حق معلم در رساله حقوق استاد عبادت و بندگی
کد خبر: 3595216
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۹
به بهانه روز معلم و میلاد امام سجاد(ع)؛

حق معلم در رساله حقوق استاد عبادت و بندگی

گروه معارف: امسال روز معلم با میلاد استاد عبادت و بندگی حضرت سجاد(ع) مصادف شده است و از این رو شایسته است که به بررسی حق معلم از نگاه این امام بپردازیم.

به گزارش خبرگزاری بین‌‎المللی قرآن(ایکنا) از خراسان‌جنوبی، رساله حقوق امام سرشار از مفاهیمی است که تأمل در آن بی‌شک به ارتقاء اخلاق و رعایت حقوق انسانی کمک شایانی خواهد کرد و از این جهت باید این کلمات ارزشمند را مرور کرد.

امسال نیز روز معلم، سالروز شهادت معلم انقلاب شهید استاد مطهری  با میلاد معلم عبادت و بندگی حضرت سجاد(ع) مصادف شده است و از این رو شایسته است که به بررسی حق معلم از نگاه این امام همام بپردازیم.

حضرت سجاد(ع) در رساله حقوق خود می‌فرمایند: حق کسي که عهده‌دار تعليم توست آن است که او را بزرگ شماري و مجلس او را سنگين بداري و نيکو به وي گوش فرا دهي و روي خود را بر او کني و با او بلند سخن نگويي و کسي را که از او چيزي مي‌پرسد تو پاسخ ندهي و بگذاري که خود او پاسخ‌گو باشد.

این نکات بیانگر ارزش‌هایی که متأسفانه امروزه در مراکز علمی چه حوزه و چه دانشگاه نسبت به گذشته کمرنگ‌تر شده است و گاه زمینه دلسردی اساتید را فراهم می‌آورد در حالی که رعایت احترام نسبت به استاد انگیزه معلمی را در فرد افزایش می‌دهد.

امام سجاد(ع) در ادامه حق معلم بیان داشتند که در مجلس او( معلم) با هيچ کس به صحبت ننشيني و در محضر او بدگويي از کسي نکني و اگر از او در نزد تو بدگويي شد از او دفاع کني و عيب پوشش باشي و فضايل و مناقب او را آشکارکني.

 و با دشمنش همنشيني نکني و با دوستش دشمني نورزي؛ پس چون چنين کردي، فرشتگان خداي تعالي به سود تو گواهي خواهند داد که مقصد و مقصود تو از او و فرا گرفتن دانش او فقط براي خدا بوده نه به خاطر مردم .

به راستی کدامیک از دانش‌آموزان و دانش‌جویان ما به این ارزش‌های اخلاقی واقف هستند و تلاش می‌کنند در محضر معلم و استاد آن را رعایت کنند. آیا دانشجویی که در کلاس درس و هنگامی که معلم داشته‌های علمی خود را به دانشجویانش منتقل می‌کند، او گوشی همراه در دست در فضای مجازی سیر می‌کند می‌تواند این ادعا ‌را داشته باشد که حق معلم را شناخته است؟ و یا دانشجویی که شاید یه خاطر اندک نمره‌ای غیبت و بدگویی معلم را می‌کند نیز می‌تواند بیان دارد که حق معلم را شناخته است؟
 نکته‌ای که حضرت زین العابدین(ع) به آن اشاره دارند این است که اگر حق معلم رعایت شود نشانه این است که مقصود انسان از فراگرفتن دانش فقط رضای خداوند بوده است.، مسئله‌ای که اگر در مسیر علم آموزی رعایت شود، سختی‌های راه را برای انسان آسان می‌کند.

حکیمه بهمن زاده

captcha