به گزارش
خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) به نقل از مرکز اطلاعرسانی فلسطین، خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین(حماس) شامگاه دوشنبه، 11 اردیبهشت از سند سیاسی جدید این جنبش رونمایی کرد. حماس پس از چند سال سرانجام سند سیاسی جدید خود را تهیه و آن را به بیش از یک زبان ترجمه و منتشر کرده است.
سند "اصول و سیاست های عام" حماس شامل 42 بند در 11 عنوان است که در این سند جنبش حماس، به تعریف خود، آرمان و رویکردهایش برای پروژه آزاد سازی فلسطین و نظام سیاسی می پردازد و این سند متضمن اصول اساسی مساله فلسطین، وحدت ملت، سرزمین و قضیه فلسطین و تعریف نظام سیاسی آن است.
سند اصول و سیاستهای عام حمد و ستایش برای خداوند جهانیان و سلام و درود بر پیشوای پیامبران و امام مجاهدان و آل و اصحاب ایشان.
مقدمه: فلسطین سرزمین ملت عربی فلسطین است. ملت فلسطین در این سرزمین پرورش یافته، در آن ایستادگی کرده، به آن وابسته است و همواره با این سرزمین پیوند و ارتباط داشته است.
فلسطین سرزمینی است که اسلام شأن و منزلت آن را بالا برد و ارزش و باورهای عادلانه خود را در آن گسترانید و عقیده دفاع از این سرزمین را پایه گذاری نمود.
فلسطین قضیه ملتی است که جهانیان از تضمین حقوق آن و بازپس گیری آنچه از او غصب شده، عاجز مانده اند و سرزمین فلسطین از یکی از بدترین شیوه های اشغالگری در جهان رنج می برد.
فلسطینی که تحت سیطره پروژه صهیونیستی اسکانی نژادپرستانه و دشمن بشریت درآمده است؛ پروژه ای که بر اساس اظهارنظری باطل (وعده بالفور) و شناسایی رژیمی غاصب و تحمیل واقعیت با زور آتش و جنگ تحمیل شد.
فلسطین سرزمین مقاومت است که تا تحقق پروژه آزادسازی، بازگشت آوارگان و تشکیل کشور با حاکمیت کامل به پایتختی قدس ادامه خواهد داشت.
فلسطین یعنی شراکت حقیقی بین فلسطینیان با هر نوع گرایش و سلیقه ای به منظور رسیدن به هدف والای آزادی.
فلسطین روح امت اسلام، قضیه مرکزی، روح انسانیت و وجدان بیدار و زنده آن است.
با این سند تجربه ما ژرف تر و درک و فهم مان نیز مشترک می گردد، نگاه ما چارچوب مند می شود و راه ما بر اساس زمینه ها، خاستگاهها و پایه های محکم و اصولی راسخ پیش می رود. سیمای کلی حفظ می گردد، و نشانه های راه آشکار و اصول وحدت ملی و فهم مشترک از مساله فلسطین تقویت می شود و اصول کاری و مرزهای انعطاف ترسیم می گردد.
معرفی جنبش حماس: 1ـ جنبش مقاومت اسلامی حماس، جنبش آزادی بخش، مقاومتی، ملی فلسطینی و اسلامی است که هدف آن آزادسازی فلسطین و مبارزه با پروژه صهیونیزم است و مرجعیت آن در خاستگاه ها، اهداف، ابزارها و فعالیت هایش اسلام است.
سرزمین فلسطین: 2ـ فلسطین با مرزهای تاریخی و شناخته شده اش از رود اردن در شرق تا دریای مدیترانه در غرب و منطقه راس الناقوره در شمال تا ام رشراش در جنوب، جغرافیایی واحد و یکپارچه، غیر قابل تجزیه و سرزمین و وطن ملت فلسطین است و اخراج و آواره کردن ملت فلسطین از سرزمین خود و تاسیس رژیم صهیونیستی در این سرزمین هرگز حق ملت فلسطین در کل سرزمین خود را ملغی نمی کند و هیچ نوع حقی به رژیم غاصب صهیونیستی نخواهد بخشید.
3ـ فلسطین یک سرزمین عربی اسلامی و سرزمینی مبارک و مقدس است که جایگاه ویژه ای در قلب هر عرب و مسلمانی دارد.
