پیروزی «مکرون» جوان و خوشحالی مسلمانان قاره پیر
کد خبر: 3597246
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۵

پیروزی «مکرون» جوان و خوشحالی مسلمانان قاره پیر

گروه بین‌الملل: پیروزی آمانوئل مکرون، سیاستمدار 39 ساله فرانسوی در انتخابات ریاست جمهوری این کشور، باعث خوشحالی مسلمانان فرانسه به‌طور خاص و مسلمانان قاره اروپا به‌طور عام شده است و این موفقیت میانه‌روها، بار دیگر سیلی محکمی بر صورت سیاستمداران راست‌گرای افراطی در اروپا بود.

پیروزی «مکرون» جوان و خوشحالی مسلمانان قاره پیر
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، دیروز، 17 اردیبهشت‌ماه با رقابت «آمانوئل مکرون»، سیاستمدار جوان و میانه‌رو و «مارین لوپن»، نامزدار حزب‌ راست‌گرا و افراطی جبهه ملی فرانسه برگزار شد که بنابر اعلام وزارت کشور فرانسه، آمانوئل مکرون، وزیر اسبق اقتصاد با کسب حدود ۶۶ درصد آراء به عنوان رئیس‌جمهور جدید فرانسه انتخاب شد و لوپن نیز توانست تنها 34 درصد آراء را به خود اختصاص دهد.
مکرون جوان قرار است به‌عنوان رئیس‌جمهور جدید کاخ الیزه کار خود را از  ۲۴ اردیبهشت‌ماه آغاز کند و وی در نخستین سخنرانی خود در جمع هوادارنش گفت: «اروپا و جهان انتظار دارند که ما از آزادی دفاع کنیم و مظلومان را مورد حمایت قرار دهیم. جهان در انتظار دنیایی انسانی‌تر، امیدوارتر و امن‌تر است؛ جهانی با رشد اقتصادی بهتر، عادلانه‌تر و پاک‌تر».
وی در بخش دیگری از سخنانش تأکید کرد که «فرانسه فعالانه متعهد به حفاظت از محیط زیست و مبارزه با تغییرات آب و هوایی خواهد بود و این کشور در صف نخست مبارزه با تروریسم، نه تنها در خاک خود بلکه در هر اقدام بین‌المللی، خواهد بود. هر چقدر این نبرد طول بکشد ما نیز ادامه می‌دهیم».
پیام مهم انتخاب رئیس‌جمهور میانه‌رو در فرانسه
پیروزی مکرون میانه‌رو در این انتخابات چند پیام مهم داشت، نخست این که مردم فرانسه با این انتخاب نشان دادند که تمایل به ادامه هم‌زیستی با اقلیت‌های خارجی از جمله مسلمانان دارند و نکته دوم این که ‌آن‌ها اسلام میانه‌رو و معتدل را در کشور خود پذیرفته و میان عموم مسلمانانی که به دنبال صلح و هم‌زیستی مسالمت‌آمیز هستند و میان تروریست‌ها تفاوت قائل هستند و گروه‌های تندرو و افراطی را هرگز نماینده مسلمانان نمی‌دانند.
پیروزی «مکرون» جوان و خوشحالی مسلمانان قاره پیر
پیروزی مکرون؛ سیلی محکمی بر صورت افراط‌گرایان
همچنین، پیروزی مکرون علاوه بر این که قدرت تأثیرگذاری آرای مسلمانان در جامعه فرانسه را نشان داد، سیلی محکمی بر صورت راستگرایان افراطی اروپا پس از شکست اخیر آن‌ها در انتخابات پارلمانی هلند بود و این پیروزی نشان داد که ملت‌های اروپایی به اندیشه تنوع و تعددگرایی و اختلاف در فرهنگ و اعتقادات ایمان و باور دارند و آن را امری پسندیده و نیکو می‌دانند که باعث غنای فرهنگی آن‌ها می‌شود.
