اعتماد به رسانه نقش اساسی در انجام مؤثر کارکردهای آگاهی‌بخشی دارد
کد خبر: 3594011
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۰

اعتماد به رسانه نقش اساسی در انجام مؤثر کارکردهای آگاهی‌بخشی دارد

گروه فرهنگی: عضو هیئت علمی دانشگاه محقق اردبیلی تأکید کرد: باید توجه داشت اعتماد به رسانه و اعتمادسازی از سوی رسانه نقش اساسی در انجام مؤثر کارکردهای آگاهی‌بخشی و دیگر کارکردهای رسانه دارد.

حبیب ابراهیم‌پور، عضو هیئت علمی دانشگاه محقق اردبیلی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اردبیل، با بیان اینکه رسانه به عنوان رکن چهارم دموکراسی مهمترین پل ارتباطی برای تاثیرگذاری در افکار عمومی محسوب می‌شود، گفت: رسانه‌ها امروز پا را فراتر از پل ارتباطی گذاشته و در حد یک نهاد اجتماعی در جامعه نقش ایفا می‌کنند و به جزئی از ساختار سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جامعه تبدیل شده‌اند‌. 
وی افزود: رسانه با تاثیرگذاری بر گفتمان روزمره مردم پا را فراتر گذاشته و به ایجاد سازه‌های اجتماعی و واقعیت‌پردازی مبدل گشته و به ساخت و پرداخت مفاهیم، زبان و کارهای اجتماعی می‌پردازد؛ بطوریکه کنش و واکنش‌های مردم به شدت تحت تاثیر جهت‌دهی‌ها و آگاهی‌بخشی‌های رسانه بویژه رسانه صوتی و تصویری(صدا و سیما) قرار گرفته است و هم در شکل‌دهی به گفتمان‌های عمومی و هم تاثیرگذاری بر رفتار اجتماعی نقش موثری ایفا می‌کند‌. 
ابراهیم‌پور ادامه داد: اگر فرض را بر این بگذاریم که رسانه صرفاً نقش حلقه اتصال و پل ارتباطی بین دولت و مردم یا بین نامزدهای انتخاباتی و مردم را بازی می‌کند، این حلقه نقش تعیین‌کننده در این بین را خواهد داشت‌. 
رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه محقق اردبیلی گفت: نخست رسانه‌ها در نقش اطلاع‌رسانی به آگاهی‌بخشی به مردم در مورد برنامه‌های دولت و کاندیداها می‌پردازد‌. 
وی ادامه داد: دوم رسانه در نقش اقناع و القای رفتار خاص به انتقال  اقناع مردم و جهت دادن به آنها برای انجام رفتار خاص و مبتنی بر خواست رسانه می‌پردازد. در این نقش کارکرد اصلی رسانه جهت دادن به افکار عمومی است‌. 
عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی اضافه کرد: نقش هیجانی آفرینی سومین نفش رسانه است که در این نقش رسانه به تبلیغ و ترویج رفتار انتخاباتی برای افزایش مشارکت عمومی و ایجاد شور، نشاط و هیجان در مردم برای حضور در صحنه انتخابات می‌پردازد. با این سه نقش اصلی رسانه در عرصه‌های اجتماعی ورود پیدا کرده و به هدایت افکار و رفتار عمومی دست می‌زند‌. 
وی با بیان اینکه در بین رسانه‌های مکتوب و شفاهی یا مجازی و غیرمجازی، تاثیرگذارترین آن رسانه تلویزیون می‌باشد، خاطرنشان کرد: رسانه تصویری یا همان رسانه تلویزیون به دلیل گستردگی و ضریب نفوذ بالای آن از یک سو، اعتماد مردم به این رسانه به دلیل ملی بودن آن و همچنین تاریخچه طولانی آن در ساخت برنامه‌های متعدد تصویری و سابقه تاثیرگذاری آن در انتخابات‌های ریاست جمهوری گذشته، محل توجه عموم مردم بوده؛ بطوریکه اغلب قریب به اتفاق مردم منتظر مناظرات انتخاباتی تلویزیونی هستند‌. 
ابراهیم‌پور گفت: با این اوصاف بدیهی است این رسانه در اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی، افزایش مشارکت عمومی و ایجاد هیجان و شور و نشاط انتخاباتی نقش موثری خواهد داشت و قابلیت شایان توجهی در به صحنه کشاندن مردم و جهت دادن به رفتار انتخاباتی آنها دارد‌. 
عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی تاکید کرد: البته باید توجه داشت اعتماد به رسانه و اعتمادسازی از سوی رسانه نقش اساسی در انجام موثر کارکردهای آگاهی‌بخشی و دیگر کارکردهای رسانه دارد. این امر از طریق اطلاع‌رسانی شفاف، درست، به موقع، منصفانه، پرهیز از داوری، پرهیز از القای افکار و سوگیری به نفع فرد یا گروه خاص عملی می‌شود. در غیراینصورت مخاطبان از رسانه بر ضدرسانه استفاده خواهند کرد و اطلاعات را از رسانه گرفته و با پردازش هوشمندانه بر خلاف میل رسانه عمل خواهند کرد.
captcha