دو مرحله‌ای شدن مسابقات حاصل مطالعه دقیق کمیته فنی است+ فیلم
کد خبر: 3592944
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۵
حجت‌الاسلام حسینی:

دو مرحله‌ای شدن مسابقات حاصل مطالعه دقیق کمیته فنی است+ فیلم

گروه مسابقات: دبیر برگزاری سی و چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ضمن ارائه گزارشی از روند مسابقات، دو مرحله‌ای شدن آن را مثبت و فنی ارزیابی کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) حجت‌الاسلام والمسلمین سید مصطفی حسینی، دبیر برگزاری سی و چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن در حاشیه پنجمین روز این مسابقات در غرفه ایکنا حضور یافت به ارائه گزارشی از این دوره پرداخت.
حسینی بیان کرد: مراسم افتتاحیه مسابقات، 30 فروردین و با سخنرانی علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسئولان آغاز شد با برنامه‌هایی، روزهای 31 فروردین و 1 اردیبهشت‌ماه مراحل مقدماتی رشته‌های حفظ کل و قرائت در بخش آقایان و روشندلان به اتمام رسید، در سومین روز برگزاری مسابقات و در نوبت صبح افتتاحیه مسابقات بین‌المللی دانش‌آموزان را داشتیم.
وی در ادامه افزود:‌ در روز چهارم رقابت‌ها نیز سه اتفاق دیگر داشتیم، در نوبت صبح افتتاحیه مسابقات بین‌المللی طلاب علوم دینی در شهر مقدس قم را داشتیم، آغاز برگزاری دهمین همایش بین‌المللی پژوهش‌های قرآنی در شهر قم و در نوبت عصر هم افتتاحیه مسابقات بین‌المللی بانوان برگزار شد و در حال حاضر هم پنج بخش مسابقات همگی آغاز شده‌اند و برخی از رشته‌ها مرحله مقدماتی آن‌ها برگزار شده و مرحله نهایی برگزار می‌شود تا برای روز چهارشنبه که روز پایانی است، آماده شویم.
حسینی در مورد همکاری نهادهای مختلف با سازمان اوقاف در این دوره از مسابقات تصریح کرد: آنچه که امسال در مسابقات نمایش داده می‌شود، حاصل یک تعامل خوبی است، چنان که برگزاری مشترک مسابقات بین‌المللی روشندلان و برگزاری مسابقات در بخش آقایان بزرگسال را شاهد بودیم و با تصمیمی که در ستاد عالی گرفته شد مبنی بر این که مسابقات بین‌المللی طلاب و بانوان و دانش‌آموزان هم به این مسابقات اضافه شود و مسابقات به عنوان یک جشنواره بزرگ قرآنی در قالب 5 بخش برگزار کنیم، فقط با تعامل و همکاری نهادهای مختلف صورت پذیرفت.
وی در ادامه افزود: با توجه به تجربیاتی که در کشورمان وجود دارد و در اتفاق‌های مشابه که دستگاه‌ها در کنار هم می‌ایستند به عنوان دبیر مسابقات که شاید بیشترین بار اجرایی را داشتم می‌توانم بگویم در تعاملی که بین این دستگاه‌ها باید صورت می‌گرفت، کوچک‌ترین مشکلی نداشتیم، یعنی این که بین ستاد ما در بخش دانش‌آموزان، طلاب و نابینایان بخواهد اختلاف نظری داشته باشد مسئله خاصی را نداشتیم، خود این تعامل و همکاری باعث شد که بخش‌های دیگری بیایند و تعامل خوبی داشته باشند.
حسینی بیان کرد: از جمله این تعامل‌های می‌توان به تعامل صدا و سیما، استانداری تهران، شهرداری تهران، سپاه پاسداران، بسیج، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شورای توسعه قرآنی اشاره کرد، نمی‌توانیم ادعا کنیم که در غایت مطلوب مسابقات برگزار می‌شود اما آغاز خیلی خوبی بود که یک الگویی باشد و این تعامل را بتوانیم در موضوعات دیگر قرآنی و فرهنگی گسترش دهیم.
