محمدرضا پورمعین، مسئول اجرایی پنجمین دوره مسابقات بینالملی قرآن دانشآموزان جهان اسلام در گفتوگو با
خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، در خصوص نقش مسابقات در تأثیرگذاری دانش آموزان و تشویق آنها در عرصه های قرآنی گفت: نقش تربیت در بین کودکان و نوجوانان علاوه بر مدل ها و روش های گفتاری و رفتاری و عملی یکی از محورهای اصلی آن الگوپردازی است.
وی ادامه داد: هنگامی که دانش آموزان در صحنه مسابقات، فردی از همسالان خودشان را به عنوان الگو می بینند که در صحنه حفظ و قرائت قرآن و یاسایر صحنههای علمی و ورزشی می درخشند، به آن سمتی میروند که جایگاه آن طرف را بدست آوردند.
پورمعین اضافه کرد: لذا برای اینکه نوجوانان را به سمت مسابقات و به سمت الگوهای خوب سوق دهیم، مسابقات را برگزار میکنیم تا چهرههایی از جنس و سن خودشان را انتخاب کنیم و روی صحنههای بزرگ میبریم. یقینا خیلی از بچه های ما به این سمت میروند که بتوانند جایگاهی که آن شخص دارد، بگیرند که این یکی از کارهاییست که ما به شدت دنبال آن هستیم.
وی بیان کرد: جدای از آن بحث تأثیر آن در بین مدارس، مربیان و استانها و دارالقرآنهای آموزش و پرورش است، مرحلهای به مرحله دیگر مسابقات افزوده می شود. دانشآموزی که از سطح مدرسه میآید و در سطح استان رتبه اول را کسب میکند، نباید کارش در سطح کشور تمام شود، بلکه باید میدانی را در عرصه جهانی برای فعالیتهایش ببیند.
پورمعین اظهار کرد: لذا آموزش و پرورش بخاطر سیاستهایی که در اسناد راهبردی و اسناد بالادستی و سند تحول خودش طراحی کرده است ایجاد توسعه فضای معنوی برای دانشآموز جزو وظایف ذاتی آموزش و پرورش تعریف شده است بنابراین دانشآموزان میتوانند از این فضا به خوبی استفاده کنند و در این عرصه خودشان را معرفی کنند.
مسئول اجرایی پنجمین دوره مسابقات بینالملی قرآن دانشآموزان جهان اسلام در پاسخ به این سؤال که آینده مسابقات را با توجه به تشکیل دبیرخانه دائمی این مسابقات در آینده نزدیک در آموزش و پرورش، اظهار کرد: طبعا این مسابقات دو سال یکبار برگزار می شود و قطعا در دور اول نیز جمهوری اسلامی ایران میزبانی آن را خواهد داشت، اما پس از آن با دعوت و رایزنی از سایر کشورها میزبانی را برای دورههای مختلف تقسیم خواهیم کرد.