برگزاری هم‌زمان چند مسابقه در سطح بین‌المللی بی‌سابقه است
کد خبر: 3592659
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۲
داور الجزایری در گفت‌و‌گو با ایکنا:

برگزاری هم‌زمان چند مسابقه در سطح بین‌المللی بی‌سابقه است

گروه بین‌الملل: عمر بن احمد بوسعده با بیان اینکه برگزاری هم‌زمان چند مسابقه در سطح بین‌المللی، بسیج امکانات و نیروهای زیادی را می‌طلبد، اظهار کرد: تاکنون اقدامی بدین شکل را در سطح بین‌الملل شاهد نبوده‌ایم و مشابه چنین رقابت‌هایی تنها محدود به بخش داخلی کشورها بوده است.

لازمه درک عمیق قرآن رعایت وقف و ابتدا است
عمر بن‌احمد بوسعده، داور الجزایری که در بخش وقف و ابتدا بر رقابت شرکت‌کنندگان سی‌و‌چهارمین مسابقات بین‌المللی قرآن کشورمان نظارت می‌کند، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) گفت: اولین‌بار است که در مسابقات قرآن ایران به عنوان داور حضور می‌یابم و تاکنون در مسابقات داخلی و بین‌المللی زیادی به داوری پرداخته‌ام و در سال 2015 استاد همراه نمایندگان الجزایر در رقابت‌های ایران بودم.
وی افزود: علاوه بر ایران، داور مسابقات قرآن مراکش، الجزایر، تونس و فرانسه(مسابقه قرآن اقلیت‌های مسلمان) نیز بوده‌ام و اکنون از نزدیک شاهد برگزاری رقابت‌های ایران در رشته‌های مختلف دانش‌آموزی، روشندلان، بزرگسالان، طلاب و ... هستم و برگزاری هم‌زمان این مسابقات شایسته تقدیر است.
بوسعده تصریح کرد: برگزاری هم‌زمان چنین مسابقاتی در سطح بین‌المللی، بسیج امکانات و نیروهای زیادی را می‌طلبد و تاکنون اقدامی بدین شکل را در سطح بین‌الملل شاهد نبوده‌ایم و مشابه چنین رقابت‌هایی تنها محدود به بخش داخلی کشورها بوده است.
داور الجزایری مسابقات بین‌المللی قرآن کشورمان ادامه داد: در این رقابت‌ها قاریان و حافظانی از گروه‌های مختلف و از کشورهای جهان اعم از اسلامی و غیر اسلامی حول محور قرآن گرد هم آمده و اقلیت‌های مسلمان کشورهای غیر اسلامی نیز دعوت شده‌اند و این خود یک امتیاز و برتری است که امیدواریم در آینده نیز ادامه داشته باشد.
وی که داوری بخش وقف و ابتدای رقابت‌ها را برعهده دارد، با تأکید بر ضرورت اهتمام ویژه مراکز و مؤسسات قرآن به آموزش وقف و ابتدا گفت: هدف از قرائت قرآن فهم کلمات است و قواعد وقف و ابتدا به این هدف کمک کرده و سبب می‌شود قاری عمق معانی و مفاهیم کلام وحی را بیشتر درک ‌کند.
لازمه درک عمیق قرآن رعایت وقف و ابتدا است
بوسعده با بیان این‌که شرکت‌کنندگان در حد متوسط در بخش وقف و ابتدا در مسابقات ظاهر شده‌اند، ادامه داد: زمانی که قاری مخارج حروف را بشناسد؛ اما بر قواعد وقف و ابتدا تسلط نداشته باشد، زیبایی آیات و معانی کلام‌ الهی دقیق منتقل نمی‌شود. اگر کسی به خوبی بر قواعد وقف و ابتدا مسلط باشد، در حین قرائت کاملا احساس می‌کند که معانی آیات را می‌فهمد و احساس خوبی به او دست می‌دهد.
این استاد قرآن الجزایری همچنین تصریح کرد: بر همه قاریان و قرآن‌آموزان واجب است که به این امر توجه کنند؛ بیشتر آنان قواعد تجوید را رعایت می‌کنند، اما بر وقف و ابتدا مسلط نیستند و یا برعکس. کمتر قاری است که هر دوی این‌ها را با هم رعایت کند.
عمر بن‌احمد بوسعده تأکید کرد: من امیدوارم که کشورهای اسلامی به این امر مهم توجه کرده و در آموزش قواعد و احکام قرائت نسبت به تسلط کافی قرآن‌آموزان بر وقف و ابتدا اهتمام ویژه داشته باشند.
وی در پاسخ به سؤالی درباره آیین‌نامه داوری رقابت‌های قرآنی کشورمان گفت: اصول و قواعد داوری مسابقات را انسان‌ها تدوین می‌کنند؛ بنابراین ممکن است اشتباهاتی هم داشته باشد، زیرا هر اقدام بشری چون انسان انجام‌دهنده آن است، در آن امکان خطا و اشتباه وجود دارد. اما در کل آیین‌نامه داوری خوب و قابل قبول بوده و نقاط مثبت و قابل تحسینی دارد.
بوسعده در پایان یادآور شد: برای بهتر‌ شدن آیین‌نامه داوری پیشنهاداتی درباره نحوه سؤالات و امتیازدهی به شرکت‌کنندگان دارم که در آینده به مسئولان ارائه می‌دهم و امیدوارم که آنان این پیشنهادات را مورد توجه قرار دهند و تغییرات لازم را در آیین‌نامه لحاظ کنند.
captcha