وی تصریح کرد: در موضوعات دیگر هم کارهای موازی زیاد انجام می‌شود که اگر چنین تعاملی را به وجود آوریم اتفاق خوبی خواهد بود چنان که بین دستگاه‌ها تعاملی ایجاد شده که بتوانند دور یک میز بنشینند و در کنار هم کار مشترکی را به نام نظام جمهوری اسلامی انجام دهند.
حسینی گفت: سال‌های گذشته شاید این تلقی وجود داشت که سازمان اوقاف مسابقات را تریبونی برای خودش در نظر دارد اما امسال سعی کردیم که این فرصت‌ها را در تمام عرصه‌ها تقسیم کنیم، همچنین در هر کاری اشکالاتی وجود دارد و گاهی اوقات در یک مجموعه کوچک هماهنگی ایجاد کردن دشوار است تا این که چند نهاد بخواهند حضور داشته باشند.
دبیر برگزاری این دوره از مسابقات در مورد رضایت‌مندی مردم و حضور آنها بیان کرد: نسبت به اتفاقی که در سال‌های گذشته افتاده امسال می‌توانیم بگوییم که یقیناً شاهد حضور پر‌رنگ‌تری بوده‌ایم، چهره‌هایی را در مسابقات می‌بینیم که در سال‌های گذشته شاید یکبار هم در مسابقات حضور نداشتند.
وی در ادامه افزود:‌ اگر به افتتاحیه‌ها و اختتامیه‌ها نگاه کنید می‌بینید فرصت‌هایی که برای گفت‌و‌گو برای مسئولان در نظر گرفته شده می‌توانیم بگوییم در برخی از زمینه‌ها فرصت برای افراد بیشتر بوده اگر چه نمی‌توانم بگویم که آن مقداری که می‌بینیم رضایت‌بخش است یعنی هنوز مسابقات نتوانسته در آن فضای اطلاع‌رسانی و فضای تبلیغات در یک حدی فضاسازی کند که همه آن افرادی که به نوعی جامعه هدف قلمداد می‌شوند در این صحنه حضور یابند. که البته این مسئله خود محصول عوامل مختلف است.
حسینی بیان کرد: یقینا خیلی‌ها از برگزاری مسابقات بی‌اطلاع هستند، اگر بخواهیم مسابقات را با یک رویدادی مانند جام جهانی یا المپیک مقایسه کنیم با توجه به این که گاهی اوقات 10 سال کار دقیق و فنی در این زمینه‌ها صورت گرفته و آن رویداد توانسته ارتباط خودش را در جامعه تعریف کند یقینا کار به نوعی تعریف شده که افراد این کار را دنبال می‌کنند، مدل برگزاری مسابقات نیاز به تغییر دارد و در حال حاضر در فضای مسابقات قرآنی حتی خود قرآنی‌ها هم این فضا را دنبال نمی‌کنند چه رسد به مردمی که بهانه ارتباطشان با قرآن یک صفحه تلاوت در مسجد است. لذا ما ابزار و وسایلی را به کار نگرفته‌ایم که این مسابقه برای همه دیدنی شود.
وی در ادامه افزود: همانطور که در بحث آموزشی قرآن و بحث تبلیغ و ترویج آن نیاز به کار بیشتری داریم در این زمینه هم نیاز به تغییر هستیم، آیا محافل قرآنی در یک سطحی برگزار می‌شود که همه جوانان پای این محفل قرآنی بنشینند؟ اگر برنامه‌های قرآنی را یک رسانه عظیم تعریف کنیم اینطور نیست که برای کودک برای جوان و برای همه سلیقه‌ها حرف برای گفتن داشته باشیم، کارهای خیلی مبارکی انجام می‌شود اما به نظر می‌رسد باید از طریق مطالعه رویدادهای مختلفی که موفق بوده‌اند وارد شویم، در ستاد عالی هماهنگی نیز قریب به یک سال است تدوین سند نظام جامع مسابقات قرآنی کشور در دستور کار است و فکر می‌کنم دست کم 30 رویداد بزرگ ورزشی، فرهنگی، علمی و هنری در جهان را همکاران ما مطالعه می‌کنند که ببینیم موفقیت آنها از چه راهی بوده است.
