خیرین؛ کلید‌‌واژه‌های موفقیت کشور/ مدرسه‌سازان تهران تقدیر شدند
کد خبر: 3592950
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۹

خیرین؛ کلید‌‌واژه‌های موفقیت کشور/ مدرسه‌سازان تهران تقدیر شدند

گروه جامعه: نوزدهمین جشنواره خیرین مدرسه‌ساز استان تهران با تقدیر از خیرین مدرسه‌ساز کشور به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، نوزدهمین جشنواره خیرین مدرسه‌ساز استان تهران امروز دوشنبه، چهارم اردیبهشت‌ماه، با حضور فخرالدین احمدی دانش‌آشتیانی، وزیر آموزش و پرورش، محمدتقی نظرپور معاون عمرانی و رئیس سازمان نوسازی و تجهیز مدارس کشور، محمدرضا حافظی رئیس جامعه خیرین مدرسه‌ساز کشور، سید حسین هاشمی، استاندار تهران و جمعی از خیرین مدرسه‌ساز در محل سالن اجلاس سران برگزار شد.

در ابتدای این مراسم رحمت‌الله حافظی ‌با اشاره به فعالیت‌های جامعه خیرین مدرسه‌ساز در کشور‌ گفت: امسال در بیستمین سال موجودیت جامعه خیرین مدرسه‌ساز کشور قرار داریم که در حال حاضر از زمان تشکیل این جامعه تا کنون تعداد خیرین مدرسه‌ساز بیشتر از 650 هزار نفر در کشور و هزار خیر در خارج از کشور است.

‌37 درصد از مدارس کشور به کمک خیرین احداث شده

وی با بیان اینکه 37 درصد از مدارس کشور به کمک خیرین احداث شده است، افزود: در سال جاری مشارکت مردم در این خصوص بیش از دولت بوده است و متجاوز از 50 درصد مشارکت مردم نسبت به اعتبارات دولت در این خصوص بوده است.

در ادامه و بعد از اجرای چند ویژه‌برنامه متناسب با جشنواره محمد تقی نظر‌پور رئیس سازمان نوسازی آموزش و پرورش سخنانی را پیرامون ضرورت تکریم خیرین مدرسه‌ساز بیان کرد و گفت: خیرین مدرسه‌ساز قدم‌های بسیار مهمی را در کشور برداشته‌اند که بهترین حرکت‌ها در این مسیر چه در حوزه مدرسه‌سازی و حوزه‌های خیر دیگر بوده است.

مدارسی که خیرین در دو دهه اخیر ساخته‌اند جزو مدارس ماندگار است

نظرپور با بیان اینکه در کشور مدارس ماندگاری کمی وجود دارد، تصریح کرد: خوشبختانه مدارسی که خیرین در دو دهه اخیر ساخته‌اند جزو مدارس ماندگار است و یکی از عواملی که می‌تواند مدارس ما را ماندگار کند نگهداری مدارس است؛ این نگهداری جزو وظایف ما در سازمان نوسازی است.

وی بیان کرد: امیدواریم خیرین مدرسه‌ساز همچنان که در عرصه مدرسه‌سازی خدمت می کنند در عرصه نگهداری و مقاوم‌سازی هم مشارکت داشته باشند تا شاهد مدارس ماندگار بیشتری در سطح کشور باشیم.

بعد از این سخنان، فخرالدین احمدی دانش آشتیانی، وزیر آموزش و پرورش بر جایگاه حضور پیدا کرد؛ وی با تاکید بر ضرورت توجه به امر آموزش در کشور، گفت: اگر می‌خواهیم ملتی با سعادت داشته باشیم باید به موضوع آموزش توجه جدی کنیم و جزو اولویت‌های برنامه‌های ما باشد و کشوری در مسیر توسعه گام برمی‌دارد که به نیروی انسانی و آموزش آن توجه داشته کند.

تضمینی برای سعادت آینده کشور

دانش آشتیانی گفت: خیران مدرسه‌ساز به خوبی تشخیص داده‌اند که سرمایه‌گذاری در آموزش و پرورش می‌تواند تضمینی برای سعادت آینده کشور ما باشد و رئیس‌جمهور نیز همواره توصیه دارند که از مشارکت مردم در آموزش و پرورش غفلت نکنیم و با پشتوانه مردم آموزش و پرورشی داشته باشیم که نیروی انسانی کارآمد را برای کشور تربیت و کارآمدی آنها را فراهم کند.

تربیت انسان و کمک به تحقق آن با موضوع دیگری قابل مقایسه نیست

دانش آشتیانی با بیان اینکه تربیت انسان و کمک به تحقق آن با هیچ موضوع دیگری قابل مقایسه نیست، تصریح کرد: خوشبختانه خیران مدرسه‌ساز در این زمینه مشارکت می‌کنند. از زمان حضورم در وزارت آموزش و پرورش بسیار نگران آینده نسل جوان هستم و تلاش می‌کنیم با تامین تسهیلات لازم برای کودکان و جوانان کشور به ویژه در مناطق محروم و مدارس امن داشته باشیم.

