فعالیت 70 مركز جامع سلامت در فارس/ تشریح آخرین تغییرات وضعیت پزشك خانواده
کد خبر: 3592906
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۶
ایمانیه خبر داد:

فعالیت 70 مركز جامع سلامت در فارس/ تشریح آخرین تغییرات وضعیت پزشك خانواده

گروه اجتماعی: رئیس دانشگاه علوم پزشكی شیراز از فعالیت 70 مرکز جامع سلامت در فارس، به عنوان دستاورد از طرح تحول نظام سلامت خبر داد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، محمدهادی ایمانیه، رئیس دانشگاه علوم پزشكی شیراز روز گذشته، 3 اردیبهشت در جمع خبرنگاران با گرامیداشت هفته سلامت، گفت: یكی از بزرگترین پروژه‌های بیمارستانی استان فارس بیمارستان 600 تختخوابی پیوند اعضاء بوعلی سینا بود كه هفته گذشته با حضور ریاست جمهوری به بهره‌برداری رسید.

وی افزود: 70 درصد از تخت‌های بیمارستان پیوند اعضاء بوعلی سینا طی تفاهمنامه‌ای به دانشگاه علوم پزشکی شیراز واگذار شده كه با تعرفه‌های دولتی خدمات را ارائه می‌دهد و 30 درصد آن نیز به صورت vip است.

ایمانیه از آغاز ساخت سه هزار و 560 تخت بیمارستانی در شهرستان‌های استان فارس خبر داد که بیمارستان‌های دوم مرودشت، داراب، ارسنجان و لامرد، بیمارستان حضرت صدیقه طاهره(س) در میانرود و بیمارستان هزار و 200 تخت خوابه محمد رسول‌الله(ص) شیراز بخشی از این پروژه‌ها است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز همچنین از راه‌اندازی 110 تخت زایمانی در بلوک‌های زایمانی (LDR) به عنوانی یکی از بسته‌های خدمتی طرح تحول نظام سلامت در فارس، راه اندازی 6 پایگاه اورژانس، 48 تخت ویژه شیمی درمانی، 204 تخت اعصاب و روان، 15 کلینیک ویژه در حال ساخت و 225 تخت مراقبت‌های ویژه، در کنار کاهش قابل توجه پرداختی در بیمارستان‌ها، به عنوان دیگر دستاوردهای طرح تحول نظام سلامت در استان یاد کرد.

اختصاص چهار دستگاه MRI به مرودشت، فیروزآباد، داراب و شیراز، 6دستگاه سیتی اسکن، دو دستگاه آنژیوگرافی، 17 دستگاه DDR برای خدمات رادیولوژی جدید و دو دستگاه فلوروسکوپی، دیگر مواردی بود که ایمانیه به عنوان بخشی از خدمات جدید سلامت در استان نام برد.

وی، همچنین از راه‌اندازی دستگاه «سیتی آنژیو» در بیمارستان شهید فقیهی، در آینده نزدیک خبر داد و گفت: پیگیری برای اختصاص یک دستگاه «پت اسکن» به بیمارستان نمازی، به عنوان دستگاهی پیشرفته در تشخیص سرطان‌های نهفته از دست‌آوردهای سفر اخیر وزیر بهداشت به استان فارس بود که 25میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

ایمانیه بخش بهداشت را عرصه گسترده دیگری در ارائه خدمات سلامت عنوان کرد که 711 پروژه برای آن در استان پیش بینی شده و افزود: تعداد زیادی از این پروژه‌ها که شامل ساخت یا بازسازی کامل بوده، به بهره‌برداری رسیده و تعدادی نیز در حال تکمیل است .

وی، از تلاش‌های این دانشگاه برای ارتقای سلامت دهان و دندان، به عنوان یک گام بهداشتی دیگر نام برد و گفت: بر اساس گزارش رسمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور، در پیمایش ملی سلامت دهان و دندان، میزان شاخص های سلامت دهان و دندان استان برای دانش آموزان، دو برابر معدل کشوری است؛ به عبارت دیگر، تعداد دانش آموزان فاقد پوسیدگی دندان در استان، دو برابر معدل کشوری است و البته در این زمینه باز هم باید تلاش کرد تا آمارها بهبود یابد .

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به فعالیت 70 مرکز جامع سلامت در استان، به عنوان دستاوردی دیگر از طرح تحول نظام سلامت، یکی از مجموعه خدمات این مراکز را ارائه خدمات سلامت دهان و دندان عنوان کرد که با حضور کارشناس سلامت دهان و دندان و یا دندانپزشک ارایه می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین با همکاری سازمان آموزش و پرورش استان فارس، کار راه‌اندازی 12 پایگاه سلامت دانش‌آموزی در دست اقدام است که 6 مورد از این پایگاه‌ها، در شهرستان‌های فارس راه‌اندازی می‌شود و علاوه بر خدمات سلامت دهان و دندان، خدمات بینایی‌سنجی و شنوایی‌سنجی نیز برای این مراکز پیش‌بینی شده است.

ایمانیه در پاسخ به پرسش خبرنگاران حاضر در این نشست در خصوص آخرین تغییرات برنامه پزشک خانواده در استان فارس، به اختیاری شدن برگ ارجاع، رایگان شدن فرانشیز پزشکان خانواده و کاهش 20 درصدی سقف ارجاع، همچنین یکسان شدن هزینه‌ها در صورت دریافت خدمات خارج از پزشک خانواده با سایر استان‌های کشور اشاره کرد که اجرای این برنامه در شکل جدید، مزیتی برای مردم فارس محسوب می‌شود.

وی همچنین به بحث تأمین سلامت غذایی نیز اشاره كرد و گفت: این دانشگاه به عنوان تنها دانشگاه علوم پزشکی کشور، شورای عالی غذا را با همکاری معاونت‌های غذا و دارو، بهداشت و درمان در دانشگاه راه‌اندازی کرده و به صورت هفتگی، در حوزه اختیارات دانشگاه در این زمینه، تصمیم گیری می‌شود.

معرفی تلاش‌های این دانشگاه برای اشتغالزایی در حوزه‌های مرتبط با علوم پزشکی و همچنین رشته‌های غیر علوم پزشکی، بخش دیگری از صحبت‌های رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز بود که در این خصوص، بیان کرد: هر تخت بیمارستانی به حدود چهار نیروی انسانی نیاز دارد که راه‌اندازی بیمارستان پیوند بوعلی سینا و تخت‌های جدید بیمارستانی، در این زمینه تأثیرگذار است.

ایمانیه اضافه كرد: شهر گردشگری و سلامت نیز که عملیات ساخت آن با سفر رئیس جمهور و هیئت دولت به استان فارس آغاز شد نیز تنها در زمینه علوم پزشکی به حدود پنج هزار نیرو و در سایر زمینه‌ها نیز به همین تعداد نیرو نیاز دارد که امیدواریم به زودی شاهد بهره‌برداری از آن باشیم.

وی در پایان گفت: به‌مناسبت هفته ملی سلامت كه از یكم تا هفتم اردیبهشت‌ماه را شامل می‌شود، برنامه‌های متعددی مانند برپایی غرفه‌های سلامت در مراکز بهداشتی درماین و سطح شهر، همایش‌های پیاده‌روی، نمایش‌های خیابانی، نواختن زنگ سلامت، تورهای آموزشی سفیران سلامت، کلاس‌های آموزشی برای گروه‌های مختلف سنی، همایش‌های سلامت و ارایه خدمات بهداشتی و درمانی و ... اجرایی شده است.

captcha