ملت فلسطین: 4ـ فلسطینیان همان شهروندان عربی هستند که تا سال 1947 ساکن فلسطین داشتند، چه کسانی که از این سرزمین کوچانده شدند و چه کسانی که باقی ماندند و تمامی کسانی که از این تاریخ به بعد از پدری عربی فلسطینی به دنیا آمدند، چه در داخل فلسطین و چه خارج از آن، فلسطینی به حساب می آیند.
5ـ شخصیت فلسطینی یک ویژگی اصیل و دائمی است که هرگز از بین نمی رود و از پدران به فرزندان منتقل می شود، کما اینکه فجایعی که به سبب اشغالگری رژیم صهیونیستی و سیاست های این رژیم در رابطه با کوچاندن فلسطینیان بر این ملت وارد شده است، هرگز موجب نمی شود که هویت و اصالت ملت فلسطین را از بین نمی برد و نفی نمی کند. همچنین ملت فلسطین هر تابعیت دیگری نیز بگیرد، باز هویت و حقوق ملی خویش را از دست نمی دهد.
6ـ ملت فلسطین با تمامی فرزندان آن در داخل و خارج و مولفه های دینی، فرهنگی وسیاسی اش ملتی واحد است.
اسلام و فلسطین: 7ـ فلسطین قلب امت اسلامی و عربی است و از اهمیت ویژه ای برخوردار است، زیرا بیت المقدس که خداوند پیرامونش را پربرکت نمود، در این سرزمین واقع است و این سرزمین مقدسی است که خداوند آن را برای جهانیان مبارک گردانیده است و قبله نخست مسلمانان، محل اسرا و معراج نبی اکرم (ص) و زادگاه حضرت مسیح (ع) نیز در همین سرزمین واقع است. در این سرزمین پیکر پاک هزاران پیامبر، صحابه و مجاهد دفن شده است. فلسطین سرزمین اقامه کنندگان حق است ـ در بیت المقدس و اطراف آن ـ کسانی که مخالفانشان یا کسانی که پشتشان را خالی می کنند، نمی توانند ضرری به آن ها برسانند تا اینکه فرمان خدا فرا می رسد.
8ـ جنبش حماس اسلام را جامع همه نواحی زندگی و مناسب هر زمان و مکانی با روح اعتدالی و میانه روی می داند و ایمان دارد به اینکه اسلام دین صلح و تسامح است و پیروان ادیان آسمانی در سایه آن در امنیت و آرامش زندگی می کنند، کما اینکه حماس ایمان دارد که فلسطین همواره نمونه بارزی از همزیستی، تسامح و خلاقیت تمدنی بوده و خواهد بود.
9ـ حماس ایمان دارد که پیام اسلام دربرگیرنده ارزش های حق، عدالت، آزادی و کرامت است و تمامی شیوه های ظلم و ستم را حرام کرده است و ظالم را با هر دین، قومیت، جنسیت و ملیتی که داشته باشد، مجرم می داند و مخالف تمامی شیوه های افراطی گری، تعصبات دینی، قومیتی و فرقه ای است و این دین به پیروان خود توصیه می کند که با تجاوزگری مقابله کرده و مظلومان را یاری کنند و آنان را به بخشش و فداکاری در راه دفاع از عزت و کرامت، سرزمین، ملت و مقدسات خود تشویق می کند.
قدس: 10ـ شهر قدس پایتخت کشور فلسطین است و از جایگاه دینی، تاریخی و تمدنی ویژهای برخوردار است و دارای هویتی عربی، اسلامی و انسانی است و تمامی مقدسات اسلامی و مسیحی آن و در راس آن ها مسجد مبارک الاقصی حق ثابت و مسلم ملت فلسطین و امت سلامی و عربی است و ملت فلسطین هرگز از ذره ای از خاک آن چشم پوشی نکرده و کوتاه نخواهد آمد و تمامی اقدامات رژیم صهیونیستی در قدس اعم از یهودی سازی، شهرک سازی و تلاش برای تحریف حقایق و از بین بردن آثار و نشانه های آن باطل و بیهوده است.
11ـ مسجد مبارک الاقصی تنها حق خالص ملت فلسطین و امت اسلام است و رژیم اشغالگر هیچ حقی در آن ندارد و طرح ها، تدابیر و اقدامات این رژیم به منظور یهودی سازی مسجد الاقصی و تقسیم آن باطل و نامشروع است.
