مشهد‌الرضا(ع)؛ پایتخت فرهنگی جهان اسلام میزبان شهرداران شهرهای اسلامی
کد خبر: 3592656
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۹
از 5 تا 7 اردیبهشت صورت می‌گیرد؛

مشهد‌الرضا(ع)؛ پایتخت فرهنگی جهان اسلام میزبان شهرداران شهرهای اسلامی

گروه جامعه: مشاور عالی شهردار مشهد از برگزاری اجلاس شهرداران جهان اسلام از پنجم تا هفتم اردیبهشت‌ماه، به مناسبت رویداد مشهد الرضا؛ پایتخت فرهنگی جهان اسلام خبر داد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)،علی اصغر عنابستانی، مشاور عالی شهردار مشهد امروز، سوم اردیبهشت‌ماه، با حضور در نشستی خبری به تبیین برنامه‌های اجلاس شهرداران جهان اسلام که از پنجم تا هفتم اردیبهشت‌ماه، به مناسبت رویداد مشهد الرضا؛ پایتخت فرهنگی جهان اسلام برگزار می‌شود، پرداخت و گفت: اولین بار در سال 2005 مکه به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام انتخاب و پس از آن در سال 2006 اصفهان برای این سمت انتخاب شد. از آن سال تاکنون ایران سهمی در این میان نداشت تا اینکه برای سال 2017 مشهد مقدس به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام انتخاب شد.

وی با بیان اینکه هر سال سه شهر برای پایتختی فرهنگی جهان اسلام از کشورهای آسیایی، آفریقایی و عربی انتخاب می‌شوند اظهار کرد: این مهم با هدف تقویت بنیه کشورهای اسلامی و ایجاد همبستگی، اتحاد، انسجام و هویت مشترک بین کشورهای اسلامی صورت می‌گیرد.

وی بر ضرورت بهره‌مندی از این فرصت ویژه تصریح و تأکید کرد: امروز ارتباطات و دیپلماسی رسمی در کشور ما از وضعیت خوبی برخوردار نیست و انتخاب مشهد‌الرضا به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام فرصت مناسبی است تا در ارتباط با نخبگان و دنیای اسلام سامانی به دیپلماسی رسمی خود نیز بدهیم.

عنابستانی ادامه داد: خاستگاه دوره مجد و عظمت تمدن اسلامی در ایران، خراسان بزرگ بوده و 60 درصد علما و بزرگان این دوره ارزشمند از سرزمین خراسان بوده‌اند؛ امروز که این فرصت نصیب مشهد مقدس شده است، باید احیاگر تمدن نوین ایرانی و اسلامی در عصر حاضر باشیم.

مشهد؛ اولین کلانشهر مذهبی دنیا

وی مشهد را اولین کلانشهر مذهبی دنیا برشمرد و اظهار کرد: این افتخار بزرگی است که حول محور امام رضا(ع) گردشگرانی در این شهر جمع می‌شوند که تعداد آنها نیز بی‌نظیر است، از این افتخار بزرگ باید به عنوان یک فرصت بی‌بدیل نیز استفاده کرد و برنامه‌ریزی منسجمی داشت.

عنابستانی از حضور 59 نفر از شهرداران جهان اسلام از 24 کشور اسلامی خبر داد و گفت: از این میان 20 نفر از شهرداران ایرانی هستند. استقبال خوبی از سوی شهرداران کشورهای مختلف صورت گرفت و این امر منحصر به شیعیان نشد؛ چراکه ما معتقد هستیم محبت اهل بیت(ع) منحصر به شیعه نیست و ما می‌خواهیم از این محبت به عنوان نقطه اتصال جهان اسلام استفاده کنیم.

عدم حضور شهردار تهران در اجلاس شهرداران کشورهای اسلامی


مشاور عالی شهردار مشهد از حضور اساتیدی از کشورهای ایتالیا، هلند، استرالیا و مصر در این اجلاس به منظور بیان مطالبی پیرامون تشکل‌ها و شبکه‌سازی شهری خبر داد و گفت: شهردار تهران تاکنون برای حضور در این اجلاس ثبت نام نکرده است.

وی بر ضرورت تقویت شبکه کشورهای اسلامی تأکید و تصریح کرد: شهرهای اسلامی باید ارتباط بیشتری با یکدیگر داشته باشند؛ در این راستا با برگزاری این نشست به بیان تجربیات شهرداران پرداخته می‌شود. شهر اسلامی باید متفاوت از سایر شهرها باشد و این امر نیاز به سازوکاری دارد که درصدد بیان این تجربیات به یکدیگر هستیم. همچنین گردشگری حلال و مذهبی نیز در این نشست مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: شاخصه‌های شهر اسلامی در این اجلاس مورد بررسی قرار می‌گیرد تا این حساسیت در همه ما ایجاد شود و درصدد ایجاد شهری با المان‌های اسلامی باشیم؛ چراکه امروز نمی‌توانیم دفاعی در این زمینه از خودمان داشته باشیم. شهرداری مشهد آمادگی ایجاد چنین دبیرخانه‌ای برای شکل‌گیری مطالعات بین‌المللی در این را زمینه دارد.

عنابستانی با بیان اینکه در این دوره از مدیریت شهری حاشیه‌های شهر مشهد مورد رسیدگی قرار گرفته‌اند، اظهار کرد: در این زمینه باید همت بیشتری به کار گرفته شود تا مناظر دینی از سطح شهر جمع‌آوری شود. بخشیدن ظاهر اسلامی به مشهد در دوره برگزاری اجلاس به صورت موقت امکان‌پذیر است، اما برای اینکه بتوانیم به طور ثابت شهری با خصوصیات اسلامی داشته باشیم نیاز به ساماندهی جدی و ساختاری اقتصادی پویا داریم.

از فرصت انتخاب مشهدالرضا به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام بهره کافی نبردیم

عنابستانی با انتقاد از اینکه از فرصت به وجود آمده در راستای انتخاب مشهد الرضا به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام استفاده کافی صورت نگرفته است، گفت: رسانه‌ها می‌توانند در این زمینه جریان‌ساز باشند اما نه‌تنها رسانه‌ها بلکه سایر سازمان‌ها و نهادها نیز در این زمینه فعالیت چشمگیری نداشته‌اند.
captcha