اختصاص 10 درصد بودجه کمیته امداد به مسکن/ متقاضی 6 هزار مسکن مهر هستیم
کد خبر: 3592415
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۳

اختصاص 10 درصد بودجه کمیته امداد به مسکن/ متقاضی 6 هزار مسکن مهر هستیم

گروه جامعه: مدیر کل دفتر تامین مسکن و امور مهندسی ساختمان کمیته امداد امام خمینی(ره) با بیان اینکه 10 درصد بودجه امداد در سال 96 که مبلغی معادل هزار میلیارد تومان است به حوزه مسکن اختصاص یافته گفت: کمیته امداد متقاضی خرید 6 هزار واحد مسکن مهر فاقد متقاضی است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، ابراهیم بازیان، مدیرکل دفتر تأمین مسکن و امور مهندسی ساختمان کمیته امداد امام خمینی(ره) امروز 3 اردیبهشت ماه با حضور در نشستی خبری به تبیین اقدامات این اداره کل در سال 95 و همچنین اولویت‌های در نظر گرفته شده برای سال جاری پرداخت و گفت: تامین مسکن در صدر خدمات امداد دیده شده و با نگاهی برنامه محور و سیاست محور دنبال می‌شود.

وی با بیان اینکه سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه مسکن چشم انداز فعالیت‌های امداد خواهد بود، گفت: امسال در آستانه اولین سال برنامه پنج ساله ششم توسعه و همچنین سال اول ابلاغ سیاست‌های هیئت امنای کمیته امداد هستیم.

وی اولویت ارائه خدمات مسکن را به مناطق روستایی، مناطق محروم و مرزی، شهرستان‌های با جمعیت کمتر از 100 هزار نفر و همچنین مناطقی که در معرض تهدید‌های طبیعی هستند برشمرد و گفت: ارتقای سطح سکونت شهری و بهسازی و مقاوم سازی سطح سکونت روستای، تعمیرات خانه‌های خود مالکی، احداث و خرید و ودیعه و اجاره در دستور کار ما قرار دارد.

بازیان وظیفه این اداره کل را در مرحله نخست ایجاد اسکان برای مددجویان دانست و گفت: هدف اولیه ما خرید مسکن برای مددجویان نیست بلکه درصدد هستیم ابتدا زمینه‌های اسکان مطلوب را برای آنها فراهم کرده تا حرکتی تدریجی برای تامین مسکن به پیش ببریم در این راستا رعایت حق تقدم در برخورداری از خدمات بر اساس سیاست‌های ابلاغی همچون در نظر گرفتن سرپرستان خانوار، نقاط مرزی و نقاط زلزله خیز در دستور کار قرار دارد.

وی از دیگر اقداماتی که با توجه به سیاست‌های ابلاغی مد نظر این اداره کل قرار دارد را رعایت الگوی مناسب مسکن خانوار و همچنین رعایت الگوی ایرانی اسلامی در اسکان سالمندان و زنان سرپرست خانوار دانست و گفت: همجواری این قشر از افراد با خانواده‌هایشان سبب می‌شود تا آنها از آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی دور باشند و این همان امری است که باید در تامین مسکن مددجویان به آن توجه کنیم.

وی با اشاره به کمک‌های بلاعوضی که برای خرید مسکن به مددجویان با مبلغ 25 میلیون تومان در مناطق شهری و مبلغ 15 میلیون تومان در مناطق روستای اعطا می‌شد گفت: در سال جاری علاوه بر این طرح اقدام به اجرای سیاست‌های معوض می‌کنیم تا در مناطق شهری که امکان خرید مسکن با این رقم وجود ندارد مددجویان بتوانند با دریافت کمک‌های معوض اقدام به اجاره مسکن کنند.

بازیان در ادامه با بیان اینکه بر اساس اعلام مراجع رسمی از مجموع خانوارهای ایران 68 درصد مالک مسکن و 32 درصد مستاجر هستند اظهار کرد: در این میان 10 درصد خانوارهای ایرانی فاقد مسکن هستند که در این میان برخی از این افراد در اولویت تامین مسکن برای کمیته امداد قرار ندارند. در واقع عددی بین 100 تا 130 هزار خانوار از سوی کمیته امداد واجد شرایط شناخته شده‌اند.