پیروزی میانه‌روها در فرانسه در حقیقت در امتداد پیروزی جریان معتدل و میانه‌رو در قاره اروپا است، چرا که پیروزی‌ «الکساندر فن در بلن»، رئیس‌جمهور اتریش در انتخابات آذرماه سال گذشته، شکست افراط‌گرایان افراطی در انتخابات پارلمانی اسفندماه در هلند و پیروزی مکرون در انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه نشان داد که ملت‌های اروپایی از ذهنیت و نتایج انتخابات یکدیگر تأثیر می‌پذیرند و حامیان و طرفداران راست‌گرایی افراطی با وجود تلاش‌های زیاد خود نتوانستند بر اریکه قدرت در کشورهای اروپایی تکیه بزنند.
پیروزی مکرون جوان و خوشحالی مسلمانان قاره پیر
«صالح فرهود»، رئیس اقلیت مصری ساکن در فرانسه با اشاره به خوشحالی اقلیت مصری، عربی و اسلامی فرانسه از پیروزی مکرون جوان می‌گوید: «خوشحالی ما از این جهت است که ما از همان لحظه اول حمایت خود را از مکرون اعلام و نسبت به پیروزی لوپان راست‌گرا و افراطی هشدار دادیم، چرا که وی به شدت دشمن خارجی‌ها و به‌ویژه مسلمانان و عرب‌ها است».
«سعید اللاوندی»، تحلیلگر مصری و کارشناس روابط بین‌الملل نیز بر این باور است: «پیروزی مکرون در انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه، ابتدا یک پیروزی بزرگ برای تمامی فرانسوی‌ها و به‌طور خاص برای مسلمانان است که امروزه تعداد آن‌ها به شش میلیون نفر می‌رسد».
چرا مسلمانان از پیروزی لوپن نگران بودند؟
مارین لوپن، نامزد حزب راست‌گرای افراطی جبهه ملی فرانسه که از وی به‌عنوان نسخه فرانسوی ترامپ یاد می‌شد، دارای سیاست‌های افراطی و تبعیض‌آمیزی نسبت به مهاجران و مسلمانان بود به‌طوری‌که وی در شعارهای انتخاباتی خود وعده می‌داد که اگر رئیس‌جمهور فرانسه شود، سیاست‌های ترامپ را در قبال مهاجرت اتباع خارجی در پیش خواهد گرفت.
این سیاستمدار راست‌گرا و افراطی فرانسه خواهان محدودیت در مهاجرت اتباع خارجی به فرانسه بود و وعده داد که اگر در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شود، مهاجرت قانونی را محدود و سیاستی را برای ممنوع کردن ورود مسلمانان به خاک فرانسه مانند آنچه دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا صورت داد، اجرا خواهد کرد.
پیروزی مکرون جوان و خوشحالی مسلمانان قاره پیر
 اتخاذ سیاست‌های سخت‌گیرانه‌ای علیه مهاجران و پناهجویان، اخراج مهاجران غیرقانونی، قطع همه مزایای در دسترس پناهجویان از جمله تحصیل رایگان از دیگر وعده‌های لوپن بود که شکست وی امروز به‌طور قطع با خوشحالی گسترده مسلمانان، خارجی‌ها و مهاجران فرانسه و اروپا مواجه شده است.
اتخاذ این شعارها و سیاست‌های افراط‌گرایی از سوی لوپن سبب شد که شکست وی در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه نه تنها با خوشحالی اقلیت‌های خارجی ساکن در فرانسه مواجه شود، بلکه حتی خوشحالی خارجی‌های ساکن در قاره پیر به‌ویژه مسلمانان فرانسه را به دنبال داشت، چرا که آن‌ها به دلیل اقدامات تروریستی اخیر در اروپا و فرانسه به شدت در معرض آزار و اذیت قرار گرفته‌ بودند.
مسلمانان به علت افکار و اندیشه‌های تندرو و تبعیض‌آمیز مارین لوپن ترس زیادی از روی کارآمدن وی داشتند، این در حالی است که مکرون میانه‌رو با زبانی آرام و متسامح صحبت می‌کند و مردم فرانسه قطعا از این انتخاب خرسند هستند.
