ترویج باورمندی به منجی در سینما؛ بسط امید و توانمندی جامعه
کد خبر: 3595085
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۳
سیروس تسلیمی مطرح کرد:

ترویج باورمندی به منجی در سینما؛ بسط امید و توانمندی جامعه

گروه هنر: یک تهیه‌کننده سینما با اشاره به ضرورت ساخت آثار مهدوی در سینما گفت: اینکه مردم یک کشور به داشتن یک منجی اعتقاد و باور داشته باشند تنها یک مسئله دینی و قلبی نیست، بلکه به‌نوعی باعث پیشرفت و امید در کشور خواهد بود، زیرا تجربه ثابت کرده، هرگاه مردم نسبت به آینده خود نگاهی روشن داشته‌اند، توانسته‌اند حرکت‌های عظیمی را رقم زنند.

سیروس تسلیمی، تهیه‌کننده سینما در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) با بیان این‌که مهدویت یکی از سوژه‌های بسیار جذاب در سینماست که ما چشم خود را به روی آن بسته‌ایم، اظهار کرد: مهدویت موضوعی است که به جرئت می‌توان گفت جذاب‌ترین موضوع را در عالم هنر داراست، اما متأسفانه این امتیاز شاخص در هنر کشورمان مغفول مانده است. این کم‌کاری در شرایطی است که بسیاری از کشورهای جهان با تولید آثار مختلف هنری به دنبال تبلیغ ناجی از دید خود هستند. در این میان سینما به‌ویژه هالیوود توانسته پرچم‌دار تولیداتی باشد که جهان را به‌نوعی مسخ تفکرات خود کرده‌اند.

وی افزود:  کم‌کاری در این حوزه (مهدویت) به نظرم از آنجا نشئت می‌گیرد که ما نگاهی دقیق به موضوعات چون منجی نداریم و همین امر باعث سطحی‌نگری در آثار با محوریت مهدویت شده که آن را از جذابیت هنری عاری کرده است؛ برای مثال در آثار نقاشی که محوریت آن مهدویت است عموماً تمثالی نورانی از حضرت مهدی(ع) می‌بینیم. این موضوع در جای خود زیباست، اما تنها همین موضوع مدنظر نیست، بلکه پرداخت‌های دیگری نیز برای بحث مهدویت می‌توان در نظر گرفت که ما از آن غافل هستیم.

کم‌کاری سینما در پرداختن به مهدویت

این تهیه‌کننده در پاسخ به این سؤال که سینما در پرداختن به مهدویت چه عملکردی داشته؟ گفت: سینما را باید در پرداختن به این موضوع کم‌کارتر از هنرهای تجسمی و موسیقی دانست. این اتفاق نیز به این دلیل است که فعالیت سینما در این حوزه بسیار پرخرج‌تر از دیگر هنرهاست. چون اگر بخواهیم هزینه‌های تولید یک فیلم را با یک قطعه موسیقی یا نقاشی مقایسه کنیم متوجه تفاوت وحشتناک آن در هزینه خواهیم شد.

وی با بیان اینکه سینما برای رونق موضوعاتی مهدوی می‌بایست از مشاوره حوزه‌های علمیه بهره برد، تصریح کرد: معتقدم سینمای مهدوی بدون دخالت حوزه‌های علمیه به هیچ جا نخواهد رسید، چون در این حوزه کارشناسان و آگاهان حوزه علوم دینی بهتر از هر فرد دیگری می‌توانند اظهارنظر کنند. برای همین باید طرح و تحقیقات لازم در حوزه‌های علمیه انجام شود و نتیجه به‌دست‌آمده در قالب یک سفارش به فیلم‌نامه‌نویسان خبره ارجاع شود تا یک اثر منسجم در این حوزه خلق شود. در قدم بعد فیلم‌سازی که می‌خواهد فیلم را بسازند نقش مهمی در اعتلای موضوعات موردنظر ایفا می‌کند، چون یک انتخاب نادرست می‌تواند یا موجب تحریف شود یا اینکه کاری شعاری خلق شود.

تحریف را از موضوعاتی مهدوی دور کنیم

تسلیمی متذکر شد: منظورم از تحریف این است، اگر فیلمنامه‌نویس از موضوع مورد نظر اطلاع کافی نداشته باشد برای اینکه نوآوری کند، مضامینی را مدنظر قرار می دهد که به‌هیچ‌وجه با واقعیت همخوانی ندارد. این اتفاق علاوه بر ضربه زدن به موضوع به نوعی به فیلم هم آسیب می‌رساند؛ حتی در مواقعی باعث می‌شود، کار فرصت نمایش پیدا نکند و به‌نوعی سرمایه بایکوت بماند. جدا از تحریف باید به تخصص سینمایی هم اشاره کنیم که یکی از الزامات این دست آثار است والا کار تولیدی همان‌گونه که در توضیح فوق به آن اشاره شد، اثری کاملاً سطحی خواهد شد که تأثیرات آن کاملاً متفاوت با آن چیزی خواهد بود که انتظارش را داریم.

این تهیه‌کننده تأکید کرد: یکی دیگری از شرایط تولید در حوزه مهدویت این است که فیلم خلق‌ شده قابل‌ درک برای همه مردم باشد؛ یعنی از هر قشری آن را درک کرده و با آن ارتباط برقرار کند. این ویژگی بزرگ‌ترین امتیازی است که یک فیلم می‌تواند داشته باشد. نماد بارز کارهای فاخر مذهبی نیز سریال «مختارنامه» است که هم منتقدان آن را پسندیدند هم اینکه مورد پسند مردم واقع شد.

دستاوردهای مثبت منجی برای یک جامعه پویا

وی در پاسخ به این سؤال که داشتن منجی چه دستاوردهایی برای جامعه در پی خواهد داشت؟ تصریح کرد: اینکه مردم یک کشور به داشتن یک منجی اعتقاد و باور داشته باشند تنها یک مسئله دینی و قلبی نیست، بلکه به‌نوعی باعث پیشرفت و امید در کشور خواهد بود، زیرا تجربه ثابت کرده، هرگاه مردم نسبت به آینده خود، نگاهی روشن داشته‌اند، توانسته‌اند، حرکت‌های عظیمی را رقم زنند؛ برای نمونه انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس، گواه بارز این ادعاست که مردم کشورمان با تکیه‌ بر باوری مهدوی خود، توانستند دست خالی در برابر دشمنان تا دندان مسلح به پیروزی دست یابند.

تسلیمی در انتهای سخنانش تأکید کرد: برای تولید آثاری که به‌صورت مستقیم می‌خواهند به موضوع مهدویت بپردازند نباید از بخش خصوصی انتظار فعالیت چندانی داشت، چون از عهده خرج آن برنمی‌آیند، همچنین سازمان سینمایی به‌تنهایی قادر نیست در این زمینه دستاورد مطلوبی داشته باشد، بنابراین ارگان‌هایی که رسالتشان اشاعه آموزه‌های دینی و انقلابی است باید یاری‌رسان سینما در این حوزه باشند تا کارهای خوبی روانه پرده شود.
captcha