عملکرد جهاد دانشگاهی در جهت بهبود ساختار فعالیت‌های قرآنی
کد خبر: 3597126
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۹
پورعلی در نشست شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه تشریح کرد:

عملکرد جهاد دانشگاهی در جهت بهبود ساختار فعالیت‌های قرآنی

گروه دانشگاه: معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی عصر یکشنبه در شصت و هشتمین نشست شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه‌ها به تشریح عملکرد این نهاد در جهت بهبود ساختار فعالیت های قرآنی پرداخت.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) شصت و هشتمین نشست شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه‌ها عصر روز یکشنبه 17 اردیبهشت‌‎ماه با حضور حجت‌الاسلام محمدیان ریاست نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، محمود مهرمحمدی سرپرست دانشگاه فرهنگیان، سعید پورعلی معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی، حجت‌الاسلام میرمجید سیدقریشی معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و دبیر شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه‌ها، رشید جعفرپور مدیر قرآن و عترت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، حسین سروقامت مدیریت فرهنگی نهاد رهبری در دانشگاه‌ها، حجت‌‌الاسلام افتخاریان مسئول مرکز قرآن و عترت نهاد رهبری در دانشگاه‌ها و جمعی از مسئولین قرآن و عترت دانشگاه‌های کشور در ساختمان مرکزی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها برگزار شد.

در ابتدای نشست، مهرمحمدی گزارشی از روند برگزاری سی و یکمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان سراسر کشور ارائه کرد. وی با ابراز خرسندی از عملکرد دانشگاه فرهنگیان در میزبانی این دوره از مسابقات خاطر نشان کرد: ارزیابی‌هایی که ما از کیفیت برگزاری جشنواره داشته‌ایم نشان دهنده این است که دانشگاه فرهنگیان توانسته است در انجام این وظیفه، نمره قبولی بگیرد. 

وی در خصوص مشکلاتی که در این مسیر وجود داشته است گفت: نخستین مسئله ما، مشکلات مربوط به تأمین منابع است. از نظر مالی واقعا سال دشواری را تجربه کردیم و تدارک هزینه‌ها برای دانشگاه فرهنگیان چالشی بزرگ ایجاد کرده بود. بعد از مشکلات مربوط به تأمین منابع مالی، دومین مشکلی که وجود داشت نبود دستورالعمل‌های مصوب برای پرداخت حق‌الزحمه داوران و گروه‌هایی بود که در برگزاری جشنواره مشارکت و فعالیت داشتند. به همین دلیل ما در پرداخت حق‌الزحمه‌ها با تأخیر فراوان عمل کردیم و در نهایت از اعتبارات خارج از شئونی که در اختیار رئیس دانشگاه بود استفاده کردیم. لذا ضرورت دارد در جهت تسهیل فرآیند اجرا در سال‌های آتی، در خصوص ضابطه مند کردن حق‌الزحمه‌ها اقدامی انجام پذیرد.

حجت‌الاسلام محمدیان دومین نفری بود که در این نشست به بیان نظرات خود پرداخت. وی در ابتدای سخنان خود به بیانات اخیر مقام معظم رهبری در دیدار با جمعی از معلمان، فرهنگیان و دانشجویان دانشگاه‌ فرهنگیان مبنی بر اهمیت دانشگاه فرهنگیان اشاره کرد و گفت: سال گذشته وزارت علوم طرحی را با عنوان «سیمای زندگی دانشجویی» آغاز کرد. بنده در اغلب مواردی که نگاه کردم، دانشگاه فرهنگیان ممتاز بود و به همین جهت به شما تبریک می‌گویم. تبریک دیگر من به مناسبت برگزاری جشنواره قرآن و عترت دانشجویان توسط دانشگاه فرهنگیان است که جشنواره خیلی خوب برگزار شد.