آوارگان و حق بازگشت: 12ـ مسئله فلسطین در اساس مساله یک سرزمین اشغال شده و ملتی آواره است و حق بازگشت آوارگان فلسطینی به شهر و دیار خود یعنی سرزمین های اشغالی 1948 یا 1967 که از آن کوچانده شده اند یا از بازگشت به آن منع می شوند، حقی طبیعی، فردی و دسته جمعی است که ادیان آسمانی، مبانی اساسی حقوق بشر و قوانین بین المللی بر آن تاکید دارند و هیچ طرفی چه فلسطینی، چه عربی و یا بین المللی اجازه دخل و تصرف در این حق را ندارد.
13ـ حماس مخالف تمامی طرح ها و پروژه هایی است که هدف از آن تصفیه مساله آوارگان است؛ از جمله تلاش ها برای اسکان آوارگان فلسطینی در خارج از فلسطین و طرح های میهن جایگزین. همچنین حماس معتقد است که پرداخت غرامت به آوارگان فلسطینی به خاطر خسارت هایی که در نتیجه کوچانده شدن و آوارگی از سرزمینشان به آنان وارد شده است، حقی طبیعی در کنار حق بازگشت آنان به وطنشان است و پس از بازگشت این حق نیز باید محقق شود و این حق (پرداخت غرامت) نه موجب لغو حق بازگشت می شود و نه خدشه ای به آن وارد می کند.
پروژه صهیونیسم: 14ـ پروژه صهیونیسم یک پروژه نژادپرستانه، تجاوزگرانه و اسکانی با تکیه بر غصب حق دیگران است و این پروژه در تضاد با خواستههای ملت فلسطین در زمینه آزادی، آزادسازی فلسطین، بازگشت و حق تعیین سرنوشت است و رژیم صهیونیستی ابزار اجرای این پروژه و پایگاه تجاوزکارانه آن است.
15ـ پروژه صهیونیسم نه تنها ملت فلسطین، بلکه کل امت اسلامی و عربی را هدف قرار داده است و خطری حقیقی برای همه آنها و تهدیدی اساسی برای امنیت و منافع آنها است و در تضاد با اهداف و خواستههای آنان در زمینه وحدت، نهضت و آزادی است. همچنین پروژه صهیونیسم خطری برای امنیت و صلح جهانی، جامعه بشریت و منافع و امنیت آن است.
16ـ حماس تاکید میکند که مبارزه با پروژه صهیونیسم جنگ با یهودیان به علت دین آنها نیست، و حماس هرگز با یهودیان صرفا بخاطر یهودی بودن وارد نبرد نشده است، بلکه علیه صهیونیستهای اشغالگر و غاصب وارد مبارزه شده است؛ در حالی که رهبران اشغالگران خود از شعارهای یهودیان و یهودیت در این نزاع استفاده میکنند و رژیم غاصب خود را با آن توصیف میکنند.
17ـ حماس مخالف ظلم علیه هر انسانی یا سلب حقوق او به خاطر مسائل قومیتی، دینی یا فرقهای است و بر این باور است که معضل یهودیت و یهودیستیزی و آزار و اذیت یهودیان مسائلی است که اساسا با تاریخ اروپا پیوند خورده است و هیچ ارتباطی به تاریخ عربها، مسلمانان و میراث آنان ندارد و جنبش صهیونیسم که توانست تحت حمایت قدرتهای غربی فلسطین را اشغال کند، خطرناکترین نوع اشغالگری اسکانی است که در بیشتر نقاط جهان ریشهکن شد و باید از فلسطین نیز برچیده شود.
موضع حماس در قبال رژیم صهیونیستی و سازش سیاسی: 18ـ اظهار نظر (وعده) "بالفور"، قیمومت انگلیس در فلسطین و قطعنامه سازمان ملل در مورد تقسیم فلسطین و تمامی قطعنامهها و تدابیر مترتب بر آن، باطل و مردود است و تاسیس رژیم صهیونیستی از اساس باطل است و نقض حقوق ملت فلسطین و انکار خواست و اراده این ملت و امت اسلامی، حقوق بشر و در رأس آن حق تعیین سرنوشت است که اسناد و معاهدات بینالمللی متکفل آنها است.
19ـ هرگز رژیم صهیونیستی را به رسمیت نمیشناسیم و هر آنچه در سرزمین فلسطین حادث شده است، از اشغالگری، شهرکسازی، یهودیسازی و تغییر و تحریف حقائق باطل و مردود است و حقوق هرگز با گذر زمان از بین نمیرود.
