مقایسه قیمت داروهای بیماران «ام اس» ؛ قبل و بعد از طرح تحول سلامت
کد خبر: 3593021
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۵

مقایسه قیمت داروهای بیماران «ام اس» ؛ قبل و بعد از طرح تحول سلامت

عضو کمیته علمی انجمن «ام اس» ایران به تاثیر اجرای طرح تحول سلامت روی داروهای بیماران مبتلا به ام اس اشاره کرد و گفت: در سال های ۸۹ تا ۹۱، بیماران ام اس به سختی داروهای مورد نیاز خود را تهیه می کردند و در مواردی موفق به تهیه آن نیز نمی شدند، اما پس از اجرای طرح تحول سلامت، داروها به راحتی و برخی از آن ها به طور کاملا رایگان در اختیار این بیماران قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) دکتر مژگان قهاری در گفتگو با سلامت آنلاین با بیان این که اجرای طرح تحول سلامت، موانع متعددی را از پیش پای بیماران مبتلا به ام اس برداشت، افزود: در گذشته شرایط نابسامانی در حوزه داروهای مصرفی بیماران مبتلا به ام اس وجود داشت و برخی از آن ها که فقط از داروهای خارجی استفاده می کردند، ماه های متمادی در انتظار دریافت دارو باقی می ماندند، اما در سال های اخیر و پس از اجرای طرح تحول سلامت، داروهای خارجی به مراتب بسیار آسان تر از گذشته وارد کشور می شود. در کنار داروهای خارجی وارداتی، دو سوم بیماران نیز از داروهای تولید کشور استفاده می کنند که بیماری شان با مصرف همین داروها به شکل مطلوبی کنترل می شود.

وی درباره رایگان شدن برخی داروهای مصرفی بیماران مبتلا به ام اس اظهار داشت: قبل از اجرای طرح تحول سلامت، بیماران با پرداخت ۱۰ تا ۱۵ درصد، داروهایی مثل «کوپامر» را به قیمت یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، «فینگولید» به قیمت یک میلیون و ۳۷۰ هزار تومان، «سینوتک» به قیمت ۸۴۰ هزار تومان، «سیناوکس» به قیمت۲۳۰ هزار تومان، «رسیژن» به قیمت ۵۰۰ هزار تومان، «اسویمر» به قیمت یک میلیون و ۴۶۰ هزار تومان و در نهایت « سینومر» را به قیمت یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان تهیه می کردند، اما پس از اجرای طرح تحول سلامت، داروهای یاد شده و بسیاری از داروهای مورد نیاز بیماران مبتلا به ام اس به شکل کاملا رایگان در اغلب شهرستان ها و تعدادی از داروخانه های تهران توزیع می شود.

عضو کمیته علمی انجمن ام اس ایران در خصوص کاهش هزینه های پرداختی توسط بیماران مبتلا به ام اس ، پس از طرح تحول سلامت خاطرنشان کرد: برخی بیماران ممکن است درگیر درجاتی از حملات ام اس شوند که به بستری، انجام آزمایش ام. آر.آی و تزریق دارو نیاز داشته باشند که هزینه آنان را افزایش خواهد داد، اما اجرای طرح تحول سلامت هزینه های بیماران بستری مبتلا به ام اس را نیز کاهش داد و هم اکنون شاید کمتر از یک سوم مبلغی که در گذشته پرداخت می کردند را می پردازند.

قهاری همچنین با ابراز گلایه از بیمه ها در خصوص عدم پوشش خدمات توانبخشی بیماران مبتلا به ام اس عنوان کرد: متاسفانه هنوز خدمات توانبخشی بیماران ام اس، تحت پوشش سازمان های بیمه گر قرار نگرفته است که همین مساله بار مالی مضاعفی را به آنان تحمیل می کند و امیدواریم گام های مثبتی نیز در این زمینه برداشته شود.

این متخصص مغز و اعصاب بیان کرد: با توجه به جمعیت انبوه بیماران ام اس و نیاز آن ها به مراجعات متعدد به مراکز درمانی، کلینیک های تخصصی ویژه محدودی وجود دارند که خدمات درمانی در اختیار بیماران مبتلا به ام اس قرار می دهند و پاسخگوی حجم مراجعات زیاد آنان نیست. در حالی که بنا به شرایط ویژه بیماران، ضروری است کلینیک های متعددی در این زمینه احداث شود تا بیماران به راحتی به پزشک و پرستاری که آشنایی کاملی با بیماری ام اس دارند، دسترسی داشته باشند تا میزان مشکلات شان به حداقل بر
captcha