ادبیات سازی در حوزه اخلاق رسانه‌ای/ دادگاه حل اختلاف برای مطبوعات ایجاد می‌شود
کد خبر: 3592509
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۲

ادبیات سازی در حوزه اخلاق رسانه‌ای/ دادگاه حل اختلاف برای مطبوعات ایجاد می‌شود

گروه جامعه: معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد در مراسم رونمایی از میثاق اخلاق حرفه‌ای رسانه‌ها از ایجاد دادگاه حل اختلاف برای مطبوعات خبر داد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، حسین انتظامی، معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ظهر امروز یکشنبه 3 اردیبهشت ماه، در مراسم رونمایی از میثاق اخلاق حرفه‌ای رسانه‌ها با تاکید بر اینکه اخلاق حرفه‌ای متغیر بحرانی فضای رسانه‌ای است گفت: در رسانه‌ها مشکلات زیادی داریم از جمله زیر ساخت‌ها، مشکلات اقتصادی، خلأهای قانونی و ... اما متغیر بحرانی ما اخلاق حرفه‌ای است که به کیفیت سازی برای رسانه‌ها کمک می‌کند.

وی عنوان کرد: با اخلاق حرفه‌ای است که می‌توان به این پیش داوری غلط که رسانه‌ها آزادی مسئولانه ندارند پایان داد.

انتظامی با انتقاد از اینکه همایش‌های اخلاق رسانه‌ای که سال‌ها پیش برگزار شده بود تداوم پیدا نکرد گفت: مسئله مهم ادبیات سازی در حوزه اخلاق رسانه‌ای است.

وی در ادامه به نکات مثبت این میثاق نامه اخلاقی اشاره و اظهار کرد: تعهد داشتن به یک میثاق اخلاقی جزء شروط ورود به طرح رتبه بندی روزنامه‌ها است. باید در نظر داشته باشیم کدهای اخلاق حرفه‌ای کاملا جزئی هستند و در آنها روزنامه‌ نگاران هستند که به این کدها می‌پیوند البته ما با مدیران مسئول روزنامه‌ها کار را شروع کرده‌ایم اما امیدوارم به روزی برسیم که اولا یک منشور واحد در حوزه اخلاق حرفه‌ای رسانه‌ها داشته باشیم و امضاء کنندگان آنها روزنامه نگاران باشند. در این منشور باید مشخص شود رفتار اخلاقی روزنامه نگاران در برابر پیشنهاد هدیه چیست و یا اینکه باید مشخص شود وظیفه حرفه‌ای روزنامه نگار در قبال مصاحبه با یک فرد چیست. گاهی دیده می‌شود خبرنگاران بدون اطلاع یا آمادگی افراد از آنها فایل صوتی ثبت می‌کنند باید مشخص کرد آیا پنهان کردن ضبط صدای یک فرد کاری اخلاقی است یا خیر.

معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد بندهایی از میثاق نامه را درخشان تشریح و عنوان کرد: در یکی از این بندها اعلام شده است از همکاران حوزه رسانه حمایت صورت می‌گیرد و همکاران روزنامه نگار را با صفت و سمت روزنامه نگار تعریف می‌کنند که این بند بسیار خوبی است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در معاونت پیشگیری قوه قضائیه چند کار درخشان در حال انجام است گفت: این معاونت به صورت موازی بر روی چنین میثاق نامه‌ای کار می‌کردند پیشنهاد ما حتی یکی کردن این میثاق نامه‌ها بود که امکان پذیر نشد اما امیدواریم تدوین این میثاق نامه به نتیجه برسد چرا که مهم این ایده است مهم وجود میثاق‌هایی است که در آنها از کلیات پرهیز شده است و ما استقبال می‌کنیم که خود رسانه‌ها با هم جمع شده و خودشان میثاق نامه تدوین کنند.

وی خاطر نشان کرد: با قوه قضائیه مذاکراتی صورت گرفته است تا دادگاه حل اختلاف برای مطبوعات ایجاد شود.

وی در پایان سخنانش اظهار امیدواری کرد: امروز نقطه عطف یک کار بزرگ باشد.

captcha