رقابت 3 مرحله ای بین قاریان، حرفه ای و جذابتر است
کد خبر: 3592512
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۹
احمد ابوالقاسمی:

رقابت 3 مرحله ای بین قاریان، حرفه ای و جذابتر است

گروه مسابقات: احمد ابوالقاسمی، قاری و داور بین المللی کشورمان در حاشیه سی و چهارمین دوره مسابقات بین المللی قرآن با اشاره به دو مرحله برگزار شدن رقابت های این دوره از مسابقات، گفت: سه مرحله ای برگزار شدن رقابت بین قاریان، حرفه ای تر، جذابتر و در عین حال برای کار قضاوت داوران بهتر است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، احمد ابوالقاسمی، قاری و داور بین المللی کشورمان، که در سی و چهارمین دوره مسابقات بین المللی قران کریم جمهوری اسلامی ایران در بخش لحن به داوری می‌پردازد، در حاشیه سومین روز از مسابقات بین المللی قرآن کریم به گفت وگو با خبرنگار ایکنا پرداخت.

این قاری بین المللی در پاسخ به سوال دومرحله ای یا سه مرحله ای برگزار شدن مسابقات بین المللی قرآن گفت: سه مرحله ای برگزار کردن مسابقات، حرفه ای تر است و بحث شنیداری اش به نوعی است که همه تلاوت های فینال باید با هم شنیده شود که در کیفیت داوری تاثیرگذار است. همچنین بیننده ها و شنونده ها، بهتر می‌توانند، تشخیص دهند و تمایز قائل شوند.

ابوالقاسمی ادامه داد: ما بخاطر اینکه جنبه های رسانه ای و خسته نشدن شنونده ها و بیننده ها را در نظر می‌گیریم، این تقسیم بندی را انجام می‌دهیم. مثلا یک متسابق امروز تلاوت کرده و رقیبش دو روز بعد تلاوت دارد. اگر مسابقات سه مرحله ای بود، آن زمان، می‌شد، بین فینالیست ها به شیوه ای اجرا کرد که سه نفر اول قابل تشخیص باشند و هر سه مرحله موثر باشد.

این داور بین المللی همچنین در مورد برگزاری مسابقات به صورت جنگواره ای و تجمیع چند مسابقات گفت: برگزاری مسابقات به صورت جنگواره خوب است، اما برگزاری مسابقات نابینایان به صورت جدا ضرورتی ندارد. در تلاوت قرآن حنجره اصل است و بحث موسیقایی است. اتفاقا خیلی از قاریان بزرگ جهان نابینا هستند، مانند استاد حصان و استاد عمران و محمود رمضان و... .

ابوالقاسمی با بیان اینکه نابینا بودن ضعف قاری نیست تصریح کرد: اتفاقا قاریان نابینا، چون نابینا هستند، ذهن موسیقایی قوی تری دارند، فقط ممکن است در خواندن خط بریل اشتباه کنند که می‌شود تمهیداتی همچون ارائه زودتر قرعه ها به نابینایان را اندیشید.

captcha