می‌دهد، عده‌ای از مردم در هنگام عبادت کسل هستند و نمی‌توانند به راحتی با خداوند مناجات کنند حال این جزو همان آثار است.
مدیریت حوزه علمیه حجت بن‌الحسن(عج) تهران گفت: اگر اندکی تأمل کنیم می‌یابیم کسانی را که با وجود دارایی هزینه های بسیار باز هم دغدغه فکری دارند، بنده با تعداد زیادی از همین افراد برخورد داشته‌ام و در عین حال با چنین روحیه‌ای به خوبی آشنا هستم و این حالت نشان از مفهوم آیات قرآن است که گفته شده هر کسی از یاد خدا دوری کند زندگی‌اش در شرایط بسیار سختی سپری خواهد شد.
وی ادامه داد: گاهی آرامش واقعی در زندگی فقراء دیده می‌شود زیرا تعداد زیادی از آنان بدون هیچ چشم داشتی با خدای خود مناجات می‌کنند و لذا اگر شما طلاب نیز فقط برای خدا تحصیل کنید نوری از سوی خدا نصیبتان خواهد شد به طوری که هیچگاه در مشکلات گمراه نخواهید شد، برای آگاهی از آثار تقوا به چند نمونه اشاره خواهم کرد.

رزق فقط مادی نیست
شاگرد آیت‌الله جواد تبریزی(ره) گفت: اولین اثر تقوا اعطای قوه بصیرت به اشخاص خواهد بود به گونه‌ای چنین فردی به خوبی حق را از باطل می‌شناسد و بعد به راحتی آن را دنبال می‌کند و این همان لطف الهی است که نصیب تعدادی از مومنین خواهد شد، اثر دیگر اینکه رزق مادی و معنوی به انسان باتقوا اهداء خواهد شد ولی بدانید رزق فقط مادی نیست!
حجت‌الاسلام مطلبی در پایان گفت: در امور معنوی نیز رزق الهی به خوبی قابل لمس است یعنی وقتی شخصی می‌تواند در اول وقت نماز و دیگر واجبات خود را انجام دهد انسان متقی است، گاهی در بین طلاب حتی دیده می‌شود طلبه‌ای با توکل بر خدا به دروس تحصیلی خود می‌پردازد و نیت خود را اصلاح کرده و به همین جهت به موفقیت گوناگون در مقابل دیگر دوستانش با کمک خداوند دست می‌یابد.
یادآور می‌شود، سلسله مباحث نکات اخلاقی توسط حجت‌الاسلام والمسلمین مطلبی روزهای شنبه از ساعت 6:45 صبح در سالن اجتماعات حوزه علمیه مذکور برگزار می‌شود، علاقمندان می‌توانند جهت شرکت به آدرس خیابان سهروردی شمالی، میدان پالیزی، کوچه یکم مراجعه کنند.
محمد ایمانی‌مهر
captcha