جلسه قرآنی با 30 سال قدمت/ محفلی بدون تعطیلی
کد خبر: 3592228
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۳

جلسه قرآنی با 30 سال قدمت/ محفلی بدون تعطیلی

گروه شهرستان‌ها: یکی از این جلسات قرآن شهرستان کاشمر که این روزها وارد 30 سالگی خود شده، محفل قرآنی جوانان مهدیه صاحب‌الزمان(عج) است، این جلسه، این روزها، در زیرزمین منزل شخصی یکی از قاریان برجسته کاشمر میزبان قرآن‌آموزان است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، کاشمر، شهری 2500 ساله که به آن دارالمؤمنین می‌گویند، شهری که به خاطر وجود امامزادگان به دومین شهر زیارتی استان خراسان شهرت یافته و بسیاری از مردم این شهر از این جهت به خود می‌بالند. این شهر که در گذشته به دلیل وجود حوزه‌های علمیه پررونق و علما و مجتهدان بزرگ به‌عنوان نجف کوچک مشهور شده، آوازه جایگاه مذهبی آن حتی در بیرون از این شهرستان هم وجود دارد.
به‌رغم اینکه سالیانه در این شهر مذهبی، جلسات قرآن بسیاری برگزار می‌شود اما آمار دقیقی از آن در دست نیست، برپایی این محافل و جلسات قرآنی، برکات فراوانی را با خود به همراه داشته و ظرفیت‌های پیدا و پنهان زیادی را در این شهر ایجاد کرده است؛ ظرفیت‌هایی که باید به‌درستی شناسایی شده و در مسیر صحیح از آن بهره‌برداری شود.
یکی از این جلسات که این روزها وارد 30 سالگی خود شده، محفل قرآنی جوانان مهدیه صاحب‌الزمان(عج) است، جلسه‌ای با اعضای بسیار؛ از کودک هفت‌ساله گرفته تا پیرمرد 80 ساله را در این جلسه می‌توانی ببینی؛ این جلسه این روزها، در زیرزمین یک منزل شخصی با مسئولیت حمیدرضا ناظمی، یکی از قاریان برجسته کاشمر و استان، همچنان کار خود را ادامه می‌دهد.
در همین رابطه حمیدرضا ناظمی، استاد برجسته قرآن در گفت‌وگو با ایکنا بیان کرد: از کلاس اول راهنمایی شروع به آموختن قرآن در محضر استاد صلواتی تنها بازمانده استاد مکتب‌خانه‌ای کردم.
وی با اشاره به اینکه به‌طور اتفاقی در یکی از شب‌ها در محفل قرآن مرحوم عاجل حضور یافتم، گفت: وقتی برای اولین بار در این محفل، قرآن قرائت کردم، ایشان، من را تشویق به ادامه این راه کرد.
ناظمی با بیان اینکه از همان زمان در تمامی جلسات این مرحوم که در هیئت ابوالفضلی برگزار می‌شد، حضور پیدا می‌کردم، بیان کرد: در برخی مواقع که این مرحوم دیر می‌آمدند، خودم جلسات را آغاز می‌کردم.
وی با اعلام اینکه سال 66 بود که در اصفهان در رشته تربیت‌بدنی قبول و وارد دانشگاه شدم، افزود: همان سال اول در مسابقات قرآنی تربیت‌ معلم شرکت کرده و مقام اول قرائت این استان را کسب کردم.
این قاری قرآن با اشاره به اینکه با راهیابی به مسابقات کشوری در همان سال توانستم مقام سوم را کسب کنم و سال دوم دانشگاه نیز پس از شرکت در مسابقات قرآن که در مشهد مقدس برگزار شد، مقام سوم و در سطح کشوری هم مقام سوم را به دست آوردم، ادامه داد: هیچ‌کس فکر نمی‌کرد یک دانشجوی رشته تربیت‌بدنی بتواند این موفقیت‌ها را کسب کند.
