نگاهی به فعالیت‌های اجتماعی زنان از منظر دین
کد خبر: 3592725
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۴

نگاهی به فعالیت‌های اجتماعی زنان از منظر دین

گروه معارف: رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر بیرجند گفت: براساس اطلاعات و شناختی که از تعالیم اسلامی داریم، در تعالیم دینی حضور زنان در اجتماع و فعالیت های اجتماعی منع نشده است.

حجت‌الاسلام مهدی عبدالرزاق‌نژاد، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر بیرجند در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) اظهار کرد: اسلام بر این نکته تأکید دارد که زن جایگاه خود و رتبه‌ای که خدا و دین اسلام برای زن قائل است را حفظ کند و کاری انجام دهد که در شأن و منزلت زن باشد.

عبدالرزاق نژاد افزود: گاهی اوقات حضور فعال زنان در اجتماع لازم است. برای مثال زنان سرپرست خانوار چاره‌ای جز پناه بردن به فعالیت های اجتماعی و اقتصادی برای کسب درآمد ندارند.

وی ادامه داد: حضور در فعالیت هایی که جایگاه زن را حفظ کند و کارهایی که در آن اختلاط با نامحرم وجود نداشته باشد، اشکالی ندارد.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر بیرجند بیان کرد: زن باید توجه داشته باشد که وظیفه اولیه زن که همان همسرداری، خانه‌داری و فرزندپروری است، فدای کار و فعالیت اجتماعی او نشود.

وی ادامه داد: بنابراین اگر زنی می‌خواهد فعالیت خارج از خانه داشته باشد باید که کاری را برگزیند که در آن اختلاط با نامحرم وجود نداشته باشد، شأن و مزلت زن حفظ شود و وظیفه اولیه زن با کار در خارج از خانه، تحت‌الشعاع قرار نگیرد.

وی با بیان اینکه اصل فعالیت اجتماعی زنان خارج از منزل با شرایطی که دین مبین اسلام بیان می‌کند اشکالی ندارد، گفت: گاهی اوقات دیده می‌شود که کار زن خارج از منزل به وظیفه اصلی او لطمه می‌زند و یا گاهی در عین اینکه شوهر، درآمد خوبی دارد، زن در بیرون از منزل کار می‌کند.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر بیرجند بیان کرد: باید توجه داشت که زن، مدیریت خانه را برعهده دارد و باید ابتدا فعالیت‌های خانه‌داری را انجام دهد و بعد به فعالیت‌های بیرون از خانه بپردازد.

عبدالرزاق‌نژاد اظهار کرد: زنان می‌توانند در کنار رسیدگی به کارهای خانه، فعالیت‌های فرهنگی و هنری داشته باشند و در کلاس‌های آموزشی، فرهنگی و هنری شرکت کنند تا در کنار رسیدگی به خانه و خانواده، شادابی خود را نیز حفظ کنند.

وی با بیان اینکه گاهی اوقات کار در بیرون از خانه بر وظیفه اصلی زن اولویت پیدا می‌کند، افزود: در این صورت است که فرزندان آن چنان که باید از مهر مادری برخوردار نمی‌شوند و همسر نیز نمی‌تواند از محبت زن برخوردار شود و اگر فرزندان لطمه روحی بخورند تاوان آن را باید جامعه بپردازد چرا که فرزندانی که مهر مادری ندیده اند، برای آحاد جامعه مشکل آفرین خواهند بود.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر بیرجند بیان کرد: امیدواریم که جامعه به این سمت برود که اگر ضرورتی برای کار زنان بیرون از خانه وجود ندارد، به وظیفه اولیه خود بپردازد تا شاهد جامعه‌ای پویاتر باشیم.

عبدالرزاق نژاد یادآور شد: با این حال، زنان شاغل نیز می‌توانند با برنامه‌ریزی و مدیریت درست، به وظایف خانه‌داری خود بپردازند و در کنار آن نیز در فعالیت های اجتماعی حضور داشته باشند به طوری که به وظیفه اولیه آن ها لطمه‌ای وارد نشود.

captcha