بهار جوانی؛ فرصتی کوتاه برای خداشناسی
کد خبر: 3597172
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۵

بهار جوانی؛ فرصتی کوتاه برای خداشناسی

گروه اجتماعی: جوان باید از سرمایه جوانی خود بهره برده، نیروی جوانیش را به‌کار گرفته و در راه خداشناسی قدم بردارد، بی‌تردید این معرفت و شناختی که نسبت به خداوند در زمان جوانی پدید می‌آید، به‌سادگی رنگ نخواهد باخت.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان‌جنوبی، جوان در لغت به معنای هرچیزی است که از عمر آن چندان نگذشته باشد و مقابل پیری است. در واقع جوانی، فصل بهار زندگی هر انسانی است.

در اشعار شاعرانی بزرگ چون رودکی، فردوسی، نظامی، سعدی و خاقانی نیز واژه جوانی بسیار به‌کار رفته است. جوانی که اگر به آن بها داده شود، می‌تواند فرد را تا ملکوت الهی بالا برده و او را به خدا برساند.

بنابراین جوانی به عنوان بهار زندگی هر شخص، نقش مهمی در سراسر زندگی آدمی دارد. فصلی که اگر به آن توجه نشود، آثار زیانبارش را حتی در دوران پیری به انسان می‌نمایاند. جوان باید از سرمایه جوانی خود بهره برده، نیروی جوانیش را به‌کار گرفته و در راه خداشناسی قدم بردارد. بی‌تردید این معرفت و شناختی که نسبت به خداوند در زمان جوانی پدید می‌آید، به‌سادگی رنگ نخواهد باخت.

الگوهای مثبت، چراغ راه جوانان

مدیر ستاد اقامه نماز خراسان‌جنوبی گفت: همه ما در زندگی الگویی داریم و در تمام برنامه‌ها، الگوپذیری می‌کنیم. جوان نیز از این قاعده مستثنی نیست.

حجت‌الاسلام حسین کمیلی، مدیر ستاد اقامه نماز خراسان‌جنوبی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان‌جنوبی، اظهار کرد: الگوهای مثبت مانند حضرت یوسف(ع) و حضرت علی‌اکبر(ع) و الگوهای زمان حال چون شهدای جنگ تحمیلی و مدافع حرم، نخبه‌های علمی، سیاسی، ورزشی هستند که جوانان می‌توانند از این الگوهای مثبت در زندگی خود بهره ببرند.

وی با بیان اینکه بعضی اوقات الگوپذیری جوان، منفی است، افزود: گاهی جوان بدون فکر و برنامه‌ریزی و تحقیق، الگویی را انتخاب و از آن پیروی می‌کند که نمی‌داند هدفش چیست و این در فکر و ذهن و ظاهر جوان تأثیر می‌گذارد.

کمیلی با بیان اینکه حضرت یوسف(ع) یک الگوی قرآنی برای جوانان است، اظهار کرد: حضرت یوسف(ع) آن قدر پیش خدا منزلت دارد که یک سوره در قرآن‌کریم با نام ایشان نازل می‌شود و ویژگی‌های ایشان در آن بیان می‌شود.

وی ادامه داد: مهم‌ترین ویژگی حضرت یوسف(ع) که جوانان می‌توانند الگوی خود قرار دهند، خدامحوری ایشان در زندگی است و همچنین ویژگی‌هایی چون عفت، پاکدامنی، ایثار، ازخودگذشتگی، ادب، وقار، شجاعت و سخاوت در سرتاسر زندگی ایشان نمایان است.

مدیر ستاد اقامه نماز خراسان جنوبی بیان کرد: حضرت علی اکبر(ع) نیز یکی دیگر از این الگوها برای جوانان است که عفت و پاکدامنی، ایثار و شجاعت حضرت در کربلا و از همه مهم‌تر ولایت‌پذیری و مطیع امام زمان خود بودن از ویژگی‌های بارز ایشان است که می‌تواند برای یک جوان مؤمن، الگوی بسیار خوبی باشد.

