روزشمار دفاع مقدس؛ مستندسازی دانش به دور از حب و بغض
کد خبر: 3592515
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۴
امیر فلاح عنوان کرد:

روزشمار دفاع مقدس؛ مستندسازی دانش به دور از حب و بغض

گروه ادب: رئیس مرکز مطالعات راهبردی نیروی زمینی ارتش روز شمار دفاع مقدس را مستندسازی دانش به دور از حب و بغض و جهت‌گیری خاص دانست.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، آئین رونمایی از 5 عنوان از مجموعه «تقویم تاریخ دفاع مقدس» ظهر امروز 3 اردیبهشت ماه با حضور امیر سرتیپ دوم عباس فلاح، رئیس مرکز مطالعات راهبردی نیروی زمینی ارتش، حجت الاسلام روح الله حسینیان رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی و جمعی از فرماندهان ارتش در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد.
امیر فلاح در این مراسم گفت: نقش و اهمیت حماسه دفاع مقدس بر کسی پوشیده نیست و اگر رشادت‌ها، دلاوری‌ها و ایثارگری‌های رزمندگان دفاع مقدس نبود، امروز امنیتی که در کشور و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران که از آن بهره می‌بریم، امکان نداشت که در جغرافیای کشورمان حاکم باشد.
وی افزود: با شیطنت‌های استکبار منطقه خاورمیانه درگیر ناامنی‌هایی است که نمی‌گذارد کشورهای اسلامی از نعمت امنیت برخوردار باشند. در این دریای نامتلاطم، کشورمان ایران است که در امنیت کامل به سر می‌برد که ثمره تلاش شبانه‌روزی و مجاهدت رزمندگان و پیشکسوتان دفاع مقدس است.
امیر فلاح در ادامه عنوان کرد: رهبر معظم انقلاب در سال 1381 در دیدار از ستاد نیروی زمینی ارتش، بر ثبت و ضبط آثار و خاطرات و ماندگارترین ایثارگری‌ها تأکید کردند که متعاقب آن مرکز پژوهش‌های دفاع مقدس ارتش جمهوری اسلامی شکل گرفت و انتشار 102 جلد کتاب با عنوان «تقویم و روزشمار تاریخ دفاع مقدس» کلید خورد و در دستور کار قرار گرفت.
وی تصریح کرد: با تدبیر مسئولان نیروی زمینی از گنجینه پیشکسوتان دفاع مقدس در ارتش، حداکثر استفاده به عمل آمد و مرکز پژوهش‌های دفاع مقدس تشکیل شد که وظیفه ثبت و ضبط دفاع مقدس را بر عهده دارد و جوانانی که توفیق حضور در این جبهه‌ها را نداشتند می‌توانند با مطالعه این آثار از تجربه‌های دانشگاه دفاع مقدس بهره‌مند شوند.
رئیس مرکز مطالعات راهبردی نیروی زمینی ارتش در ادامه به فعالیت‌های مرکز پژوهش‌های دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: از 102 جلد مجموعه روزشمار تاریخ دفاع مقدس، 35 عنوان منتشر شده و امروز شاهد رونمایی 5 جلد دیگر هستیم و 30 جلد نیز تدوین شده و ویراستاری آنها نیز به پایان رسیده است و به زودی به چاپ خواهند رسید.
وی ادامه داد: در این راستا 24 جلد در رابطه با نیروهای آماد و پشتیبانی، 10 جلد درباره فعالیت‌های نیروهای انسانی، 2 جلد درباره اطلس عملیاتی سال‌های 59 و 60 و 9 جلد نیز خلاصه کتاب‌های روزشمار را شامل می‌شود.
امیر فلاح بیان کرد: یکی از بخش‌های مدیریت دانش، مستندسازی دانش است تا آیندگان تجربه گذشتگان را دوباره تجربه نکنند؛ از این رو چنین کتاب‌هایی به دور از حب و بغض و جهت‌گیری خاص منتشر شده است.
حجت‌الاسلام والمسلمین روح‌الله حسینیان، رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی در ادامه این مراسم گفت: دفاع، جزئی از تاریخ باشکوه انقلاب اسلامی است و ارتش نیز در تاریخ انقلاب اسلامی نقش ماندگار و اثرگذاری ایفا کرده است. وقتی انقلاب به پیروزی رسید، تعداد زیادی از گروه‌های غیرمذهبی داعیه خودمختاری را در گوشه‌هایی از ایران مطرح می‌کردند و ارتش جمهوری اسلامی که تازه متولد شده بود، با همه نو بودن خود توانست در مقابل این هجمه‌ها بایستد و ایران را یکپارچه نگه دارد و در این زمینه هیمنه ارتش کارساز بود.
وی ادامه داد: جنگ تمام‌عیار پس از انقلاب با حمایت همه ابرقدرت‌ها به وجود آمد و در این زمینه هم ارتش توانست در مقابل این هجمه‌ها ایستادگی کند و نقش خود را در یکپارچه‌سازی ایران نشان دهد و از سوی دیگر با وجود اینکه پیشنهاد انحلال ارتش در اوایل انقلاب مطرح می‌شد، امام با شناختی که از ارتش داشت، ارتش حفظ شد.
حجت‌الاسلام حسینیان با بیان اینکه قلم است که رشادت‌ها، ایثارگری‌ها، شهامت‌ها و شهادت‌های دفاع مقدس را به نسل‌های بعدی منتقل کند، گفت: اگر در این زمینه کوتاهی کنیم به خون شهدا خیانت کرده‌ایم، به نظر می‌رسد تلاش‌ها و مجاهدت‌های نیروی دریایی و هوایی کمتر بیان شده و باید همانند نیروی زمینی تبیین شود. 
مهدی رمضانی، مدیرعامل مرکز اسناد انقلاب اسلامی در این مراسم گزارش از اجرای پروژه تدوین تاریخ دفاع مقدس گفت: این پروژه کار مشترک بین مرکز اسناد انقلاب اسلام و مرکز پژوهش نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی است. تدوین تقویم تاریخ دفاع مقدس هنوز به نیمه نرسیده و در نهایت 102 جلد منتشر خواهد شد.
وی افزود: تاکنون 35 جلد از این اثر رونمایی شده و امروز شاهد 5 جلد دیگر هستیم و با روند کنونی که در تدوین تقویم تاریخ دفاع مقدس ادامه می‌یابد تمام مجلدهای آن تا سه سال دیگر به پایان می‌رسد.
یادآور می‌شود، در پایان این مراسم، تجلیل از امیر نبی کریمی، امیر سعید پورداراب و امیر فرهاد بهروزی سه نویسنده مجموعه «تقویم تاریخ دفاع مقدس» انجام و مجلدهای 36 تا 40 این مجموعه رونمایی شد.
captcha