پذیرش مرزهای 1967؛ خدمت بزرگ حماس به رژیم صهیونیستی
کد خبر: 3595799
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۴
زنگنه عنوان کرد:

پذیرش مرزهای 1967؛ خدمت بزرگ حماس به رژیم صهیونیستی

گروه سیاسی: کارشناس مسائل سیاسی اعلام سند جدید سیاسی حماس و پذیرش مرزهای 1967 را پذیرش تلویحی موجودیتی به نام اسرائیل دانست و گفت: اعلام این سند خدمت بزرگی به دولت خودگردان، رژیم صهیونیستی، عربستان و قطر بود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی حماس، دوشنبه شب از سند سیاسی جدید جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در دوحه قطر رونمایی کرد؛ سندی 42 بندی در 11 عنوان که به تشریح سیاست‌های کلی این جنبش پرداخته است.

نکات مهم این سند شامل پذیرش تشکیل کشور فلسطین درچارچوب مرزهای 1967 با حاکمیت کامل به پایتختی بیت‌المقدس براساس (شامل کرانه باختری، بیت‌المقدس و نوار غزه) و همچنین بازگشت آوارگان فلسطینی به منازل خود است.

هر چند خالد مشعل در این مراسم سند جدید سیاسی حماس را به معنای به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی ندانست اما تحلیلگران و کارشناسان معتقدند اعلام رسمی پذیرش کشور فلسطین در چارچوب مرزهای 1967 به معنی به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی است.
 
لذا گفت‌وگو با کارشناسان مسائل حوزه منطقه می‌تواند ابعاد سند جدید سیاسی حماس را تبیین کرده و محتوا و تبعات واقعی آن را روشن سازد.

سند جدید سیاسی حماس پذیرش مرزهای 1967 را علنی کرد

صباح زنگنه، کارشناس و تحلیل‌گر مسائل منطقه، در گفت‌وگو با ایکنا در رابطه با ابعاد مختلف این اقدام حماس گفت: تغییر اساسنامه عمدتا در مورد پذیرش مرزهای 1967 بوده است. در واقع در سندی که ارائه شده و چیزی شبیه اساسنامه است، ذکر شده که حماس مرزهای 1967 را می‌پذیرد.

وی افزود: پذیرش این مرزها البته در حماس از زمان شیخ احمد یاسین رمضان مطرح بوده اما هیچگاه علنی نشد ولی اکنون حماس این مسئله را علنی کرده است. نکته اساسی آن است که گرچه به طور شفاهی یا کتبی، قبول موجودیت رژیم صهیونیستی اعلام نشده اما پذیرش مرزهای 1967 به طور تلویحی به آن معناست که در آن سمت مرزهای 1967 موجودیتی به نام اسرائیل خواهد بود و به این ترتیب عملا به صورت ناگفته اسرائیل از سوی حماس به رسمیت شناخته شده است.

خدمت بزرگ حماس به دولت خودگردان، اسرائیل، عربستان و قطر

زنگنه درباره پیامدهای اعلام سند جدید سیاسی حماس گفت: حماس در حقیقت با این اقدام به گروه فتح و تشکیلات خودگران خدمت کرده است. زیرا دولت خودگردان فلسطین پیش از این مرزهای 1967 را پذیرفته بود و سازوکارهای تحقق این موضوع را نیز در اختیار داشت اما حماس به لحاظ حقوقی سازوکار رسیدن به این موضوع را هم در اختیار ندارد و در نتیجه اعلام این سند خدمتی به دولت خودگردان، رژیم صهیونیستی، عربستان و قطر بود که به دنبال پایان دادن به مسئله فلسطین و به رسمیت شناختن اسرائیل بودند.

این کارشناس مسائل منطقه درباره هدف عربستان و قطر از هدایت حماس به سمت به رسمیت شناختن اسرائیل گفت: بخشی از اهداف آنها به ایجاد شکاف راهبردی میان ایران و حماس برمی‌گردد و این یکی از نتایج  طبیعی این اقدام حماس است. اما به نظر می‌آید عربستان و قطر آنقدر مشعوف برقراری رابطه علنی با اسرائیل هستند که عجله دارند فلسطینی‌ها و حماس را قربانی کنند تا به اهداف خود برسند.

حماس دچار انشعاب خواهد شد/ هنوز در فلسطین نیروهای مخلص مبارز وجود دارند

زنگنه درباره اینکه این اقدام به تضعیف جبهه مقاومت می‌انجامد یا امکان انشعابی در حماس وجود دارد گفت: من سال گذشته پیش‌بینی کرده بودم که انشعابی در حماس صورت خواهد گرفت و شاهد ظهور نیروهای خالص‌تر و مخلص‌تر در مبارزات ملت فلسطین خواهیم بود و وجود اسرای فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی و اعتصاب غذای آنها نشان می‌دهد که در فلسطین هنوز نیروهای خالص مبارز وجود دارند.

وی یادآور شد: متأسفانه حماس در بدترین موقعیت که این اسرا در حال اعتصاب غذا و سختی کشیدن هستند به این اقدام دست زد و حقیقتا می‌توان گفت حماس به اسرای فلسطینی نیز لطمه زده و موجب تحت‌الشعاع قرار گرفتن موضوع اعتصاب غذای اسرای فلسطینی شده است.

متن کامل سند جدید جنبش سیاسی حماس را اینجا ببینید!        
captcha