همه خانواده‌ام حافظ قرآن هستند/ تأسیس مؤسسه‌ قرآنی در انگلیس
کد خبر: 3592435
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۶
محمد یوسف البدر:

همه خانواده‌ام حافظ قرآن هستند/ تأسیس مؤسسه‌ قرآنی در انگلیس

گروه بین‌الملل: نماینده انگلیس در رشته قرائت سی‌و‌چهارمین مسابقات بین‌المللی قرآن کشورمان گفت: در خانواده‌ای قرآنی در انگلیس متولد شدم و همه افراد خانواده‌ام حافظ قرآن هستند.

همه خانواده‌ام حافظ قرآن هستند/ تأسیس مؤسسه‌ قرآنی در انگلیس
از چپ: محمد یوسف البدر، نماینده انگلیس در رشته قرائت مسابقات
محمد یوسف البدر، قاری، حافظ کل، مدرس قرآن و علوم قرآنی و داور مسابقات قرآن از انگلیس که به عنوان نماینده این کشور در رشته قرائت سی‌وچهارمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کشورمان حضور یافته است، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) اظهار کرد: در خانواده‌ای قرآنی در انگلیس متولد شدم و من و برادر بزرگترم، شیخ یاسر البدر، از قاریان معروف در انگلیس و اروپا هستیم.
وی افزود: خدا را شکر تمام افراد خانواده‌ام حافظ قرآن هستند. من مدرس و قاری قرآن هستم و برای قرائت و نشر قرآن و فرهنگ قرآنی به کشورهای مختلف سفر می‌کنم.
محمد یوسف البدر تصریح کرد: داور مسابقات قرآن در کشورهای متعددی از جهان اسلام بوده‌ام و آرزو دارم که بتوانم در همه نقاط جهان قرآن به عنوان بهترین کلام خدا و علوم قرآنی را تدریس کنم.  
البدر که حافظ کل قرآن نیز هست، در ادامه بیان کرد: در 15 سالگی قرآن را کل حفظ کردم و فن تلاوت را هم زمانی که حدود 18 ـ 19 سال داشتم، آموختم. در مکتب‌خانه‌ای در شهر «لیدز» انگلیس قرآن را حفظ کردم.
تأسیس مرکز قرآنی «بدر» در انگلیس
وی با اشاره به تأسیس مرکز قرآنی «بدر» در انگلیس یادآور شد: امروز ما توانسته‌ایم مرکز قرآنی بزرگی را با همکاری برادرم یاسر به عنوان مرکز قرآن و علوم قرآنی «بدر» راه‌اندازی کنیم که در آن به عنوان مدرسه قرآن صدها قاری و حافظ از کشورهای مختلف آموزش می‌بینند.
نماینده انگلیس در رشته قرائت سی‌و‌چهارمین مسابقات بین‌المللی قرآن کشورمان درباره سابقه حضور خود در رقابت‌های قرآنی بین‌المللی گفت: تاکنون در مسابقاتی غیر از ایران شرکت نکرده‌ام؛ زیرا همواره به تدریس و آموزش قرآن مشغول بوده‌ام؛ اما در مسابقات داخل و خارج از انگلیس داوری کرده‌ام. مثلا اخیرا مسابقه‌ای در انگلیس داشتیم که مرحله مقدماتی آن را در شهرهای مختلف این کشور برگزار و برترین‌های این مرحله را برای مرحله نهایی انتخاب کردیم و روز یکشنبه گذشته، هزاران تن از مردم و علاقمندان از این مرحله از رقابت‌ها که در لندن برگزار شد، استقبال کردند.
محمد یوسف البدر در پاسخ به سؤالی درباره مشکلات پیش‌ روی حافظان و قاریان قرآن در انگلیس گفت: مشکل خاصی در این زمینه در انگلیس نداریم و همه نهادهای مربوطه در این کشور همکاری لازم را در حوزه فعالیت‌های قرآنی با ما دارند و از آن حمایت می‌کنند.
همه خانواده‌ام حافظ قرآن هستند/ تأسیس مؤسسه‌ قرآنی در انگلیس
البدر شیوه‌های مختلف حفظ قرآن در انگلیس را مورد توجه قرار داد و گفت: ما برای یادگیری قرآن نزد شیوخ و اساتید می‌رویم و یا در مدارس اسلامی آموزش می‌بینیم، مدارس قرآنی زیادی نیز در انگلیس فعالند و علاقمندان به این مدارس رفته و قرآن را می‌آموزند و آموزش مجازی قرآن در انگلیس رایج نیست.
روزانه یک ساعت پیاده‌روی می‌کنم
وی در ادامه گفت: انشاء الله قرآن را در زندگی پیاده کرده و به اخلاق قرآن مزین شویم؛ زیرا خداوند متعال در قرآن خطاب به پیامبر فرمود: «وَ اِنَّکَ لَعَلَی‌ٰ خُلُقٍ عَظیم: تو ای پیامبر دارای اخلاق بزرگی هستی» انشاء الله ما هم آیات وحی را در زندگی عملی کنیم و متواضع باشیم و با اخلاقی پسندیده در جامعه ظاهر شده و با مردم رفتار کنیم. جسم را نیز باید با فعالیت‌هایی از جمله ورزش پرورش دهیم، ورزش برای سلامتی مهم و مفید است، من روزانه یک ساعت پیاده‌روی می‌کنم.
محمد که پیش از این نیز سفری قرآنی به ایران داشته است، با ارزیابی مسابقات بین‌المللی قرآن کشورمان در مقایسه با دیگر کشورها گفت: از این مسابقات استقبال بسیار گسترده‌ای شده است؛ هدف همه مسابقات نشر قرآن و فرهنگ قرآنی و خیر و برکت است و امیدوارم مسئولان این گونه فعالیت‌ها در پناه خداوند موفق و سربلند باشند.
محمد یوسف البدر با اشاره به استقبال شهروندان ایرانی از این رقابت‌ها بیان کرد: ملت ایران برای قاریان و اهالی قرآن احترام ویژه‌ای قائل هستند و به گوش‌دادن به صوت قاریان مختلف جهان اسلام علاقه دارند.
این قاری انگلیسی در بخش دیگری از این گفت‌‌وگو وضعیت اسلام و مسلمانان در کشورش را تبیین کرد و افزود: حدود 5 تا 6 میلیون مسلمان در انگلیس زندگی می‌کنند و از آن‌ها به عنوان اقلیت یاد می‌شود، اما اگر شما یا هر کس دیگری به این کشور سفر کند هرگز احساس نخواهید کرد که مسلمانان در اقلیت هستند؛ زیرا در مناطق مختلف مسلمانان و مساجد فعالیت گسترده‌ای دارند و همانطور که پیامبر(ص) فرمود تا روز قیامت خیر در اسلام و امت اسلام است در این کشور هم مسلمانان در خیر و برکت زندگی می‌کنند.
توصیه به قاریان
البدر سخنان خود را با توصیه به قاریان به پایان برد و گفت: قاری باید از حنجره و صوت خود محافظت کند، محافظت از صوت قرآن مهم است؛ چرا که قاری با تلاش و تمرین زیاد به صدای خوب دست می یابد؛ بنابراین باید آن را حفظ کند و نباید بیشتر از آن چیزی که لازم است، سخن بگویند تا حنجره سالمی داشته باشند.
زهرا نوکانی
 

مطالب مرتبط
captcha