اتاق مجزای داوران؛ امتیاز مسابقات قرآن ایران/ نمایش وحدت کلمه مسلمانان
کد خبر: 3592745
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۶
داور سوری عنوان کرد:

اتاق مجزای داوران؛ امتیاز مسابقات قرآن ایران/ نمایش وحدت کلمه مسلمانان

گروه بین‌الملل: رفعت علی دیب اتاق داوران جدای از متسابقین را اقدامی مناسب و شایسته تقدیر در مسابقات بین‌المللی قرآن کشورمان برشمرد و گفت: این اقدام سبب شده است که امتیاز‌ها درباره اجراها، به شرکت‌کنندگان منتقل نشود.

اتاق داوران؛ امتیاز مسابقات قرآن ایران/ نمایش وحدت کلمه مسلمانان
رفعت موفق علی دیب، داور سوری بخش وقف و ابتدا در سی‌و‌چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کشورمان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) گفت: مایه افتخارم است که یکی از داوران این دوره از مسابقات هستم و پیش از این نیز در تعدادی از کشورها داوری رقابت‌های قرآنی را بر عهده داشته‌ام.
وی افزود: مسابقات با شعار «یک کتاب، یک امت» برگزار شده است و این تجربه بسیار مفیدی در گردهم‌آوردن نمایندگان قرآنی همه کشورها و وحدت کلمه امت اسلام بوده و جمهوری اسلامی ایران در این مسیر اقدامی مهم را انجام داده است.
رفعت علی دیب تصریح کرد: این رویداد قرآنی که در رشته‌های مختلف برگزار شده، نسل‌های مختلف به ویژه جوانان را حول محور قرآن جمع کرده است؛ افرادی که آینده‌سازان کشورهای اسلامی هستند و این مسابقات حرکتی وحدت‌آفرین در شرایطی است که استکبار جهانی برای تفرقه امت و تسلط بر کشورهای تلاش می‌کند.
این داور قرآن سوری با اشاره به سابقه حضور خود در رقابت‌های قرآنی کشورهای مختلف جهان گفت: داور مسابقات کشورهایی همچون سوریه، عربستان و مسابقات قرآن دانشجویان مسلمان که ایران برگزار می‌کند، بوده‌ام و بر رقابت‌های متسابقین این رقابت‌ها نظارت داشته‌ام.
وی بیان کرد: در ایران استعدادهای قرآنی زیادی وجود دارد و تلاش‌های قرآنی قابل‌ قبولی در این کشور انجام می‌شود و ایران تجربه خوبی در برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن دارد و دوره سی‌و‌چهارم این رقابت‌ها ممتاز و در درجه جهانی برگزار شده است.
این داور سوری افزود: من انتقادی ندارم و همه چیز خوب است، مسابقات کامل بوده و مشکل خاصی ندارد.
رفعت علی دیب در ادامه با ارزیابی سطح شرکت‌کنندگان از نظر وقف و ابتدا گفت: شرکت‌کنندگان از نظر وقف و ابتدا در سطح بالای متوسط هستند و تلاوت‌های نسبتا خوبی در این بخش ارائه شده است.
وی اتاق داوران را از امتیازات رقابت‌ها برشمرد و بیان کرد: فضای حاکم بر رقابت‌ها به دلیل اتاق مجزای داوران به گونه‌ای است که شرکت‌کنندگان می‌توانند با استرس کمتر و آرامش بیشتر قرائت‌های خود را اجرا کنند و کمیته داوری هم از طریق ویدئو کنفرانس رقابت‌ها را شاهد است و بر آن نظارت می‌کند، گویی که در سالن رقابت‌ها است.
رفعت علی دیب در پایان تصریح کرد: استقرار اتاق داوری اقدامی مناسب و شایسته تقدیر است و بهتر از این است که داوران و شرکت‌کنندگان با هم در یک سالن باشند، زیرا سبب می‌شود که داوران و شرکت‌کنندگان با یکدیگر به صورت مستقیم و رو در رو تماس نداشته باشند و امتیاز‌ها و دیدگاه داوران درباره اجراها، به شرکت‌کنندگان منتقل نشود.
با «رفعت دیب» بیشتر آشنا شویم  
رفعت توفیق علی دیب، متولد 6 آوریل سال 1960 میلادی در شهر «دمشق» پایتخت سوریه بوده و دارای مدرک جراحی دندانپزشکی از دانشگاه دمشق است که در سال 1983 میلادی در این رشته فارغ‌التحصیل شد.  
وی دارای دو اجازه‌نامه قرآنی در حفظ کل قرآن کریم است که آن‌ها را در سال‌های 1982 و 1983 میلادی از شیخ «قاسم هبا» و شیخ «خلیل هبا» از مشایخ قرآنی سوریه دریافت کرده است و نیز در سال 1990 میلادی موفق به دریافت اجازه‌نامه قرآنی در رشته قرائت‌های متواتر دهگانه قرآن کریم از مرحوم شیخ «عبدالرزاق الحلبی»، مدیر سابق مسجد جامع «بنی امیه» دمشق شده است.  
رفعت دیب پیش از این در مراکز مهم قرآنی سوریه سابقه فعالیت داشته و مدیر مؤسسات حفظ قرآن کریم «الأسد» که وابسته به وزارت اوقاف سوریه است، بوده است.  
وی همچنین در بسیاری از مسابقات بین‌المللی و سراسری قرآن کریم به عنوان متسابق شرکت کرده و در تعدادی از مسابقات قرآنی داخلی که به همت وزارت اوقاف سوریه برگزار شده، به عنوان داور حضور داشته است.  
داوری در برخی مسابقات بین‌المللی قرآن ماهواره‌ای و حضور به‌ عنوان مجری در برخی برنامه‌های تلویزیونی همچون «فی المحراب»، «مع القراءات»، و«القراءة والتجوید» در شبکه ماهواره‌ای «نور الشام» از دیگر فعالیت‌های قرآنی رفعت موفق علی دیب است.  
وی همچنین مدرس در گروه قرائات و علوم قرآنی دانشکده اصول دین و فلسفه پژوهشگاه عالی «شام» سوریه بوده است.  

captcha