 وی با اشاره به اینکه هنوز بیش از ۶۸ هزار کلاس ناامن داریم که باید تخریب و نوسازی شود، افزود: بیش از ۹۶ هزار کلاس درس نیازمند مقاوم سازی است که برای تحقق آن به ۱۸ هزار میلیارد تومان نیاز داریم که بدون همراهی خیران، دولت به تنهایی نمی‌تواند در یک برنامه میان مدت این مشکل را حل کند.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در ماه‌های اخیر در دو منطقه بحث آتش سوزی کانکس‌های درس را داشتیم، بررسی‌ها نشان می‌دهد یک هزار کلاس خشت و گلی و یک هزار و ۷۰۰ کلاس کانکسی داریم و اگر همت کنیم می‌توان در مدت دو سال این کلاس‌ها را حذف کرد.مجموع اعتبار مورد نیاز برای حذف کلاس‌های کانکسی و خشت و گلی ۵۰۰ میلیارد تومان است.

وی در حاشیه این برنامه و ‌در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر تبلیغات انتخاباتی در برخی از مدارس گفت: همه‌جا به مسئولان عنوان کرده‌ایم که اصلاً وارد بحث تبلیغات به نفع کاندیدای خاصی نشوند.

فرهنگیان و دانش آموزان را به مشارکت فعال دعوت می‌کنیم

دانش آشتیانی افزود: فرهنگیان و دانش آموزان را به مشارکت فعال دعوت می‌کنیم؛ تمام مدارس در جریان جهت‌گیری آموزش و پرورش در بحث انتخابات هستند و اگر در مواردی مدارس وارد بحث انتخابات شوند مقامات ناظر وجود دارند که با آنان برخورد کنند.

بعد از این سخنان، محمود نیلی احمد‌آبادی، رئیس دانشگاه تهران خیرین مدرسه‌ساز را یکی از بزرگترین و با ارزش‌ترین حرکت‌های اجتماعی مردم‌نهاد در کشور دانست و افزود: این حرکت اجتماعی در جهان نمونه و بی‌مثال است و من اینجا حاضر شدم تا از زبان دانشگاهیان از شما تشکر کنم.

توسعه دانش پایه توسعه اقتصادی است

وی افزود: بیش از 50 درصد دانشجویان از مناطق محروم وارد دانشگاه شدند و حتماً بسیاری از آنها از خدمات خیرین بهره برده‌اند. امروز دغدغه همه دولت‌ها بعد از امنیت اشتغال و توسعه اقتصادی است و پایه آن در توسعه دانش است.

رئیس دانشگاه تهران با بیان اینکه امروز فارغ‌التحصیلان دانشگاه ما به دلیل مشکل اشتغال مهاجرت می‌کنند، اضافه کرد: خیرین لازم است به فعالیت‌های دانش‌بنیان به طور جدی توجه کنند. ظرفیت بالقوه کار خیر در کشور بالا است و توجه جدی به مساله دانشگاه‌ها در کنار سایر امور خیر باید جدی گرفته شود.

به گزارش ایکنا پایان سخنرانی‌های این برنامه توسط سید حسین هاشمی، استاندار تهران انجام شد، وی با بیان اینکه هر جا صحبت از کار خیر و موفقیت است یکی از کلید واژه‌های آن خیرین مدرسه‌ساز هستند،‌ گفت: مثال موفق سپردن کار به مردم، خیرین مدرسه‌ساز هستند.

وی افزود: در ابتدای دولت یازدهم در تهران مدارس سه شیفته وجود داشت و در کنار آن مساله مسکن مهر و کمبود فضای آموزشی در آن بود؛ اما با تمام قدرت تلاش کردیم و امسال انتهای شهریور مشکل مدارس مسکن مهر به پایان می‌رسد.

استاندار تهران تصریح کرد: تهران پیشانی کشور است، که آن آمار بالایی از مدارس ما نیاز به بازسازی و نوسازی دارد که با کمک خیرین و حمایت‌های دولت در حال تجهیز و بازسازی این مدارس هستیم.

به گزارش ایکنا، در پایان این مراسم ضمن تقدیر و تشکر از خیرین مدرسه‌ساز استان تهران، تفاهم‌نامه‌ای در جهت همکاری بیشتر بین وزارت آموزش و پرورش و انجمن خیرین مدرسه ساز کشور با حضور وزیر آموزش و پرورش و رحمت الله حافظی رئیس مجمع خیرین مدرسه ساز کشور امضا شد.


captcha