دین، بیان کننده معادلات حرکت انسان در جهان هستی است
کد خبر: 3592493
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۵
مدیر موسسه مطالعات راهبردی علوم اسلامی:

دین، بیان کننده معادلات حرکت انسان در جهان هستی است

گروه معارف: مدیر موسسه مطالعات راهبردی علوم اسلامی با بیان اینکه اساس بحث‌های فلسفی، معادله حرکت است، ابراز کرد: دین، بیان کننده معادلات حرکت انسان در جهان هستی است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، به نقل از روابط عمومی حوزه علمیه خراسان، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحمید واسطی، مدیر موسسه مطالعات راهبردی علوم اسلامی، با بیان اینکه اساس بحث‌های فلسفی، معادله حرکت است، ابراز کرد: دین، بیان کننده معادلات حرکت انسان در جهان هستی است.
وی افزود: تمام بحث‌های فلسفی مقدمه‌ای برای شناخت مبدأ و مقصد و کم و کیف حرکت انسان در نظام عالم و در یک کلام مفهوم رشد است.
مدیر موسسه مطالعات راهبردی علوم اسلامی با تأکید بر اینکه شاگرد کلاس فلسفه باید تصویر مشخصی از موقعیت و نحوه حرکت انسان در نظام هستی داشته باشد، عنوان کرد: کار اصلی معادله حرکت، تعیین جایگاه شیء در شبکه هستی است.
حجت‌الاسلام والمسلمین واسطی در بخش دیگری از سخنان خود، واقعی بودن، شبکه‌ای بودن، چندلایه بودن، طیف دار بودن، غایتمندی و قاعده‌مندی هستی و انسان، هم چنین ارتباط مراتب هستی با یکدیگر، موقعیت انسان در هستی و منشأ حرکت‌ها در مراتب و ابعاد هستی و انسان را از نقاط پایه‌ای و زیرساختی ارتباط فلسفه با علوم انسانی برشمرد.
این پژوهشگر حوزوی در پاسخ به این سؤال که «نقطه ارتباط فلسفه با علوم انسانی کجاست؟»، گفت: کار علوم انسانی همچون روان شناسی و جامعه‌شناسی، تعیین معادلات حرکت انسان در حالت بهینه و بررسی تغییرات رفتاری اوست و بر این مبنا علوم انسانی با فلسفه ارتباط پیدا می‌کند؛ به عبارت دیگر علوم انسانی به دنبال معادله حرکت‌های مطلوب است و فلسفه نیز روی همین موضوع کار می‌کند.
حجت‌الاسلام والمسلمین واسطی، مدل نیازها را حلقه ارتباط اصلی فلسفه و علوم انسانی عنوان کرد و با بیان اینکه امروز مبارزه با خودکشی و افسردگی به عنوان کارکرد مشترک فلسفه در دهه‌های آتی میان فلسفه‌های جدید و قدیم، الحادی و الهی و شرقی و غربی پذیرفته شده است، اظهار کرد: دلیل این امر، نقش اساسی فلسفه در ایجاد معنای زندگی، آشکار کردن موقعیت فرد در جهان هستی، تبیین نیازها و ارزش‌ها و ترسیم معادله حرکت و آینده انسان است.
captcha