وی که از سال 68 وارد آموزش‌ و پرورش شد، سال اول و دوم را به عنوان معلم ورزش و همچنین به دلیل کسب موفقیت‌های بسیار، در شهر ریوش، معلم قرآن شد، بیان کرد: بعد از گذشت مدتی به‌عنوان مسئول واحد قرآن اداره آموزش‌ و پرورش معرفی شدم.
افتخاری// برگزاری جلسه قرآن در زیرزمینی شخصی با 30 سال قدمت //معلم ورزشی که به تربیت دانش آموزان قرآنی روی آورد
این داور مسابقات قرآن با بیان اینکه از همان سال‌ها جزو داوران مسابقات قرآن استانی و کشوری بودم، افزود: بعد از اینکه مدیر یکی از مدارس شدم، در زمان زنگ تفریح هم حتی با دانش‌آموزان قرآن کار می‌کردم؛ امروز یکی از همان دانش‌آموزان حافظ 15 جزء قرآن کریم است.
وی با اشاره به اینکه هر چند مشکلات جسمی بسیاری برایم پیش آمده بود اما بازهم در مسابقات قرآن فرهنگیان شرکت می‌کردم، به‌طوری‌که در سال 94 نفر اول مسابقات فرهنگیان استان شدم، بیان کرد: در این سال‌ها مربی و سرپرست بسیاری از گروه‌های مسابقات بودم.
ناظمی افزود: متأسفانه به دلیل تصادفی که کردم و وارد شدن ضربه به سرم، نتوانستم حافظ قرآن شوم و همچنان در رشته قرائت، اذان و ترتیل فعالیت دارم. 
وی در ادامه با بیان اینکه در این ماه جلسه انجمن قاریان جوانان مهدیه صاحب‌الزمان(عج) کاشمر 30 ساله شده است، گفت: هم‌زمان با استخدام خود من در آموزش‌وپرورش فعالیت این انجمن آغاز شد.
این قاری قرآن با اشاره به اینکه ابتدا جلسات این انجمن قرآنی در کانون لقمان برگزار می‌شد که بعد از 10 سال به دلیل مشکلات به‌وجود آمده در هیئت مهدیه برگزار شد، افزود: بعد از برگزاری این انجمن در مهدیه صاحب‌الزمان، مرحوم بشرویه یکی از خیران کاشمری حمایت‌های بسیاری از این محفل داشتند.
وی با اعلام اینکه در آن سال‌ها 1400 عضو با 800 رحل قرآن داشتیم، بیان کرد: در آن سال‌ها با همت مرحوم بشرویه برای قرآن‌آموزان فعال، اردوهای 10 تا 15 روزه در خارج از استان برگزار می‌کردیم.
ناظمی با بیان اینکه بعد از گذشت چند سال و به‌خاطر پاره‌ای مشکلات، جلسات را در منزل شخصی خودم برگزار می‌کنم، عنوان کرد: بعد از 15 سال به دلیل کمبود فضا مجبور شدم، زیرزمین منزل خود را که قبلاً شوفاژخانه بود، ساماندهی کرده و این محل را به مکانی برای قرآن‌آموزی جوانان اختصاص دادم.
وی با اشاره به اینکه اکنون چندین سال است که شب‌های جمعه بعد از نماز مغرب و عشاء، جلسات قرآن در این زیرزمین آغاز و تا دو ساعت بعد ادامه دارد، اظهار کرد: تاکنون با کمک خیران این محفل قرآنی سرپا مانده است.
افتخاری// برگزاری جلسه قرآن در زیرزمینی شخصی با 30 سال قدمت //معلم ورزشی که به تربیت دانش آموزان قرآنی روی آورد
محفلی بدون یک بار تعطیلی
این قاری قرآن در ادامه با بیان اینکه در این 30 سال حتی یک هفته جلسه قرآن تعطیل نشده است، گفت: آنچه موجب ماندگاری این محفل قرآنی شده، در درجه اول لطف امام زمان(عج) بوده که این مجلس به نام ایشان نام‌گذاری شده است.
