چاپ قرآن به روش مصاحف خطی کهن در امارات
کد خبر: 3595748
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۷

چاپ قرآن به روش مصاحف خطی کهن در امارات

گروه بین‌الملل: مرکز چاپ و نشر «البارودی» شعبه امارات اخیرا به چاپ قرآن به سبک مصاحف خطی کهن موسوم به «قرآن متقارن» اقدام کرده است.

چاپ قرآن به روش مصاحف خطی کهن در امارات
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از روزنامه «البیان» امارات، قرآن متقارن(المصحف المتناظر) شیوه‌ای در کتابت و چاپ قرآن‌های خطی قدیمی بوده است، در این روش نحوه چینش کلمات و آیات به‌گونه‌ای است که آیه‌ای که در صفحه سمت راست آمده است و مشابه آن در آیات بعدی وجود دارد، در صفحه سمت چپ، متقارن همان آیه قرار می‌گیرد و در واقع هر دو آیه در دو صفحه قرینه یکدیگر می‌شوند.  
عبدالله البارودی، مسئول مرکز چاپ و نشر «البارودی» در ابوظبی گفت: ما در زمینه چاپ قرآن متقارن که در قرآن‌های خطی قدیمی مرسوم بوده است، فعالیت می‌کنیم و در این شیوه آیه‌ای از قرآن که در صفحه سمت راست آمده است، در صفحه سمت چپ نیز مقابل همان آیه خوشنویسی می‌شود.
وی در گفت‌و‌گو با البیان اظهار کرد: تاریخ قدیمی‌ترین قرآن خطی متقارن به سال 919 هجری بر می‌گردد و این قرآن را محمد الجیلی کتابت کرده است.
عبدالله البارودی تصریح کرد: مرکز چاپ و نشر البارودی سه نسخه از قرآن متقارن را در غرفه خود در نمایشگاه بین‌المللی کتاب ابوظبی(نمایشگاهی که دیروز، 12 اردیبهشت پایان یافت) عرضه کرد و این نوع قرآن کم و نادر بوده است و کمتر مردمی آن را می‌شناسند.
البارودی با بیان این‌که سبک چاپ قرآن متقارن را ما احیا کرده‌ایم، ادامه داد: احمد فارس رزق، خوشنویس مصری که جوایز زیادی را در امارات کسب کرده، قرآن متقارن را با خط نسخ کتابت کرده است.
وی افزود: تاکنون کار نگارش یک سوم قرآن به شیوه متقارن انجام شده است و در حال حاضر در حال نگارش ثلث دوم آن هستیم.
عبدالله البارودی بیان کرد: سه سوره قرآن شامل مریم، طه و انبیاء به سبک قرآن متقارن چاپ شده‌ است و ما در چاپ نقش و نگار این نوع قرآن از تذهیبی که در دوره عثمانی و مملوکی رایج بوده است، بهره‌مند شده‌ایم.
وی در پایان درباره تاریخچه فعالیت مرکز چاپ و نشر البارودی در امارات گفت: این مرکز شعبه مرکز انتشاراتی البارودی لبنان در امارات است که از 15 سال پیش فعالیت خود را در ابوظبی آغاز و تاکنون کتب و تألیفات متعددی را چاپ و منتشر کرده است.
 
چاپ قرآن به روش مصاحف خطی کهن در امارات
نسخه‌ای از قرآن متقارن در دستان عبدالله البارودی
captcha