مسجد بزرگ پاریس: انتخاب مکرون به مسلمانان امید می‌دهد

مسجد بزرگ پاریس، از مراکز و نهادهای مهم وابسته مسلمانان فرانسه است که موضع این نهاد تا حدودی بیان‌کننده موضع رسمی جامعه مسلمانان فرانسه است.
مسجد بزرگ پاریس پس از پیروزی آمانوئل مکرون بر مارین لوپن، نامزد راست‌گرای افراطی در بیانیه‌ای اعلام کرد که انتخاب مکرون امید به مسلمانان می‌دهد و نشان‌دهنده اتفاق‌ نظر میان ادیان در کشور فرانسه است.
پیروزی «مکرون» جوان و خوشحالی مسلمانان قاره پیر
در این بیانیه آمده است که پیروزی مکرون نشان‌دهنده امیدواری میان مسلمانان فرانسه است که با خاطری آسوده و با همدلی و احترام به ارزش‌های فرانسه در این کشور زندگی می‌کنند.
واکنش جهانی به پیروزی مکرون جوان
بسیاری از رهبران جهان با انتشار پیام‌هایی در توئیتر و یا ارسال پیام، پیروزی این سیاستمدار جوان فرانسوی را تبریک گفتند، به‌طوری‌که «ژان کلود یونکر»، رئیس کمیسیون اروپا با ارسال توئیتی ضمن تبریک به مکرون گفت که فرانسوی‌ها «آینده اروپایی» را انتخاب کردند و باید همه با هم برای اروپایی قوی‌تر و عادلانه‌تر بکوشیم.
 «آنگلا مرکل»، صدر اعظم آلمان نیز که مدافع یکپارچه ماندن اتحادیه اروپا است، می‌گوید: «پیروزی مکرون در انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه، یک پیروزی برای اتحادیه خواهد بود».
«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا نیز که اقداماتش با شعارهای رقیب مکرون همخوانی دارد، پیروزی رئیس‌جمهور منتخب فرانسه را به وی تبریک گفته و برای همکاری با پاریس اعلام آمادگی کرد.
پیروزی مکرون جوان و خوشحالی مسلمانان قاره پیر
ترامپ پیام تبریکش را در توئیتر منتشر کرد و نوشت که پیروزی مکرون یک «پیروزی بزرگ» است.
این در حالی است که رئیس‌جمهور آمریکا تا پیش از این به عنوان حامی شعارهای «مارین لوپن»، رقیب راست‌گرای مکرون شناخته می‌شد و لوپن نیز در جریان تبلیغات انتخابی خود از «دونالد ترامپ» به دلیل اقداماتش علیه مهاجرت، تقدیر می‌کرد؛ امری که تقدیر متقابل ترامپ و آرزوی وی برای پیروزی مارین لوپن را در پی داشت.
برخی دیگر از مقامات اروپایی از جمله فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در پیام تبریک به آمانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری منتخب فرانسه، بر معنای مثبت پیروزی مکرون برای اتحادیه اروپا تأکید کردند.
موگرینی در یک پیام توئیتری با بیان این که «فرانسه سرمایه‌گذاری برای آینده را انتخاب کرد»، افزود: «آماده برای کار با مکرون و احیای اتحادیه (اروپایی) خودمان هستیم. زنده باد فرانسه؛ زنده باد اروپا».
همچنین «الکساندر فان در بلن»، رئیس‌جمهور اتریش نیز ضمن تبریک به مکرون، پیروزی وی را پیروزی برای اروپای قدرتمند دانست و نوشت: «اروپا به فرانسه و فرانسه به اروپا نیاز دارد».
نخست‌وزیر رژیم غاصب و اشغالگر صهیونیست نیز که آرزوی روی کارآمدن لوپن تندرو و افراطی را داشت، ضمن پیام تبریک برای رئیس‌جمهور جدید فرانسه مدعی شد که اسلام رادیکال یکی از چالش‌های مشترک اسرائیل و فرانسه است.