20ـ هرگز از ذرهای از خاک فلسطین تحت هیچ شرایط و فشاری و حتی در صورت تداوم اشغالگری رژیم صهیونیستی چشمپوشی نخواهیم کرد و حماس مخالف هرگونه طرح جایگزین به جای آزادسازی کامل سرزمین فلسطین از رود اردن تا دریای مدیترانه است و حماس بدون بهرسمیت شناختن رژیم صهیونیستی و بدون چشمپوشی از هیچکدام از حقوق فلسطینیان به تشکیل کشور مستقل فلسطینی با حاکمیت کامل به پایتختی قدس در مرزهای چهارم ژوئن 1967 همراه با بازگشت آوارگان و پناهندگان به منازل خود را یک چهارچوب توافقی ملی مشترک میداند.
21ـ حماس تأکید میکند که پیمان اسلو و ملحقات آن با قواعد آمره حقوق بینالملل تعارض دارد؛ بهگونهای که تعهداتی را ایجاد کرده است که با حقوق غیر قابل دخل و تصرف ملت فلسطین منافات دارد. به همین خاطر حماس این موافقتنامهها را رد میکند و آنچه بر آنها مترتب است به ویژه همکاری امنیتی به مصالح ملتمان آسیب میرساند.
22ـ حماس با توافقنامهها، طرحها و پروژههای سازشکارانه با رژیم صهیونیستی را که هدف از آن نابودی مسئله فلسطین یا کاستن از حقوق ملت فلسطین است، مخالف است و هرگونه طرح، ابتکار یا برنامه سیاسی نباید این حقوق را نادیده بگیرد یا مخالف و ضد آن باشد.
23ـ حماس تأکید میکند که ظلم به ملت فلسطین، غصب سرزمینش و کوچاندن این ملت نمیتواند صلح شمرده شود و هرگونه طرح سازش که بر این اساس پایهگذاری شود، هرگز به صلح منتهی نخواهد شد و مقاومت و جهاد در راه آزادسازی فلسطین حقی مشروع و واجب و مایه افتخار عموم ملت فلسطین و امت اسلامی است.
مقاومت و پروژه آزادسازی: 24ـ آزادسازی فلسطین وظیفه عموم ملت فلسطین بهطور خاص و امت اسلامی و عربی به طور عام و یک مسئولیت انسانی با توجه به اقتضائات حقیقت و عدالت است و کانونهای فعالیت و خدمت به فلسطین اعم از ملی، عربی، اسلامی یا انسانی، مکمل هم و منسجم بوده و هیچ تعارضی بین آنها وجود ندارد.
25ـ مقاومت در برابر رژیم اشغالگر با تمامی ابزارها و راهکارها حق مشروع و مسلم ملت فلسطین است که ادیان آسمانی و عرف و قوانین بینالمللی آن را به رسمیت شناخته است و در رأس آن نیز مقاومت مسلحانه قرار دارد که گزینهای راهبردی برای دفاع از اصول و بازپسگیری حقوق ملت فلسطین است.
26ـ حماس با آسیب رساندن به مقاومت و جایگاه آن مخالفت و بر حق ملت فلسطین در توسعه ابزارهای مقاومت و مکانیسمهای آن تاکید میکند. مدیریت مقاومت از لحاظ انجام عملیات یا آتشبس یا تنوع وسایل و شیوهها در چارچوب پروسه مدیریت منازعه میگنجد و به زیان اصل مقاومت نیست.
نظامی سیاسی فلسطین: 27ـ کشور حقیقی فلسطین ثمره آزادی است و هیچ جایگزینی برای تشکیل کشور مستقل فلسطین در سرتاسر خاک ملی فلسطین به پایتختی قدس وجود ندارد.
28ـ حماس به تکثرگرایی، دموکراسی، شراکت ملی، پذیرش طرف مقابل و گفتوگو باور دارد و بر اساس آنها روابط فلسطینی خود را مدیریت میکند؛ بهگونهای که وحدت و فعالیت مشترک فلسطینیان در راستای تحقق اهداف و خواسته های ملی و آرزوهای ملت فلسطین را تقویت کند.
29ـ سازمان آزادیبخش فلسطین چهارچوب ملی برای ملت فلسطین در داخل و خارج فلسطین است و باید آن را حفظ نمود و در کنار آن باید برای توسعه و بازسازی ساختار آن بر اساس دمکراسی تلاش کرد؛ بهگونهای که مشارکت تمامی گروهها و جریانهای فلسطینی در آن همراه با حفظ حقوق ملت فلسطین تضمین شود.