وی به ارائه آماری از فعالیت‌های سال 95 اشاره و عنوان کرد: نزدیک به 72 هزار مورد خدمت عمرانی در مسکن در سطح شهرها و روستا‌های صورت گرفت که از این تعداد 62 هزار مورد به مرحله بهره‌برداری و تحویل رسید و 10 هزار مورد احداثی در سال جاری به بهره‌‌برداری می‌رسد. همچنین 19 هزار واحد مسکن مورد خرید، احداث و مقاوم سازی قرار گرفتند که از این تعداد 11 هزار و 600 مورد مسکن روستایی و نزدیک به 7هزار و 200 مورد واحد شهری بوده است. نزدیک به 44 هزار واحد نیز در قالب تعمیرات جزئی و کلی تحت خدمت عمرانی قرار گرفته است.

وی جمع بودجه حوزه مسکن در سال 95 را 384 میلیارد تومان خواند و گفت: که از این رقم در بخش اعتبارات دولتی 107 درصد، در بخش صدقات 93 درصد و در بخش منابع اختصاصی 33 درصد بودجه اختصاص یافت و با نزدیک به 22 درصد کسری تخصیص در حوزه اعتبارات مسکن روبرو بودیم.

وی با بیان اینکه در سال گذشته 128 میلیارد تومان اعلام وصول داشتیم اظهار کرد: 31 درصد منابع از محل صدقات و زکات و کمک‌های خیران بود که نسبت به سال 94 ارزش قابل توجهی برخوردار شده بود.

بازیان با بیان اینکه سال 96 سال شکوفایی و تحول در برخورداری از خدمات خیران در حوزه مسکن خواهد بود اظهار کرد: در سال 96 هزار میلیارد تومان به حوزه مسکن و امور ساختمان امداد تعلق یافته است و این مبلغ ده درصد کل بودجه کمیته امداد امام خمینی(ره) است

وی ادامه داد: در این راستا 100 هزار مورد خدمت عمرانی تعریف شده است 100 هزار پروژه نیمه تمام باید تکمیل گردد. که بیش از 34 هزار احداثی، خرید، و کمک به ودیعه است و60 هزار مورد شامل تعمیرات می‌شود.

وی اولویت‌های سال 96 را توجه به مناطق محروم ، بازگشت مهاجران به روستاها، تعمیرات و اسکان مناسب برشمرد و گفت: بودجه مسکن در سال 96 نسبت به سال 95 دو برابر شده است.

مدیر کل دفتر تامین مسکن و امور مهندسی ساختمان کمیته امداد با اشاره به اینکه این نهاد همواره پیشتاز در کمک به حادثه دیدگان بلاهای طبیعی در شهرهای مختلف بوده است تصریح کرد: حضور کمیته امداد همواره مقوم حضور سایر نهادها است.

وی به اجرای طرح مسکن اجتماعی حمایتی که معطوف به مسکن شهری است و از سوی دولت اجرای می‌شود اشاره و عنوان کرد: اجرای این طرح نیاز به حمایت بنیاد مسکن انقلابی و تسهیل در تامین مالی توسط بانک‌ها دارد.در قالب این طرح 500 هزار واحد مسکونی باید ایجاد شود که برای سال اول 100 هزار مورد در نظر گرفته شده است.

بازیان همچنین از اعلام آمادگی کمیته امداد برای خرید 6 هزار واحد مسکونی مسکن مهر که فاقد متقاضی هستند خبر داد و گفت: خرید این واحدها از محل بودجه کمک خیران و طرح مسکن حمایتی اجتماعی صورت می‌گیرد.

وی در پایان سخنان خود بر ضرورت استفاده از ظرفیت خیران تاکید و تصریح کرد: ارائه خدمت گران قیمت مسکن نیازمند تامین مالی است و ما در صدد ایجاد نظام مشارکت هستیم.


captcha