آذرتاش آذرنوش، چهره ماندگار ادبیات عرب تجلیل شد
کد خبر: 3592702
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۶

آذرتاش آذرنوش، چهره ماندگار ادبیات عرب تجلیل شد

گروه ادب: آذرتاش آذرنوش، چهره ماندگار ادبیات عرب عصر سوم اردیبهشت ماه از سوی مؤسسه خانه کتاب تجلیل شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، مراسم بزرگداشت آذرتاش آذرنوش عصر امروز، سوم اردیبهشت‌ماه با حضور جمعی از اساتید و دانشجویان در سرای کتاب برگزار شد.
در این مراسم، مجید غلامی‌جلیسه، مدیرعامل خانه کتاب ویژگی‌های آثار استاد آذرنوش را مورد اشاره قرار داد و گفت: ویژگی کارهای استاد این است که فقط منحصر به داخل کشور نبوده و فرامرزی است و بسیاری از ادبا و علاقه‌مندان به زبان فارسی و ادبیات عرب به آثار این استاد علاقه‌مند هستند.
محمد دهقانی، پژوهشگر ادبیات عرب نیز درباره یکی از آثار استاد آذرنوش با عنوان «چالش میان فارسی و عربی» سخنرانی کرد و گفت: این کتاب هشداری است که به تاریخ به دقت بنگریم و هر قصه‌ای را درباره زبان فارسی یا عربی به‌آسانی باور نکنیم، همچنین با مطالعه این کتاب می‌توان به تنوع و تکثر فرهنگی در ایران پی برد؛ چراکه زبان فارسی در تاریخ وامدار هیچ حکومتی نبوده است، بلکه وامدار تکثر و تنوع فرهنگی و همت و توانایی مردمان آن بوده است.
سیدکاظم موسوی بجنوری، رئیس بنیاد دایرةالمعارف بزرگ اسلامی در ادامه گفت: من امروز کارنامه علمی پربرکت و افتخارآفرین استاد آذرنوش را نگاه می‌کردم که 31 سال است در دایرةالمعارف بزرگ اسلامی به صورت فعال حضور دارد و در این مدت 173 مقاله ارزشمند از وی منتشر شده است که هر یک سند زرین و افتخارآفرین در تاریخ ادبیات ایران است.
وی افزود: محققان ما کسانی هستند که با زبان عربی کمابیش آشنا هستند و ارزش فردی مانند دکتر آذرنوش به قدری پربرکت است که دانشجویان زیادی با راهنمایی‌های ایشان تربیت شده‌اند. طی مدت 31 سال 551 مقاله را ویرایش کرده و با نثری فاخر به نگارش درآورده است که آموزنده است و نقش خوبی در موفقیت مرکز دایر‌ةالمعارف بزرگ اسلامی داشته است و زمانی که به قافله ما پیوستند بسیار جوان بودند.
موسوی بجنوردی در ادامه بیان کرد: وقتی که به بنیاد دایرةالمعارف اسلامی رفتم و کارم را شروع کردم، اساتید می‌گفتند با چه منابعی می‌توانیم با خاورشناسان هماوردی کنیم و ناگزیریم آثار آنها را ترجمه کنیم و این بحث مهم در شورای علمی مرکز وجود داشت. تقریباً بهترین اساتید کشور را شناسایی و دعوت به همکاری کردیم و آنها نیز همت کردند و حرکت بزرگی را در رابطه با دایرةالمعارف بزرگ اسلامی به وجود آوردند.
وی تصریح کرد: نام دکتر آذرنوش با زبان و ادبیات عربی گره خورده است، اما نقش برجسته‌ای که در متون فارسی فاخر داشته‌اند نیز همین اندازه قابل ذکر است و وی الگوی خوبی برای ما بود. وجود اساتیدی مانند آذرنوش که نوشته‌های ایشان بازگوکننده روایتی از کتب مختلف بوده برایمان ارزشمند است؛ تک تک مقالات دکتر آذرنوش نیز همراه با تحلیل است و این نشان‌دهنده نظریه در مقالات ایشان است.
موسوی بجنوردی در ادامه با اشاره به اهمیت زبان فارسی و جایگاه آن یادآور شد: زبان فارسی است که همه طوایف ایرانی را به همدیگر پیوند داده و ویژگی‌های آوایی و ترکیبات آن نیز در این زمینه مؤثر بوده است؛ از این رو باید جایگاه این زبان را قدر دانست.
سیدصادق سجادی، معاون علمی و پژوهشی مرکز دایرة المعارف بزرگ اسلامی دیگر سخنران این مراسم از سخنان محمد دهقان که درباره یکی از آثار استاد آذرنوش سخن گفته بود، انتقاد کرد و افزود: حرف‌های آقای دهقان درباره این کتاب از سر بی‌اطلاعی بود و اگر در این باره نظری وجود دارد باید محققان آن را بررسی کنند، چرا که منظور استاد آذرنوش از کتاب یاد شده به هیچ وجه مواردی نبوده که آقای دهقان عنوان کرد و به نظر می‌رسد این کتاب از سوی وی به خوبی مطالعه نشده است.
وی ادامه داد: خدمتی که آقای آذرنوش به زبان و ادبیات عربی و فارسی کرده، این بوده که ما را با ابعاد دیگر این حوزه آشنا کرده و تاریخ تحول زبان و ادبیات عرب را به ما آموخت، به طوری که پیش از وی در کشورمان سابقه نداشته است، به همین دلیل حق بزرگی بر گردن همه کسانی دارد که در رابطه با تاریخ ادبیات عرب و فارسی پژوهش می‌کنند.
عنایت‌الله فاطمی‌نژاد، پژوهشگر زبان و ادبیات عرب نیز در ادامه این مراسم بیان کرد: آذرنوش شخصیتی بی‌بدیل دارد و فعالیت‌ها و آثار وی به اندازه‌ای حائز اهمیت و ارزش است که اگر کتاب‌های این استاد نبود، کتاب و رساله‌ای در حوزه زبان و ادبیات عربی نوشته نمی‌شود و ما در این حوزه خلاء جدی داشتیم.
در پایان این مراسم استاد آذرتاش آذرنوش استاد زبان و ادبیات عرب نیز گفت: 80 سال باری را به دوش کشیدن، کار آسانی نیست، اما چون پا به این سن گذاشته ام، می‌توانم به راحتی بگویم که انسان در این سن دچار نوعی غم زدگی می‌شود و زندگی برایش اندکی ملال‌آور و سخت است. 
در پایان این مراسم با اهدای تندیس، هدایا و لوح‌هایی به رسم یادبود از مقام علمی و ‌پژوهشی استاد آذرنوش در سن هشتاد سالگی تجلیل شد.


captcha