انتقاد از نگاه تجاری به طب ایرانی و اسلامی
کد خبر: 3594765
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۹
خدادوست مطرح کرد:

انتقاد از نگاه تجاری به طب ایرانی و اسلامی

گروه سلامت: مدیر کل دفتر طب سنتی و اسلامی وزارت بهداشت با اشاره به ظرفیت‌های دینی در ارتقای سلامت از رواج اخباری‌گری روایات و نگاه تجاری به طب ایرانی و اسلامی انتقاد کرد.

محمود خدادوست، مدیرکل دفتر طب سنتی و اسلامی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضمن انتقاد از نگاه تجاری به طب ایرانی و اسلامی اظهار کرد: این طب به دنبال اصلاح سبک زندگی و ارتقای سلامت افراد است اما برخی با نگاه تجاری به آن و سوء استفاده از عناوین دینی هم به سلامت مردم آسیب می‌زنند و هم اینکه باورهای آنان را خدشه دارد می‌کنند.

وی با بیان اینکه داشتن نگاه دینی به یک علم، پیدا کردن آدرس آن در آیات و روایات نیست گفت: وقتی رویکرد ما در کسب یک علم و بهره برداری از آن از دین برآمده باشد آن علم را دینی می‌پنداریم.

خدادوست بیان کرد: آنچه که مسلم است یک ظرفیت غنی در دین مبین اسلام به ویژه در آیات قرآن و روایات معصومین وجود دارد که در بعد معنوی و روحانی سلامت می‌تواند بسیار تأثیر گذار باشد این امر قابلیت تحقیق و بررسی را دارد چرا که ارتقای سلامت کلی انسان را در پی دارد.

وی ضمن انتقاد از رواج اخباری گری احادیث و روایات در حوزه سلامت اظهار کرد: باید رویکرد و نگاه اخباری‌گری را در برای تحقیق در حوزه اسلام و سلامت کنار بگذاریم، اگر بخواهیم از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم باید از بعد اسنادی آن را بررسی کرده و سپس دلالت زمانی و مکانی آن در نظر بگیریم که این مهم نیز همزمان با تجربه، آزمایش و عقل امکان پذیر است.

مدیرکل دفتر طب سنتی و اسلامی وزارت بهداشت بیان کرد: با هماهنگی مرکز قرآن و عترت برای تشکل‌های دانشجویی کارگاه‌های اختصاصی روش پژوهش آیات و روایات سلامت برگزار کردیم تا یک آشنایی کلی با این موضوع داشته باشند.

وی ادامه داد: می‌خواهیم برای همه اساتید و دانشجویان کلاس‌های آموزشی روش پژوهش در قرآن و حدیث را با کمک اساتید حوزه و دانشگاه‌های الهیات برگزار کنیم تا بستر تحقیق و پژوهش آیات و روایات در حوزه سلامت گسترش داده شود.

خدادوست یادآور شد: ما 6 کارگاه را برگزار کردیم و به تأمین حداقل شواهد و مستندات رسیدیم تا رویکردهای متفاوت چگونگی استفاده از ظرفیت علوم دینی در حوزه سلامت را پیدا کنیم.

captcha