کمیلی در خصوص ویژگی‌های یک جوان انقلابی افزود: یک جوان مؤمن و انقلابی از ویژگی‌هایی چون ایثار، ادب، وقار، شجاعت، خدامحوری در تمامی زمینه‌های زندگی و مطیع خدا بودن برخوردار است.

جوان، فطرت پاکی دارد

مدیرگروه فلسفه و معارف دانشگاه بیرجند با بیان اینکه جوان روحیه‌ای دارد که بسیار ارزشمند است، اظهار کرد: به‌خاطر نزدیکی جوان به فطرت، پاکی خاصی دارد و همین پاکی موجب شفافیت در او می‌شود.

حجت‌الاسلام محمدهادی شهاب بیان کرد: آمادگی و پذیرش جوان برای حق زیاد است و به‌همین‌دلیل کمتر حالت مقابله و لجاجت‌کردن در برابر حق دارد.

وی ادامه داد: انقلابی‌گری و آماده بودن برای تحول، در جوان بیشتر است و کمتر حالت محافظه‌کاری و مصلحت‌اندیشی به خود می‌گیرد.

مدیرگروه فلسفه و معارف دانشگاه بیرجند بیان کرد: نکته‌ای که باید به آن توجه بسیار کرد این است که این ویژگی‌ها گاهی اوقات می‌تواند به جوان آسیب نیز بزند چرا که ممکن است دوراندیشی لازم در جوان وجود نداشته باشد و اینجا است که نقش کسانی که کمک و راهنمایی می‌کنند پررنگ می‌شود.

شهاب یادآور شد: این ویژگی‌ها در جوان اگر توأم با عقلانیت شود، می‌تواند مثمر ثمر باشد و او را به خداوند نزدیک‌تر سازد.

تربیت جوانان، مهم‌ترین اصل در شکل‌گیری درست آنان

نماینده ولی‌فقیه در دانشگاه علوم‌پزشکی بیرجند اظهار کرد: مرحله اول در تربیت جوانان محیط خانه و خانواده است. پدران و مادران وظیفه دارند جوان را به درستی تربیت کنند، تربیتی که اسلامی و قرآنی باشد.

حجت الاسلام سیدحسن سیدی بیان کرد: نکته‌ای که اخیراً در بعضی خانواده‌ها مغفول مانده، نقش زن در خانه و تربیت فرزندان است. بزرگ‌ترین کار یک زن، تربیت فرزند و شوهرداری است.

وی با بیان اینکه تربیت فرزند با حرف نباید باشد، افزود: عمده تربیت فرزندان در رفتار پدر و مادر شکل می‌گیرد لذا پدران و مادران وظیفه دارند با رفتار خود، فرزندی شایسته تربیت کنند تا زمانی که به سن جوانی رسید پشتوانه تربیتی خوبی داشته باشد.

نماینده ولی‌فقیه در دانشگاه علوم‌پزشکی بیرجند با بیان اینکه حضرت قاسم(ع) یک الگوی خوب برای هر جوان انقلابی است، تصریح کرد: الگوهای خوبی در دین برای جوانان وجود دارد. در قرآن زنان و مردان خوب و بد مثال زده شده است و می‌تواند درس خوبی برای جوانان باشد.

سیدی افزود: مکتب حضرت علی‌اکبر(ع) الگوی تربیتی خوبی است. همچنین جوانان می توانند از الگوهایی چون شهدای جنگ تحمیلی و مدافع حرم که از نشاط و هستی خویش برای حفظ دین گذشتند، درس گرفته و در زندگی خود بهره ببرند.

وی در خصوص ویژگی‌های یک جوان مؤمن، یادآور شد: تهذیب نفس، خودسازی، همت نسبت به تحصیل علوم، از ویژگی‌های جوان انقلابی است، جوان انقلابی باید به دنبال آرمان‌های انقلاب باشد و در راه تحقق این آرمان‌ها و به‌دست آوردن علم تلاش کند.

زهرا حمیدی

captcha