وی با اشاره به اینکه برگزاری هر هفته این محفل در منزل قطعاً مشکلات بسیاری به همراه دارد که اگر پشتیبانی و حمایت‌های همسرم نبود در ادامه این راه موفق نبودم، اظهار کرد: اکنون دارای سه فرزند پسر هستم که آن‌ها هم عضو این محفل قرآنی هستند.
ناظمی با اعلام اینکه این محفل از همان ابتدا یکی از جلسات بی‌نظیر شهرستان بود، عنوان کرد: تنها برخی بی‌مهری‌ها است که کار را سخت می‌کند.
خیران گمنام؛ حامیان جلسه قرآن
وی در ادامه با بیان اینکه خیران گمنام بسیاری هستند که با کمک‌های نقدی خود تاکنون برای سرپا نگه‌داشتن این محفل قرآنی تلاش کرده‌اند، گفت: تا زمانی که مرحوم بشرویه بودند، خیران کمک‌های خود را به ایشان می‌دادند و هیچ‌کس نمی‌دانست این افراد چه کسانی هستند.
این استاد قرآن با اشاره به اینکه بعد از فوت ایشان در حدود 12 سال قبل یکی از افراد مقداری پول به مادرم داد تا از طریق من برای مجلس قرآن هزینه شود، بیان کرد: این کمک‌ها موجب می‌شد از ادامه این راه ناامید نشویم. همچنین اکنون کمک‌هایی از تهران، مشهد و حتی سایر شهرها برای این محفل اهدا می‌شود.
افتخاری// برگزاری جلسه قرآن در زیرزمینی شخصی با 30 سال قدمت //معلم ورزشی که به تربیت دانش آموزان قرآنی روی آورد
ناظمی با اعلام اینکه از مسئولان شهرستان در حمایت از محافل قرآنی انتظار بیشتری داریم، گفت: تاکنون هیچ‌گونه حمایتی از سوی مسئولان نشده‌ایم.
وی با بیان اینکه دل پردردی از بی‌تفاوتی مسئولان دارم، افزود: متأسفانه از برگزاری مسابقات قرآنی از طریق مشهد متوجه می‌شویم و هیچ اداره مربوطه‌ای در شهرستان خبری به ما نمی‌دهد.
این قاری قرآن با اشاره به اینکه در بسیاری از مواقع به دلیل اینکه حمایت مالی نمی‌شدیم، نمی‌توانستیم در مسابقات شرکت کنیم، اظهار کرد: با هزینه شخصی در مسابقات شرکت می‌کردم تا بتوانم خودم را به‌روز نگه‌دارم.
افتخاری// برگزاری جلسه قرآن در زیرزمینی شخصی با 30 سال قدمت //معلم ورزشی که به تربیت دانش آموزان قرآنی روی آورد
کمبود فضا داریم
وی در ادامه کمبود فضا را یکی از مشکلات پیش روی این محفل قرآنی دانست و گفت: فضای موجودمان کمتر از 140 متر است درصورتی‌که بیش از 120 نفر در این انجمن شرکت می‌کنند.
ناظمی با بیان اینکه در این محفل قرآنی از هفت سال تا 80 سال شرکت می‌کنند و مختص قشر خاصی نیست، افزود: بسیاری از این افراد مقام‌هایی را کسب کرده‌اند.
وی با اشاره به اینکه بحمدالله امروزه قرآن‌آموزان بسیار خوبی که در سطح شهرستان، استان و کشور مطرح هستند در این مکان تربیت شده‌اند، گفت: 80 درصد قرآن‌آموزان برتر شهرستان از این محفل قرآنی هستند.
این داور استانی با اعلام اینکه برخی از قرآن‌آموزان این انجمن در محضر مقام معظم رهبری به قرائت قرآن پرداخته‌اند، اظهار کرد: برای نظم جلسه و همانند گذشته تمامی قرآن‌آموزانی که در این محفل حضور می‌یابند، دارای کارت حضور و غیاب هستند.
حرف آخر
وی در پایان عنوان کرد: هر چه دارم از این محفل قرآنی است، امیدوارم بتوانم خادم خوبی برای ترویج فرهنگ قرآن و اهل بیت(ع) باشم.
محمدجواد افتخاری
captcha