یادگیری قرآن؛ بهترین اتفاق زندگی‌ام/ نابینایی محدودیت نیست
کد خبر: 3592490
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۷
حافظ روشندل هندی عنوان کرد:

یادگیری قرآن؛ بهترین اتفاق زندگی‌ام/ نابینایی محدودیت نیست

گروه بین‌الملل: «محمد کاشف»، حافظ و قاری روشندل اهل هندوستان بهترین اتفاق زندگی‌اش را یادگیری قرآن می‌داند و معتقد است نابینایی محدودیت نیست و این انسان‌ها هستند که باید با ذهنی آماده و خلاق به سوی اهداف خود حرکت کنند.

یادگیری قرآن؛ بهترین اتفاق زندگی‌ام/ نابینایی محدودیت نیست

«محمد کاشف»، حافظ و قاری روشندلی است که در سی‌وچهارمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران در رشته حفظ کل به رقابت پرداخته است.
وی گفت‌و‌گویی با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) انجام و در آن زندگی و فعالیت‌های قرآنی خود را شرح داده است. این گفت‌و‌گو را با هم می‌خوانیم:
چند سال دارید؟

26 سال.
اهل کدام شهر هندوستان هستید؟

من در «دهلی» زندگی می‌کنم.
از چند سالگی شروع به یادگیری قرآن کردید؟

از 7 سالگی یادگیری قرآن را آغاز کردم و یادگیری قرآن بهترین اتفاق در زندگی من بوده است.
چرا این‌گونه فکر می‌کنید؟

زیرا اگر قرآن نمی‌آموختم، این حس خوشبختی اکنون را نداشتم. هیچ لذتی بالاتر از یادگیری قرآن برای من نیست. به علاوه حفظ کل قرآن نیز برای فردی نابینا موفقیت بسیار بزرگی است که حس بسیار خوشایندی را برای وی به ارمغان می‌آورد.
در چه مدت و چگونه قرآن را حفظ کردید؟

طی 3 سال و به شیوه شنیداری و با گوش‌دادن به نوار کاست‌های قرآنی موفق به این کار شدم. در ابتدا امری دشوار به نظر می‌رسید، اما تمرین و تلاش کلید موفقیت من در این راه بود. زیرا هیچ‌گاه دلسرد نشده و با قلبی از آکنده از امید به راه خود ادامه دادم.
چرا از الفبای بریل استفاده نکردید؟

در هندوستان دسترسی به الفبای بریل کمی سخت بود، از طرف دیگر احساس می‌کردم که با گوش‌دادن بهتر یاد می‌گیرم. جا دارد در این جا از زحمات استاد قاری «ولی محمد» که وی نیز اهل هندوستان است، تشکر کنم.
تاکنون در چه مسابقات بین‌المللی شرکت داشته‌اید؟

پیش از این در مسابقات بین‌المللی قرآن ترکیه و ایران به عنوان متسابق حضور داشته‌ام و این بار سومی است که در مسابقات بین‌المللی شرکت می‌کنم. حضور مجدد من در ایران مایه افتخار است.
میزان توجه به فعالیت‌های قرآنی در کشور شما چگونه است؟

در هندوستان مسابقات قرآن متعددی البته با حمایت برخی از سازمان‌های مردم‌نهاد برگزار می‌شود. در میان مسلمانان کشورمان نیز انگیزه و علاقه زیادی برای یادگیری قرآن وجود دارد. من به عنوان یک حافظ و قاری در چارچوب همکاری با این سازمان‌ها سعی می‌‌کنم که در رفع موانع آموزش قرآن در هندوستان سهیم باشم.
آیا نابینا بودن را یک محدودیت می‌دانید؟

خیر، به هیچ وجه.
چرا؟

این بستگی به طرز فکر هر انسانی دارد؛ به نظر من ناتوانی‌های جسمی هیچ‌گاه محدودیت تلقی نمی‌شود. این ما انسان‌ها هستیم که باید با ذهنی آماده و خلاق به سوی اهداف خود حرکت کنیم.
سواد خواندن و نوشتن دارید؟

خیر، همانطور که قبلا هم به آن اشاره کردم قرآن را با شیوه گوش‌دادن یاد گرفته‌ام. این امری دشوار همراه با پایانی خوش بود.
مسابقات ایران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

خیلی خوب.
می‌توانید کمی بیشتر در این باره توضیح دهید؟

فراهم کردن چنین امکاناتی برای رقابت متسابقین روشندل فی‌نفسه کار بسیار خوبی است. زیرا موجب همدلی و همبستگی جهان اسلام شده و همچنین فرصت بسیار مناسبی را برای شکوفایی استعداد‌های روشندلان فراهم می‌سازد. این مسابقات به روشندلان ثابت می‌کند که آن‌ها می‌توانند نقشی حتی فعال‌تر از دیگر افراد در جامعه داشته باشند.
چه پیامی برای مسلمان جهان دارید؟

اتحاد و همدلی؛ این پیام من به همه مسلمانان است. جهان اسلام تنها در صورت اتحاد و پرهیز از اختلافات می‌تواند در مسیر اصلی خود حرکت کند. قرآن محور اصلی اتحاد میان مسلمانان است که با تمسک به آن می‌توان از پلیدی‌ها رهایی یافت. اگر قرآن محور زندگی مسلمانان قرار گیرد، راه حل بسیاری از مشکلات بشری ساده‌تر خواهد شد.
در پایان بفرمایید آرزوی شما به عنوان یک حافظ و قاری قرآن چیست؟

امیدوارم یک روز در سایه تمرین و تلاش، بهترین حافظ و قاری قرآن در جهان شوم.
مرتضی کریمی

captcha