رعایت نشدن اصل تجمیع در مسابقات بین المللی قرآن/ ارائه یک پیشنهاد
کد خبر: 3592866
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۹
ستوده نیا مطرح کرد:

رعایت نشدن اصل تجمیع در مسابقات بین المللی قرآن/ ارائه یک پیشنهاد

گروه مسابقات: داور مسابقات بین المللی قرآن ویژه طلاب علوم دینی گفت: اگر قرار بود مسابقات به صورت تجمیع برگزار شود باید همه بخش ها در یک مسابقات تجمیع می شد.

محمدرضا ستوده نیا، از داوران اولین دوره مسابقات بین المللی قرآن طلاب علوم دینی، در گفت وگو با خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، در مورد برگزاری مسابقات بین المللی قرآن به شکل تجمیع، گفت: به هر حال برگزاری مسابقات و هر رویدادی بعد از یک مدت خاص نیاز به تحول دارد. آن شکلی که در سال های گذشته برگزار می شد نیز مطلوب بود، اما امسال چندین مسابقه با هم است و واقعا لفظ مسابقات برای امسال کاربرد درست تری دارد.
وی با اشاره به اینکه تجمیع مسابقات مطلوب است، افزود: اینکه مسابقات در یک زمان تجمیع شود شاید به خاطر صرفه جویی و مسائلی از این دست باشد و گرنه بهتر این بود که مسابقات به صورت پراکنده در طول سال برگزار شود، چرا که در آن صورت بود که شاهد اثرات وضعی بسیار بیشتری برای ترویج فرهنگ قرآن در این مسابقات می بودیم.
ستوده نیا با اشاره به اینکه اگر به نحوی تصمیم گرفته می شد تا این مسابقات از هم جدا و هر سه ماه یک بار شاهد برگزاری رقابتی بین المللی در کشور بودیم بهتر بود، تصریح کرد: در آن صورت، موجی از ترویج و گسترش فرهنگ قرآنی در سراسر کشور ایجاد می شد، در مسابقات ورزشی و ... نیز به این ترتیب است که در مقاطع مختلف سال شاهد برگزاری رقابت ها هستیم، همین باعث شده تا ورزش در ذهن مردم تداوم داشته باشد. اگر قرآن نیز همینگونه باشد و شاهد چند مسابقه باشیم اثر بیشتری دارد.
این داور مسابقات بین المللی قرآن با تأکید بر اینکه مسابقات بین المللی قرآن ویژه طلاب اولین دوره خود را سپری می کند و باید منتظر ماند و دید چه اثر خواهد داشت، گفت: باید بازخوردها مورد مطالعه قرار بگیرد و بعد در مورد اثرگذاری این مسابقات صحبت شود.
وی در ادامه در پاسخ به این سوال که جدا شدن مسابقات ویژه طلاب از سایر رقابت های بین المللی قرآن به لحاظ مکانی و تأثیر آن بر انعکاس این مسابقات، گفت: علت اینکه چرا مسابقات طلاب جدا شده است، نمی دانم و در این زمینه باید اهداف را مطالعه کرد، اما اگر قرار بوده است که تجمیع باشد همه باید در یک مکان برگزار می شد و اگر قرار بر جدا بودن بوده است، چرا سایر مسابقات با هم است؟
این پیشکسوت قرآنی کشورمان اذعان کرد: اعتقاد شخصی من این است که این مسابقات باید در فصول مختلف سال و به صورت جداگانه برگزار شود؛ چرا که در آن صورت شاهد مشاهده اثرات مسابقات خواهیم بود.
این داور مسابقات بین المللی قرآن همچنین در مورد رقابت های قرآن طلاب در روز اول و تحلیلی که در این زمینه دارد، گفت: تلاوت ها و سطح مسابقات در این رقابت با آن چیزی که در کشورهای دیگر دیده ام، چندان پائین تر نبوده است. البته در مالزی کمی سطح تلاوت ها متفاوت تر است. اما عموم شرکت کنندگان در مسابقات مختلف در همین حد است.
ستوده نیا خاطرنشان کرد: البته این را نیز باید مد نظر قرار داد که این مسابقات سال اول خود را پشت سر می گرید و امیدواریم در سال های آینده سطح مسابقات به مراتب بالاتر برود. همچنین باید محدودیت طلاب را نیز مد نظر قرار داد که برخی کشورها ممکن است با اعزام نماینده موافقت نکرده باشند.
وی همچنین با اشاره به اینکه برگزاری مسابقات در بین گروه های مختلف همچون نابینایان، دانش آموزان، طلاب و ... حرکتی مطلوب است، گفت: به اعتقاد من اگر بین نفرات برتر همه این رشته ها رقابتی را برگزار کنند با عنوان فینال فینالیست ها، در آنجا شاهد رقابتی بسیار با هیجان و سطح بالا خواهیم بود. در هر صورت هر چقدر در زمینه قرآن و مسابقات کار شود باز هم کم است. مسابقات باید زیاد و پرتکرار باشد که این نه تنها بد نیست بلکه مزیت است و به توسعه فرهنگ قرآنی در کشور کمک می کند.
captcha