30ـ حماس بر ضرورت تشکیل نهادها و مراجع ملی فلسطین بر پایه اصول دمکراتیک مسالمتآمیز و استوار و در رأس آن برگزاری انتخاباتی آزاد و شفاف بر اساس مقاومت و شراکت ملی و طبق برنامهها و استراتژیهای واضح و روشن تاکید دارد، بهگونهای که حقوق ملی و مقاومت حفظ شده و نیازها و خواستههای ملت فلسطین را نیز برآورد کند.
31ـ حماس تاکید میکند که تشکیلات خودگردان باید در خدمت ملت فلسطین بوده و از امنیت، حقوق و پروژه ملی آن دفاع کند.
32ـ حماس بر ضرورت استقلال تصمیمات ملی فلسطین و عدم وابستگی آنها به طرفهای خارجی و بیگانه تاکید دارد و همزمان با آن بر مسئولیتپذیری امت جهان عرب و مسلمانان و نقشآفرینی آنها در زمینه آزادسازی فلسطین از اشغالگری رژیم صهیونیستی تاکید میکند.
33ـ اقشار مختلف جامعه فلسطین اعم از شخصیتها، چهرههای سرشناس، نهادهای جامعه مدنی، انجمنهای جوانان، دانشجویی، صنفی و بانوان که در راستای تحقق اهداف ملی فلسطین فعالیت میکنند، پیشگامانی مهم در روند جامعه فلسطین و پیشبرد پروژه مقاومت و آزادی فلسطین هستند.
34ـ نقش بانوان فلسطینی برای ساخت حال و آینده فلسطین بسیار اساسی است، همانطور که بانوان فلسطینی همواره در رقم زدن تاریخ فلسطین نقش داشتند. این نقش در پروژه مقاومت، آزادسازی فلسطین و ساخت نظامی سیاسی آن مهم و محوری است.
امت اسلامی و عربی: 35ـ حماس ایمان دارد که مسئله فلسطین، مساله مرکزی امت اسلامی و عربی است.
36ـ حماس به وحدت امت اسلام با تمامی مولفههای متنوع آن ایمان دارد و دوری جستن از تمامی امور و اقداماتی را که موجب تفرقه و برهم خوردن وحدت امت میشود، امری ضروری میداند.
37ـ حماس به همکاری با تمامی کشورهای حامی حقوق ملت فلسطین باور دارد و مخالف هرگونه مداخله در امور داخلی دیگر کشورها و یا ورود به منازعات و درگیریهای موجود در این کشورها است. حماس سیاست بازی را با تمامی کشورهای دنیا بهویژه کشورهای اسلامی و عربی در پیش گرفته است و در تلاش برای برقراری روابطی متوازن بر اساس جمع میان مسئله فلسطین و منافع ملت فلسطین و مصالح، نهضت و امنیت امت اسلامی و عربی است.
بعد انسانی و بینالمللی: 38ـ مسئله فلسطین دارای ابعاد انسانی و بینالمللی بزرگی است و حمایت از این مسئله وظیفهای انسانی و تمدنی با توجه به معیارها و ملزومات حق و عدالت و ارزشهای مشترک انسانی است.
39ـ آزادسازی فلسطین از جنبه حقوقی و انسانی اقدامی مشروع به مقتضای ضرورت دفاع از نفس و حق طبیعی ملتها در تعیین سرنوشت خویش است.
40ـ حماس در روابط خود با کشورها و ملتهای جهان به ارزشهای همکاری، عدالت، آزادی و احترام به خواست و اراده ملتها باور دارد.
41ـ حماس از مواضع کشورها و نهادها و سازمانهای حامی حقوق ملت فلسطین استقبال کرده و حمایت هر طرفی از رژیم صهیونیستی یا هرگونه سرپوش نهادن بر جنایتها و تجاوزات این رژیم علیه ملت فلسطین را محکوم میکند و خواهان تعقیب جنایتکاران جنگی صهیونیستی است.
42ـ حماس مخالف اقدامات سلطهجویانه بر امت اسلامی و عربی و دیگر امتها و ملتها است و تمامی شیوههای استعمار، اشغال، تبعیض، ظلم و تجاوز در جهان را محکوم میکند.