«آمانوئل مکرون» رئیس‌جمهور جدید فرانسه را بیشتر بشناسیم

آمانوئل ژان میشل فردریک مکرون، متولد 21 دسامبر 1977، یک سیاستمدار و بانکدار سرمایه‌گذاری سابق فرانسوی است. وی که در دانشگاه پاریس غربی نانتر، فلسفه خوانده بود، در سال 2004 میلادی از مدرسه ملی اداری فارغ‌التحصیل شد و در نهایت بانکدار سرمایه‎‎‌گذاری شد.
مکرون که از سال 2006 تا 2009 عضو حزب سوسیالیست فرانسه بود، در سال 2014 در کابینه دوم «مانوئل والس» به عنوان وزیر اقتصاد، صنعت و امور دیجیتال فرانسه منصوب شد و در 30 آگوست 2016 به‌منظور رقابت به عنوان یک فرد سوسیال لیبرال در انتخابات ریاست‌جمهوری 2017 از سمت خود استعفاء داد.
آمانوئل مکرون همچنین طی سال‌های 2012 تا 2014 در دولت اول «فرانسوآ اولاند»، معاون دبیرکل کاخ الیزه بوده است.
مکرون 16 نوامبر 2016 رقابت خود را به عنوان نامزد مستقل میانه‌روی جنبش «پیشرو» (En Marche) در انتخابات ریاست‌جمهوری 2017 اعلام کرد.
وی در دور نخست انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه که دو هفته پیش یعنی در روز 23 آوریل (3 اردیبهشت) برگزار شد، 23.75 درصد آراء را به خود اختصاص داد و به همراه رقیب راست افراطی خود «مارین لوپن» با 21.53 درصد از آراء، به دور دوم انتخابات راه یافت.
شماری از کارشناسان سیاسی مکرون را فردی لیبرال سوسیالیست و برخی دیگر وی را یک سوسیال دموکرات توصیف کرده‌اند، اما وی علنا خود را فردی لیبرال توصیف کرده و می‌گوید که راست یا چپ‌گرا نیست و از «یک همبستگی دسته جمعی» حمایت می‌کند.
آمانوئل مکرون معتقد است که حزب او تنها نیروی حامی اروپا در فرانسه است و برخلاف بسیاری از سیاستمداران فرانسوی با پیروی از سیاست مهاجرتی «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان، از سیاست درهای باز در قبال مهاجران و پناهندگان حمایت می‌کند.
پیروزی مکرون جوان و خوشحالی مسلمانان قاره پیر
مکرون در خصوص موضوع سوریه نیز معتقد است که فرانسه در قبال سوریه نیازمند سیاست متوازن‌تری از جمله گفت‌وگو با بشار اسد است، اگر چه در آوریل 2017 از سیاست‌های مداخله‌جویانه همچون اقدام نظامی حمایت کرد.
نامزد مستقل میانه‌روی انتخابات ریاست‌جمهوری 2017 فرانسه از حامیان تداوم سیاست‌های ‌اولاند در قبال اسرائیل و از مخالفان جنبش بایکوت، عدم سرمایه‌گذاری و تحریم اسرائیل است و از بیان موضع در قبال دولت فلسطین خودداری کرده است.
در پایان این نوشتار می‌توان چنین گفت که به قدرت رسیدن فردی میانه‌رو در فرانسه به‌عنوان یکی از کشورهای مهم و تأثیرگذار اروپایی، علاوه بر این که بر آرامش خاطر و امنیت زندگی مسلمانان و مهاجران ساکن در این کشور تأثیرگذار می‌گذارد، به طور کلی بر وضعیت مسلمانان و مهاجران در قاره اروپا نیز تأثیرگذار خواهد بود و می‌توان روابط بهتری را میان کشورهای اسلامی از جمله ایران با این کشور اروپایی متصور بود.
جواد پارسامهر
captcha