حسینی تصریح کرد: البته مسابقات قرآن اقتضائات خودش را دارد و با رویدادهای دیگر تفاوت دارد اما باید از موفقیت‌های دیگر هم استفاده کنیم، سعی می‌کنیم فضای نمایشگاهی را متفاوت برگزار کنیم حتی نسبت به اتفاقاتی که در نمایشگاه‌های مشابه می‌افتد، مسابقات قرآن سعی کرده در این زمینه‌ها متفاوت‌تر عمل کند، محتوایی که برای رسانه آماده شده و در مدل برگزاری مسابقات سعی شده که نسبت به گذشته قدری متنوع‌تر باشد و بخش‌های جذاب‌تری داشته باشیم.
وی در ادامه افزود: تا رسیدن به یک فرمت استاندارد در برگزاری مسابقات فاصله داریم اما اگر به صورت جدی اقدام کنیم می‌توانیم این فاصله را سریع‌تر طی کنیم، اگر مسیری که امسال آغاز کرده‌ایم ادامه پیدا کند می‌توان مطمئن بود که سال آینده چنین ایامی مسابقات متفاوت‌تری را بتوانیم ملاحظه کنیم، چرا که یک‌سری از اشکالات ناشی از ناهماهنگی‌ها و عدم پیش‌بینی‌های لازم است که به دلایل مختلف صورت می‌گیرد.
حسینی بیان کرد: اگر به یک سازمان متمرکز در برگزاری این رویداد که ظرفیت‌های بالایی را برای نظام اسلامی دارد تبدیل شویم رسالت خود را به درستی انجام داده‌ایم. با توجه به این که امسال شاهد حضور 400 میهمان خارجی از افراد مؤثر در کشورهای اسلامی هستیم می‌توانیم به راحتی پیام این مسابقات را به جهان انتقال دهیم.
وی گفت: البته این‌ها کاری نیست که با یک ماه قبل از ورود به مسابقات به دست آید به نظر می‌رسد که یک سازمان متمرکز را باید تشکیل دهیم که از فردای مسابقات این رویداد را پیگیری کند، اگر قرار است این رویداد بزرگترین رویداد جهان اسلام باشد و اگر قرار است مخاطبان را دربربگیرد باید یک کار جدی قلمداد شود و همه ابزار و الزامات و اقتضائات را بپذیرد، نمی‌توانیم الزامات را نپذیریم و خروجی‌های مطلوب را طلب کنیم.
دبیر برگزاری این دوره از مسابقات بیان کرد: شورای توسعه قرآنی باید وظیفه خودش را داشته باشد، نهادها، سازمان‌ها و وزارتخانه‌هایی که سهیم شده‌اند باید این کار را جدی بگیرند، مسئولان فرهنگی و ... نیز باید یک‌سری نگاه های صنفی را کنار بگذارند و مصالح کلی جامعه قرآنی را در نظر بگیریم.
حسینی در مورد دو مرحله‌ای شدن این دوره از مسابقات بیان کرد: معمول مسابقات بین‌المللی در کشورهای اسلامی یک مرحله‌ای است یعنی از مسابقات مالزی که جزء معتبرترین مسابقات جهان است تا مسابقات دیگر کشورها معمولاً مسابقات تک مرحله‌ای است اما در مسابقات ملی سه مرحله‌ای برگزار می‌کنیم و دلیلش هم رقابت بسیار بسیار نزدیک شرکت‌کنندگان است.
وی در ادامه افزود: کمیته فنی مسابقات با مطالعه دقیقی که از چند سال قبل در ارتباط با فرایند مسابقات داشت به این نتیجه رسید که نوع رقابت در مسابقات بین‌المللی نیاز به سه مرحله ندارد حتی در بخش دانش‌آموزی نیز مانند دیگران در یک مرحله مسابقات را برگزاری می‌کنیم.
حسینی تصریح کرد: برای اولین بار نیست که مسابقات بین‌المللی دو مرحله‌ای برگزار می‌شود از حداقل دو سال قبل کمیته‌ای روال را مصوب کرده بود، چرا که در حال حاضر هم که مسابقات در پنج بخش برگزار می‌شود ممکن است برای مخاطبان و شرکت‌کنندگان ملال‌آور باشد، به هر حال چون به لحاظ فنی نیازی به برگزاری سه مرحله‌ای نداشتیم لذا کمیته فنی ستاد عالی مسابقات مصوب کرد که مسابقات در دو مرحله مسابقات برگزار شود.

captcha