جشنواره تحت تأثیر شب شهادت امام کاظم(ع)/ انتظار اجرای تئاتر مناسبتی از سوی مردم
کد خبر: 3592451
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۴
تئاتر «بچه‌های مسجد» در نخستین شب برگزاری؛

جشنواره تحت تأثیر شب شهادت امام کاظم(ع)/ انتظار اجرای تئاتر مناسبتی از سوی مردم

گروه هنر: نخستین شب دوازدهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی «بچه‌های مسجد» در حالی شب گذشته برگزار شد که براساس مشاهدات به دلیل تقارن آن با شب شهادت امام موسی بن جعفر(ع) با بازخوردهای منفی از سوی نمازگزاران مواجه بوده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) دوازدهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی «بچه‌های مسجد» شب گذشته شنبه 2 اردیبهشت پس از برگزاری مراسم افتتاحیه آن پیش از ظهر و بر سر مزار هنرمند فقید فرج‌الله سلحشور، مقارن با نماز مغرب و عشاء در 10 مسجد تهران پیگیری شد و گروه‌های شرکت‌کننده طبق جدول زمان‌بندی، به اجرای آثار خود پرداختند.

این در حالی است که برای انجام کارهای مقدماتی اجرای آثار نمایشی و ثبت گزارشات و مشاهدات اجراها در هر شب، از سوی دبیرخانه جشنواره در هر مسجد فردی به عنوان رابط تعیین شده است.

برای اطلاع از نحوه برگزاری این جشنواره در شب نخست با رابطین 3 مسجد از 10 مسجدی که برای اجرای آثار نمایشی در قالب این جشنواره معین شده‌اند گفت‌و‌گوی کوتاهی ترتیب داده شده است که در ادامه می‌خوانید:

مسجد «الزهراء(س)»

ماشاء‌الله مهمان‌نواز؛ رابط جشنواره مستقر در مسجد «الزهراء(س)» شهرک آتیساز در گفت‌و‌گو با ایکنا در مورد نخستین شب تجربه اجرای نمایش در این جشنواره گفت: نه آنچنان از اجرای نمایش در این مسجد استقبال شد و نه واکنش منفی را از سوی نمازگزاران شاهد بودیم؛ چنین اتفاقی از آنجا که در حافظه فرهنگی مسجد مسبوق به سابقه نیست لذا برای اغلب نمازگزاران حاضر در مسجد گنگ و نامفهوم به نظر می‌رسید.

وی ادامه داد: من تصور می‌کنم که ابتدا باید یک پیش‌زمینه ذهنی به مردم در مورد اجرای هر شب مسجد داده شود. زیرا با توجه به روایت نمایشی در نظر گرفته شده برای شب نخست این مسجد، کمتر فردی را توانستم سراغ بگیرم که قادر باشد با روند داستان نمایش ارتباط برقرار کند؛ چراکه نمایش در مورد تبعات منفی جنگ تحمیلی بود و فردی را نشان می‌داد که متأثر از خاطرات ناگوار دوران جنگ که از نزدیک شاهد آن بوده است روان‌پریش است و دست به اعمال و رفتار نامتعارفی می‌زند.

مهمان‌نواز در پایان گفت: نمایش در حقیقت می‌خواست برای مشارکت بیشتر مخاطب طرح معمایی داشته باشد که سرآخر مردم حدس بزنند که دلیل این همه ناهنجاری رفتاری شخص بازیگر چیست و حتی امام جماعت مسجد برای پاسخ صحیح جایزه هم تعیین کرد اما مشارکت در جریان این نمایش از سوی مردم حداقل ممکن بود.

مسجد «قمر بنی هاشم(ع)»

سیداحمد شالکوهی؛ رابط جشنواره مستقر در مسجد «قمر بنی هاشم(ع)» محله بلوار فردوس نیز به ایکنا گفت: استقبال مردمی خوب بود ولی نکته جالب توجه اینکه اجرای نمایش خیلی ضعیف بود؛ نمایش اجرا شده قصد داشت فضای طنزی را بر مسجد حاکم کند غافل از اینکه چنین فضایی در شبی که مصادف است با سالروز شهادت امام موسی بن جعفر(ع) اصلاً تناسب نداشت.

وی ادامه داد: من پیشتر تماس گرفته بودم و به دبیرخانه جشنواره گفته بودم که باید مناسبت‌های مذهبی را نیز برای اجرای آثار در جشنواره در نظر بگیرند اما این اتفاق نیفتاد؛ ضمن آنکه نمایشی که در این مسجد اجرا شد شائبه سیاسی هم ایجاد می‌کرد که البته از سوی برخی از نمازگزاران که عرق و روحیه انقلابی دارند و جزء نسل اولی و دومی انقلاب هستند خوش نیامد.

شالکوهی در پایان گفت: انتظار ما این بود که ویژه این شب، یک نمایش با فضایی حزن‌انگیز طراحی و تدارک دیده شود و مثلاً اگر نمایش طنز اجرا شده به شب مبعث موکول می‌شد، شاید از سوی مردم بیشتر مورد استقبال قرار می‌گرفت که به نظر می‌رسد این هماهنگی و برنامه‌ریزی‌ها را دبیرخانه جشنواره به انجام برساند.

مسجد «حضرت ابوالفضل(ع)»

داوود کاهه؛ رابط جشنواره مستقر در مسجد «حضرت ابوالفضل(ع)» شهرک چیتگر در گفت‌و‌گو با ایکنا گفت: ما پیشتر با دبیرخانه جشنواره تماس داشتیم و به آنها گفتیم که این مسجد ویژه شب شهادت برنامه خاص عزاداری دارد اما گویا جدول اجرا را از پیش بسته بودند و در نتیجه علی‌رغم انتظار مردم که خود را برای مراسم مداحی و عزاداری آماده می‌کردند، شاهد اجرای نمایش بودیم.

وی ادامه داد: این امر موجب شد تا بازخوردها غالباً نسبت به اجرای نمایش با هر حال و هوایی منفی باشد؛ حداقل این امکان وجود داشت که پس از نماز مغرب و عشاء ابتدا اقامه عزا را داشته باشیم و پس از آن برای علاقه‌مندان تئاتر اجرا کنیم و آنها که تمایل به تماشای اجرا ندارند، مسجد را ترک کنند.

کاهه در پایان گفت: با این وجود تصور می‌کنم نوجوانان و جوانان استقبال خوبی از اجراهای تئاتر داشتند و از ما پیگیر بودند که آیا شب‌های دیگر نیز اجرای نمایش خواهیم داشت یا نه؟ تصور می‌کنم اگر برنامه‌ریزی دقیق تری صورت گیرد اتفاقاً اجرای آثار نمایشی موجب خواهد شد تا نوجوانان ترغیب شوند تا در برنامه‌های گوناگون مسجد مشارکت داشته باشند.

یادآور می‌شود، اختتامیه دوازدهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی«بچه‌های مسجد»، سه‌شنبه 5 اردیبهشت در تماشاخانه مهر حوزه هنری برگزار خواهد شد.

امیر سجاد دبیریان    

 

 

captcha