اهمیت دوران بارداری در رشد سلامت معنوی کودک
کد خبر: 3592707
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۹
عزیزی عنوان کرد:

اهمیت دوران بارداری در رشد سلامت معنوی کودک

گروه سلامت: معاون علمی فرهنگستان علوم پزشکی بر اهمیت توجه به بعد سلامت معنوی از سال‌های نخست زندگی تأکید کرد و گفت: بدون شک دوران بارداری مادر و نیز سال‌های اولیه کودکی در رشد سلامت معنوی فرد تاثیر بسزایی دارد؛ اهمیت این دوره به خوبی از روایات شناخته شده است.

فریدون عزیزی، معاون علمی فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌‌المللی قرآن(ایکنا)، با بیان اینکه توجه مطلق به جسم انسان در مقوله پزشکی که در بسیاری از جوامع وجود دارد، مفهوم کلی طب و طبابت نیست؛ اظهار کرد: سلامت انسان ابعاد جسمی، اجتماعی، روانی و معنوی را شامل می‌شود و طبابت زمانی کامل است که همه ابعاد سلامت مورد توجه پزشک باشد.

وی افزود: طبیب باید سلامت، کاستی‌ها و بیماری‌های هر یک از آنها را در نظر داشته باشد و در جهت رفع آنها و بازگرداندن سلامت کامل کوشش کند. توجه به روح و روان انسان‌ها و ایجاد ارتباط با آنها، در نظر داشتن منشا و مبدا سلامت و صحت که خداوند متعال است و توجه به نقش پزشک که باید خود را مورد لطف الهی و وسیله‌ای برای ارتقای همه ابعاد سلامت انسان‌ها بداند، در زمره مسئولیت‌ها و وظایف طبیب است.

عزیزی با تأکید بر اهمیت توجه به بعد معنوی انسان از سال‌های نخستین زندگی عنوان کرد: بدون شک دوران بارداری مادر و نیز سال‌های اولیه کودکی در رشد سلامت معنوی فرد تاثیر بسزایی دارد. اهمیت این دوره به خوبی از روایات مذهبی ما شناخته شده است.

دانشمند برتر جهان اسلام تصریح کرد: تمهیداتی که باید مادر برای اجتناب از اعمال حرام و حتی اعمال مکروه و نیز انجام واجبات و حتی مستحبات در طول دوران بارداری به کار گیرد در روایات متعددی آورده شده است.

وی ادامه داد: توجه به رشد معنوی و روانی و اجتماعی کودک علاوه بر رشد جسمی او به کرات تاکید شده است؛ از وظایف مهم والدین این است که علاوه بر اهمیت دادن به رشد جسمی و ذهنی کودک به رشد معنوی او نیز توجه خاصی داشته باشند.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی بیان کرد: در ادبیات غرب نیز ثابت شده که رشد معنوی کودک از همان سال‌های اولیه عمر آغاز می‌شود و باورهای والدین، حساسیت‌سازی و نیز توجه خاص آنها به پرستش خالق و تمایلات مذهبی آنها در رشد معنوی کودک تاثیرگذار است.

رئیس گروه سلامت معنوی فرهنگستان علوم پزشکی با اشاره به اهمیت فرهنگ‌سازی در رابطه با سلامت معنوی در دوران کودکی یادآور شد: آموزش و فرهنگ‌سازي جامعه در ارتباط با سلامت معنوي از طريق روش‌هاي مختلف مانند استفاده از صدا و سيما و ساير رسانه‌ها، آموزش و پرورش، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ‌و بسيج باید صورت گبرد.

captcha