حجت‌الاسلام محمدیان در ادامه سخنان خود پیشنهاد کرد دانشگاه فرهنگیان حاصل کار خود در برگزاری جشنواره قرآن و عترت دانشجویان را مستندسازی کرده و به صورت مکتوب ارائه کند. وی در این خصوص اظهار کرد: پیشنهاد می‌کنم گزارشی مکتوب شامل نقاط قوت، نقاط ضعف، راهبردها و تجربیات خود از برگزاری این دوره جشنواره را مکتوب کنید تا به عنوان یک سند باقی بماند. سال‌های قبل هم برخی دانشگاه‌ها این کار را انجام دادند. به هر حال هر میزبانی یک مجموعه‌ای از تجربیات را دارد که با مستندسازی آن‌ها می‌تواند یک مجموعه کامل و جامعی در این خصوص تهیه کرد.

در پایان سخنان حجت‌الاسلام محمدیان، با اهدای لوح تقدیر از زحمات مهرمحمدی سرپرست دانشگاه فرهنگیان قدردانی شد.

در ادامه نشست، دستور اول جلسه با عنوان بررسی وضعیت کلی ساختارهای قرآنی در دستگاه‌های عضو شورای هماهنگی توسط حجت‌الاسلام قریشی قرائت شد و سعید پورعلی معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی به ارائه گزارش فعالیت‌های جهاد دانشگاهی در خصوص بهبود ساختارهای قرآنی پرداخت. وی در این رابطه گفت: در باب ساختار، در معاونت فرهنگی دانشجویی، مرکز فعالیت‌های قرآنی دانشجویان کشور از سال 1380 با رده سازمانی اداره کل فعالیتش را آغاز کرد. در سال 1386 این مرکز تبدیل به سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور شد. در سال گذشته به علت راه اندازی سه مرکز جدید با عنوان «مرکز  آموزش‌های تخصصی علوم و فنون قرآن کریم»، «مرکز رشد فناوری‌ها و هنر قرآنی» و «پژوهشکده مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن کریم» در کنار خبرگزاری بین‌المللی قرآن، شرایط ارتقا این سازمان دوباره فراهم شد. همچنین فصل نامه مطالعات میان رشته‌ای قرآن کریم نیز کلید خورده است.

وی در ادامه افزود: اخیرا طرح دانشجو معلم قرآن کریم نیز در دانشگاه‌ها در حال برگزاری است. در مجموع، تشکیلات خوبی به لحاظ ساختار و جایگاه و پرسنل در حوزه فعالیت‌های قرآنی در جهاد دانشگاهی شکل گرفته است. یکی دیگر از کارهای بسیار خوبی که در این مرکز انجام گرفته است برگزاری همایش مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن کریم است.

وی در پایان سخنان خود پیشنهاد کرد در جلسات آتی شورا، از مسئولان سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور دعوت شود تا در جلسه حاضر شوند و فعالیت‌های خود را شرح دهند.

در نهایت حجت‌الاسلام قریشی در مقام جمع بندی نظرات موافقان و مخالفان بهبود ساختارهای قرآنی گفت: درست است که نباید پرداختن به ساختارها ما را از توجه به محتوا غافل کند اما از طرف دیگر، نباید ساختار تضعیف شود و جایگاه دستگاه‌های قرآنی تقلیل پیدا کند. ما گاهی در ساختارها گرفتار می‌شویم. گاهی کانون قرآن و عترت در خلأ برنامه‌ای قرار می‌گیرد. در برخی دانشگاه‌ها کارشناسان و کارمندان مربوطه بسیار ضعیف عمل می‌کنند و نمی‌توانند وظیفه هدایت گری دانشجویان را انجام دهند.

وی همچنین پیشنهاد کرد یک جلسه آموزشی و توانمند سازی برای کارشناسان مراکز و کانون‌های قرآن و عترت دانشگاه‌ها برگزار شود تا به صورت کاربردی روش چگونگی جذب و هدایت دانشجویان آموزش داده شود.

captcha