جشنواره جهانی فیلم فجر می‌تواند مبلغ آرمان‌های انقلاب باشد
کد خبر: 3592996
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۷
رسول صدر عاملی:

جشنواره جهانی فیلم فجر می‌تواند مبلغ آرمان‌های انقلاب باشد

گروه هنر: داور بخش سینمای سعادت سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: این که توقع داشته باشیم جشنواره فیلم فجر مبلغ آرمان‌های انقلاب باشد خواسته‌ای دور از ذهن نیست و باید در جهت رسیدن به این خواسته کوشید.

رسول صدر عاملی، داور بخش سینما سعادت سی‌وپنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر در گفتگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، درباره این رویداد سینمایی این‌گونه اظهارنظر کرد: برای اینکه بخواهیم قضاوتی درست از جشنواره داشته باشیم هنوز باید صبر کرد چون بسیاری از فیلم‌ها دیده نشده‌اند؛ پس بگذاریم درباره فیلم‌ها بعد از تماشای کل آثار حرف بزنم اما به طور اجمالی درباره کارهایی که تا به امروز دیده‌ام باید بگویم فیلم‌ها از کیفیت نسبتاً خوبی بهره برده‌اند.

وی افزود: امتیاز دیگری که می‌توانیم برای جشنواره جهانی فیلم فجر تصور کنیم شکل مستقل این رویداد سینمایی است؛ منظور اینکه در جشنواره تمام اصول حرفه‌ای لحاظ شده، البته کمبودهایی نیز وجود دارد، معضلی که در هر جشنواره‌ای در دنیا دیده می‌شود اما کلیت فستیوال سینمایی با استانداردهای روز سینمای جهان تقریباً هماهنگ است.

صدر عاملی در پاسخ به این سؤال که با جداسازی جشنواره جهانی فیلم فجر از بخش سینمای ایران موافق است؟ اظهار کرد: در ابتدا با انجام چنین کاری موافق نبودم چون تصور می‌کردم این جداسازی ممکن است به روی مخاطبان این فستیوال تأثیر بگذارد اما امروز می‌بینیم که جشنواره توانسته جایگاه خود را پیدا کند. در این میان باید تأکید کنم این موفقیت نسبی زمانی به کمال خواهد رسید که مدیریت آن ماندگار باشد. مدیریتی که در آن دبیر جشنواره بتواند برنامه‌های خود را اجرا کند.

کارگردان فیلم «من ترانه 15 سال دارم» با بیان اینکه موفقیت هر جشنواره‌ای به سیاست‌گذاری‌هاش ارتباط پیدا می‌کند گفت: جدا از سیاست‌گذاری‌های اجرایی، موضوع دیگر این است که برای جشنواره چه هدف‌هایی شناسایی شده است، چون اگر هر فستیوالی خاستگاهش مشخص باشد مطمئن باشید در نهایت به هدف خود نیز خواهد رسید. درباره جشنواره جهانی فجر باید نکته دیگری را اضافه کنم، آن هم اینکه این فستیوال نیاز به زمان دارد، چون با دو یا سه دوره نمی‌توان درباره این رویداد اظهار نظر کرد؛ زیرا معمولاً موفق‌ترین جشنواره‌های دنیا نیز پس از ده‌ها دوره توانسته‌اند جایگاه استاندارد شده‌ای در سینمای جهان پیدا کنند.

صدر عاملی در پاسخ به این سؤال که آیا برگزاری بخش بین‌المللی به صورت جداگانه مغایر با شعار اقتصاد مقاومتی است؟ گفت: به کار فرهنگی نمی‌توان این‌گونه نگاه کرد، چون نتیجه‌دهی آن در کوتاه‌مدت مشخص نمی‌شود اما مطمئناً اگر برای آن سرمایه و زمان کافی صرف کرد نه‌تنها کارکرد فرهنگی دارد بلکه می‌تواند در طولانی‌مدت هزینه‌ها خود را نیز تأمین کند. نکته دیگر اینکه کار فرهنگی کردن به‌نوعی کار انقلابی کردن است؛ چون ما به واسطه فرهنگ و هنرمان می‌توانیم آرمان‌های خود را در جهان تبلیغ کنیم.

کارگردان فیلم «شب» اضافه کرد: برای اینکه جشنواره بتواند به شکلی بهتر آرمان‌های انقلاب اسلامی را تبلیغ کند نیاز است که در چیدمان خود سیاست‌های انقلابمان را هم مدنظر قرار دهد؛ منظور اینکه فیلم‌هایی که در جشنواره حضور دارند باید به‌گونه‌ای انتخاب شوند که در آن ارزش‌های انقلاب اسلامی مدنظر باشد.

وی تاکید کرد: انتخاب فیلم‌ها بر اساس سیاست‌های فرهنگی کشورمان امری خارج از عرف در سینمای جهان نیست، چون در هر کشوری وقتی جشنواره‌ای برگزار می‌شود کارهایی برای حضور انتخاب می‌شود که سیاست‌های آن کشور را تأمین کند؛ برای مثال هیچ‌گاه در جشنواره اسکار یا کن فیلم‌های را نمی‌بینیم که در آنها ارزش‌های کشورهای میزبان مورد هجمه قرار گرفته باشد.

صدر عاملی در بخش دیگری از این گفت‌وگو تاکید کرد: جشنواره جهانی فیلم فجر بخش‌های مختلفی دارد که یکی از آنها بخش بین‌المذاهب است و بخشی دیگر «زیتون‌های زخمی»؛ این دو بخش سعی دارند به موضوعاتی بپردازند که در آنها ارزش‌های انقلاب اسلامی مدنظر قرار گرفته است؛ همچنین در بخش بین‌المذاهب به‌نوعی نزدیکی ادیان محور و هدف برگزارکنندگان جشنواره است.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا جشنواره قادر است ابزاری در جهت نزدیکی ادیان باشد، گفت: به طور قاطع می‌گویم که چنین اتفاقی به‌راحتی می‌تواند رخ دهد، به شرطی که تنوع آثار در آن مدنظر قرار گیرد. این تنوع هم در شکل مفهومی آن می‌تواند باشد و هم اینکه به لحاظ جغرافیایی می‌باید گوناگونی مدنظر قرار گیرد.

کارگردان فیلم «گل‌های داودی» درباره استقبال مردمی از این رویداد گفت: خوشبختانه جشنواره توانسته بین علاقه‌مندان سینما جایگاه خود را پیدا کند برای همین شاهدیم که سالن‌های سینما به صورت خالی فیلم‌ها را به نمایش در نمی‌آورند بلکه اکثر سالن‌ها در موقع پخش آثار از تماشاگر کافی سود برده‌اند.

وی در انتهای سخنانش تاکید کرد: بر اینکه هر جشنواره‌ای بتواند به موفقیت رسد تنها نباید از مسئولان آن رویداد توقع کار خارق‌العاده داشت بلکه رسانه‌ها و مسئولان سینمایی هم می‌توانند در موفقیت یک رویداد سینمای نقشی مهم ایفا کنند.

captcha