راه تشرف به مقام «منا اهل البیت»
کد خبر: 3592899
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۹

راه تشرف به مقام «منا اهل البیت»

حر فرد شجاعی بود که یکی از دلایل انتخابش برای ماموریت سد راه شدن امام حسین(ع) نیز همین شجاعت بود، شجاعتی که موجب شد، زمانی که فهمید راه و روش خطایی انتخاب کرده است، برگردد و توبه کند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) شبستان نوشت: یکی از راه های پرهیز از اشتباه و حرکت در مسیر صحیح دنیایی، مطالعه تاریخ و عبرت گرفتن از درس ها و رفتارهای گذشتگان است که خداوند نیز در آیه ۲ سوره مبارکه حشر فرموده است: «فَاعْتَبِرُوا يا أُولِي الْأَبْصارِ؛ پس عبرت گیرید، ای صاحبان بصیرت»، برای این امر واقعه عاشورا یکی از بهترین رویدادهاست که در این سلسله گزارش ها، عبرت هایی از این واقعه عظیم تاریخی را به نقل از حجت الاسلام و المسلمین اکبری، راوی بعثه مقام معظم رهبری بیان می کنیم که در ادامه، شماره سوم را مطالعه می کنید:
حر بن یزید ریاحی در واقعه عاشورا بزرگترین گناه را انجام داد، او سد راه امام حسین(ع) برای رسیدن به کوفه و مانع از برگشت حضرت(ع) به مکه و مدینه شد و ایشان را به صحرای کربلا و مصاف با ده ها هزار نفر از سپاه عمر بن سعد کشاند.
اما حر فرد شجاعی بود که یکی از دلایل انتخابش برای ماموریت سد راه شدن امام حسین(ع) نیز همین شجاعت بود، شجاعتی که موجب شد، زمانی که فهمید راه و روش خطایی انتخاب کرده است، برگردد و توبه کند.
امام حسین(ع) در خطبه ای فرمودند: كأني بأوصالي هذي تقطعها عسلان الفلوات مابين النواويس وكربلاء فيملأن؛ بدن من توسط گرگ های بیابان دریده می شود و قطعه های آن ما بین کوبلا و نواویس دفن می شود، امام حسین(ع) در کربلای معلی مدفون هستند اما کدامیک از قطعات بدن حضرت در نواویس مدفون است؟ آری حر بن یزید ریاحی امروز در همان منطقه ای موفون است که در گذشته به نام نواویس مشهور بود یعنی حر با توبه واقعی خود و نثار جان خود را در راه امام زمانش هم سنخ و هم جنس اهل بیت(ع) شد.
علاوه بر این توبه کردن حر بن ریاحی پداش و اثر بسیاری در نسل او هم داشت که از زمره فرزندانش شیخ حر عاملی و حمد الله مستوفی تربیت شدند.
امام حسین (ع) در شب عاشورا برای تطهیر شدن یارانشان زمان گرفتند و 4 راه را فرمودند: نماز، قرآن ، دعا و استغفار که ما نیز می توانیم برای توبه واقعی و پایبندی به عدم گناه آنان را در پیش بگیریم.
از جمله مکان هایی که برای تطهیر شدن می توان در آنها حضور یافت؛ مسجد است که در آیه 108 سوره مبارکه توبه هم داریم: « لَا تَقُمْ فِيهِ أَبَدًا لَمَسْجِدٌ أُسِّسَ عَلَى التَّقْوَى مِنْ أَوَّلِ يَوْمٍ أَحَقُّ أَنْ تَقُومَ فِيهِ فِيهِ رِجَالٌ يُحِبُّونَ أَنْ يَتَطَهَّرُوا وَاللَّهُ يُحِبُّ الْمُطَّهِّرِينَ ؛ هرگز در آن جا مايست چرا كه مسجدى كه از روز نخستين بر پايه تقوا بنا شده سزاوارتر است كه در آن [به نماز] ايستى [و] در آن مردانى‏ اند كه دوست دارند خود را پاك سازند و خدا كسانى را كه خواهان پاكى‏ اند دوست مى دارد» از دیگر اماکن می توان معرکه جنگ را نام برد که امام صادق(ع) فرمودند اولین قطره خون شهید، کفاره تمام گناهانش است و مکان دیگر حرم امام حسین(ع) است که زیرات ایشان باعث تطهیر انسان می شود.
امروز زمان جنگ نرم و مبارزه با هوای نفس است که حتی از جنگ سرد و نظامی، سخت تر است که  از آن به جهاد اکبر نام برده می شود و پیامبر(ص) فرمودند: جوانی که در مقابل گناه خودداری کند، ثوابش از مجاهد در معرکه جنگ هم بالاتر است بنابراین امروز با توبه واقعی می توانیم ان شاء الله در زمره منتظران امام زمان(عج) و یاران حضرتش قرار بگیریم.
captcha